مشکلات شیعه بودن در مصر


یکی از شیعیان مصر با تاکید بر این که شیعیان مصری، وابستگی خود را به این مذهب حتی از نزدیکان خود نیز پنهان می کنند، از وضع اسف بار شیعیان در این کشور پرده برداشت.
به گزارش مشرق به نقل از العالم، "ضیاء محمد" از شهروندان شیعه در مصر با ابراز نگرانی از به قدرت رسیدن سلفی های هم پیمان گروه اخوان المسلمین در مصر، درباره وضعیت شیعیان در این کشور به خبرگزاری فرانسه گفت: وقتی مردم متوجه می شوند که شیعه شده ایم، ما را تحریم می کنند و در مناطق روستایی، از شیعیان نه چیزی می خرند و نه چیزی به آن ها می فروشند.

اکثر مردم مصر را سنی ها تشکیل می دهند، با این حال سنی های مصری به خاطر عشق و علاقه به اهل بیت (ع)، از دیگر کشورها متمایزند.

با این حال آمار دقیقی از شمار شیعیان مصر وجود ندارد، اما بر اساس گزارش آزادی های دینی که وزارت امور خارجه آمریکا در سال 2006 منتشر کرد، شیعیان کمتر از یک درصد از 74 میلیون نفر جمعیت این کشور را تشکیل می دهند، که به این ترتیب می توان شمار آن ها را در آن سال بالغ بر 740 هزار تن عنوان کرد.

"ضیاء محمد" در اتاقی کوچک که حاوی کتابخانه ای از کتاب های شیعه است می گوید: سلفی ها از شیعه شدن مردم می ترسند زیرا بیم آن دارند که مردم از آن ها فاصله بگیرند و به این ترتیب قدرت تاثیرگذاری آن ها بر مردم از بین برود. در این میان، رویکرد الازهر موجب تحریک افکار ضد شیعیان و نفرت پراکنی علیه آنان می شود و به خشونت ها ضد آنان رسمیت می بخشد.

پس از انقلاب مصر، مسئولان این کشور پنج بار با درخواست شیعیان مصر برای تشکیل حزب سیاسی تحت عنوان حزب "التحریر" مخالفت کردند زیرا به ادعای آنها این حزب بر اساس تفکرات دینی شکل گرفته است و بر اساس قانون اساسی مصر تشکیل حزب بر این اساس، ممنوع است.

"محمود جابر" دبیرکل این حزب گفت: به صراحت به ما اعلام کردند که حتی اگر یک میلیون بار مدارکتان را ارائه کنید، آن ها را نخواهیم پذیرفت.

وی افزود: این در حالی است که آن ها به حزب آزادی و عدالت که شاخه سیاسی گروه اخوان المسلمین است و همچنین حزب النور که وابسته به گروه دعوت سلفی است موافقت کردند در حالی که هر دو این احزاب رویکردهای دینی واضح و آشکاری دارند.

دکتر "اشرف الشریف" استاد علوم سیاسی دانشگاه آمریکایی قاهره گفت: مشکلات شیعیان در مصر، بخش تفکیک ناپذیری از مشکل اقلیت ها در این کشور است.

وی افزود: دولت جدید مصر، بر اساس هویتی مصری شکل گرفت که چهره دینی و مذهبی مشخصی دارد؛ و هر کس که با این دولت همخوانی نداشته باشد به دیده شک و تردید به او نگریسته می شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: مشکل دیگر شیعیان، به قدرت رسیدن اسلام سیاسی سلفی در طول چهل سال گذشته است که موجب شد افکار عمومی مصر، از تبلیغات منفی سلفی ها ضد شیعیان تاثیر بگیرد.

در کنفرانس گسترده اسلام گرایان که روز شنبه برای یاری سوریه برگزار شد و در آن محمد مرسی حضور یافت، فضایی آکنده از تندروی مذهبی حاکم بود و شیخ محمد عبدالمقصود از رهبران جنبش سلفی، شیعیان را "نجس" خواند.

سلفی ها اخیرا با توزیع نشریات و کتابچه هایی درباره خطر تشیع و تلاش شیعیان برای گسترش مذهب خود هشدار داده اند.
طی دو سال گذشته، چندین نفر از شیعیان مصر، از سوی دادگاه های این کشور تحت پیگرد قضایی قرار گرفتند.

در ماه ژانویه گذشته، دادگاه اداری بقنا در جنوب مصر، یک معلم را به اتهام تبلیغ تشیع 6 ماه از کار تعلیق کرد. در ماه جولای گذشته، دادگاهی در کفر الزیات (شمال مصر) معلمی به نام محمد عصفور را به اتهام آلوده کردن مسجد به سه سال زندان محکوم کرد، و علت صدور این حکم را نماز خواندن این فرد به شیوه شیعیان در داخل یکی از مساجد اعلام کرد.

اما پس از استیناف این حکم در دادگاه تجدید نظر، مدت حبس این شخص به یک سال کاهش یافت این در حالی است که عصفور به خبرگزاری فرانسه گفت: پس از گذراندن دوران محکومیت، وقتی در ماه آوریل از زندان آزاد شدم، مردم روستایی که در آن زندگی می کنم، مرا از روستا اخراج کردند.

عصفور با حسرت تاکید کرد که در مصر آزادی عقیده وجود ندارد و به محض این که مردم می فهمند که شیعه هستیم، نفرت خود را نثارمان می کنند. بعد از آزادی از زندان از تدریس به دانش آموزان منع شدم زیرا از آن بیمناک بودند که مذهب تشیع را تبلیغ کنم به همین سبب مرا به یکی دیگر از ادارات منتقل کردند.

بسیاری از شیعیان مصری از ترس برخوردهای تبعیض آمیز ترجیح می دهند خود را صوفی معرفی کنند.

دکتر "شعبان عبدالعلیم" از رهبران حزب سلفی نور می گوید: ما از تاثیرگذاری شیعیان بر صوفی ها بیمناکیم. در مصر، شمار زیادی از صوفی ها زندگی می کنند و تاثیرگذاشتن بر آن ها بسیار آسان است. ما مصری ها را به شیعی و سنی تقسیم نمی کنیم، اما از اعتقادات خود در مقابل گسترش مذهب شیعه محافظت و پاسداری می کنیم.

" محمود غزلان " سخنگوی گروه اخوان المسلمین به گفتن این نکته اکتفا کرد که " تعداد شیعیان مصر محدود است. این افراد در اعتقاداتشان آزادند اما نمی توان آن ها را یک گروه بزرگ مصری دانست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد