روش وتاکتیک های جنگ نرم در سیستان

روش وتاکتیک های جنگ نرم در سیستان

گزارش مطالبه گر: “تنگه احد” نوشت: ۱- القای شبهات علیه شیعه همانطور که قبلا در این نوشتار توضیح داده شد وهابیت با نفوذ در رهبران اهل سنت پروژه ی خود را آغاز کرد سپس با جذب جوانان به حوزه های علمیه خود ومبارزه با حوزه های اهل سنت وترور شخصیت افرادی نظیر مولوی مدنی ، […]

گزارش مطالبه گر:

“تنگه احد” نوشت:

۱- القای شبهات علیه شیعه

همانطور که قبلا در این نوشتار توضیح داده شد وهابیت با نفوذ در رهبران اهل سنت پروژه ی خود را آغاز کرد سپس با جذب جوانان به حوزه های علمیه خود ومبارزه با حوزه های اهل سنت وترور شخصیت افرادی نظیر مولوی مدنی ، جنگی زهی و…. به شکل وسیعی افکار خود را در میان اهل سنت تبلیغ کرد شرک بودن توسل وزیارت ائمه ، ظالم بودن حکومت در حالی که جمهوری اسلامی خدمات زیادی به اهل سنت ارائه کرده است. شرک بودن عزاداری، صیغه ای بودن شیعیان ( در نتیجه زنا زاده بودن! آنها)(۷) ، مجوس بودن شیعیان و… باعث شد در جوانان اهل سنت شیعه به عنوان کافر نمود کند. شیعه ای که تا دیروز همسایه ، فامیل ، خویش وقوم بود.

در میان جوانان تشیع به خصوص مناطق شیعه نشین این جریانات با توجه به موقیعت و در آمیختگی نسبی جمعیت با شبهه انداختن بر شیعه سعی در فریب جوانان شیعه در سیستان وبلوچستان دارد البته دامنه ی فعالیت این فرقه محدود به این استان نشده ودر استانهای دیگر هم همین رویه را پیش گرفته است.

۲-اشاعه تفکر تبعیض نظام علیه اهل سنت

رهبران وابسته به وهابیت در سیستان وبلوچستان سعی می کنند تا با سو استفاده از موقعیت جغرافیایی ، تفاوت قومی ، مذهبی خود را بهانه ای برای فشار بر حکومت القا کنند . این تحرکات حتی زمان دولت های دهم ونهم هم افزایش یافت در حالی که این دولت نه تنها فرمانداران ،مدیران ومشاوران بیشتری از اهل سنت استفاده کرد (۸)اما به علت شانتا‍ژ مولوی عبدالحمید رهبر سنی مذهب وابسته به وهابیت نظام متهم به تبعیض شد . مولوی حتی در مصاحبه با رسانه های بیگانه هم به سیاه پردازی علیه نظام پرداخته و جمهوری اسلامی ایران را متهم به تبعیض می کند.(۹)

۳- سو استفاده از قومیت

یکی از حربه های وهابیت برای فشار بر حکومت و نفوذ در میان شیعیان حربه قومیت است .حربه ای که وهابیون طی ۳۰ سال گذشته بارها از آن استفاده کرده به طور مثال مولوی عبدالعزیر وحزبش اتحاد المسلمین در تحریک مردم در حادثه عیدگاه از آن استفاده کرد ویا مولوی عبدالحمید برای جذب جوانان شیعه بلوچ و جذب نیروهای جدایی طلب از آن استفاده کرد. مسئله ای که موجب تحریک وعامل تنش زا ی بین بلوچ وسایر اقوام به خصوص سیستانی ها و بستر مناسبی برای درگیری مسلحانه بلوچ ها با حکومت شده به طور مثال می توان به تحریک ایدوک بامری توسط مولوی ها اشاره کرد .

موضوع دیگر آن که به طور طبیعی طوایف بلوچ ترکیبی از شیعه وسنی بوده که در درگیری های حکومت عامل بی ثباتی شده و یا ازدواج با دختران شیعه به عنوان راهبردی در پروژه وهابیزاسیون منطقه بکارگیری شده است.

۴- مقابله با فرهنگ ملی

بلوچ یکی از اقوام کهن ایرانی بوده و به تبع اشتراکات زیادی با فرهنگ ایران دارد. اما مولوی های وهابی به شدت با ان به مقابله پرداختن وحتی آن را بدعت با دین می دانند و مبارزه با مراسمات ملی مانند نوروز، شب یلداو… و خاموش کردن چراغ موسیقی سنتی بلوچ که جزو یکی از بهترین موسیقی های ایرانیست از عمده ترین اقدامات وهابیون ضد فرهنگ ایرانیست. اهداف عده مولوی ها شکل دادن یک ماهیت غیر ایرانی به بلوچ هاست مولوی اذعان می دارند که نژاد بلوچ عرب است نه ایرانی ! در حاالی که اسناد زیادی در مورد ایرانی بودن قوم بلوچ است وهابی ها با این روس در پی آنند که :

۱- فرهنگ بلوچ ها را از فرهنگ غنی ایرانی اسلامی دور کنند (واگرایی فرهنگی)

۲- با عرب نامیدن نژاد بلوچ زمینه سازی روابط فرهنگی و نزدیکی ایجاد کنند(فرهنگ سازی مجهول)(۱۰)

۵- شبکه جماعت تبلیغی

شبکه جماعت تبلیغی شبکه وسیع تبلیغ سنت که پایه گذار آن یکی از علمای دیوبندیه:الیاس موسس جماعت تبلیغ تحصیلکرده حوزه دیوبندیه است.دیدگاه این مذهب نسبت به شیعه بسیار معروف است و اینان نسبت به تکفیر شیعه اقدام می کنند.دیوبندیه فرقه ای است ضداستعماری که موسس ان محمد قاسم نانوتوی در اوایل قرن ۱۹در شبه قاره می باشد. هدف این شبکه گسترش مذهب تسنن در آسیای مرکزی ، افغانستان ،پاکستان وهند و دعوت اهل تسنن به عبادت و مسجد صورت گرفت اکثر اهعل نت ایران نیز دیوبندیه هستند.شبکه جماعت تبلیغی در بلوچستان به ابزاری برای تبلیغ وهابیت تبدیل شد مردم سنی به خصوص قشر مستضعف با حقوق کم بدان پیوسته وبه نقاط مختلفی هم چون کردستان ، روستاهای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی ، آذربایجان غربی رفته و تفکر وهابیت را ترویج می کنند . به ریس شبکه جماعت تبلیغی امیر جماعت می گویند.

۶- نفوذ در دانشگاهها

پس از آن که وهابیت با پشتوانه مالی و معنوی کشورهایی هم چون عربستان ، قطر و مارات موجب جلوگیری از حضور دانشجویان در دانشگاهها و استخدام در مراکز دولتی را را انداختند در تجدید نظری بی سابقه این بار جوانان را تشویق به حضور دانشگاهها کردند البته این بار راههای عقلانی وتفکر در مسائل دینی بسته شده . کاملا به عنوان پیاده نظام وهابیت حرکت می کند.

تعداد زیادی از طلاب مسجد «مکی» و حوزه علمیه‌ای در چابهار و زاهدان پس از اتمام دروس حوزوی خود، با تشویق مدیران حوزوی به منظور اثرگذاری بر فضای دانشگاه‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی راهی دانشگاه‌های استان می‌شوند.

در بسیاری از دانشگاه‌های استان راه‌اندازی حلقه‌های معرفت و بحث و گفت‌و‌گو با دانشجویان و شبهه پراکنی میان دانشجویان شیعه و سنی و دعوت از آنان برای حضور در جلسات این حوزه ها بخشی از فعالیت‌های طلاب دانشجوی جریان وهابیت در این استان است.(۱۱)

تشکیل جنبش ساهک در دانشگاه سیستان وبلوچستان و حمایت مادی ومعنوی آن توسط وهابیون جهت ایجاد تفرقه در سطح دانشگاه وگسترش وهابیزاسیون از دیگر اقدمات وهابیت بود

تشکیل جلسات مجمع سالانه دانشجویان

این جلسات برای هماهنگی جوانان اهل سنت با اهداف شوم وهابیت انجام می گیرد اما اگر بخواهیم هدف اصلی این جلسات را در نظر بگیریم این جلسات حاکی از ترس وهابیت از نفوذ تفکرات عقل گرایانه وبینش مدارانه در دانشچویان هست به طور کلی هدف اصلی آن ها گسترس موجب وهابیت در بین دانشجویان است.

اعزام دانشجویان برای تحصیل در دانشگاهها ی وهابیت

یکی از پروژه های اساسی وهابیت در بعد دانشجویی اعزام دانشجویان برای تحصیل! به مدارس عربستان، مالزی وحوزه های تکفیری پاکستان است.

۷- تغییر موازنه اقتصادی در استان

یکی از شاهراههای وهابیت برای افزایش قدرت نرم خود ایجاد ارتباط با بازرگانان سنی استان است وهابیون با کمک های مالی وفرصت های شگفت اقتصادی بازرگانان استان را به وجد آوردند بدین وسیله هم توازن اقتصادی در استان به سمت وهابیون چرخید هم توانستند تجار وبازرگانان سنی را با خود برای پروژه ی وهابیزاسیون همراه کنند.

۸- ترساندن مردم

به نظر علیرضا کیخا نویسنده کتاب عبدالمالک قطعه پازل جنگ نرم عبدالمالک در راستای جنگ نرم دوهدف در نظر داشت:

۱- ناکارآمد نشان دادن گفتمان انقلاب

۲- یکپارچه سازی قومی و مذهبی(۱۳)

هردو هدف این طیف تکفیری از را ایجاد رعب و وحشت در مردم به وجود می آید . ابتدا باید مردمی که خارج از استان را ترساند بدان معنا که استان سیستان وبلوچستان استانی نا امن وبامردمی خشن دارد سپس خواستار خروج مردم از استان شد این عمل وارعاب مردم استان برای آن بود که:

۱- از ورود گروههای تبلیغی و تبلیغی به استان جلوگیری کند

۲- نهضت خدمت رسانی نظام را به مناطق فقیر اهل سنت وشیعه کاهش دهد

۳- از نفوذ پذیری حکومت در میان شیعیان بلوچستان جلوگیری نماید۹- تغییر بافت جمعیتی

یکی ار اهداف کسب چند بعدی قدرت اتکا به جمعیت است . در ط.ل تاریخ جمعیت به عنوان یک منبع سنتی قدرت در جهان حساب می شد . به طور مثال کشوری مانند چین به علت آن که حدود ا/۵ میلیارد از جمعیت جهان را در اختیار دارد صاحب حق وتو در سازمان ملل است . این استراتژی در ایران نیز توسط وهابیت پی گیری می شود نرخ بیش از اندازه جمعیت در مناطق سنی نشین به خصوص استان سیستان وبلوچستان ، افزایش ازدواج مردان اهل سنت با دختران شیعه نشین ( به سبب قومیت وفامیلی ) ، تشویق رهبران وهابی برای افزایش زاد ولد در مناطق سنی نشین از نمونه های اشکار سیاست تغییر بافت جمعیتی در استان دارد. هدف رهبران وهابی از رویکرد به این موضوع غلبه جمعیت سنی نشین به شیعه در مناطق مختلف استان حتی در زابل ؛ افزایش فشار بر حکومت مرکزی ، افزایش قدرت اغتشاش و بحران زایی در استان است .

ابزارها

۱- ماهواره وتلویزیون

در حال حاضر شبکه های کلمه ، وصال ونور از شبکه هایی هستند که با زبان فارسی وهابیت را تبلیغ می کنند . این شبکه ابتدا با شبهه افکنی بر علیه جمهوری اسلامی و شیعه سعی در تخریب بائرهای شیعه دارد وبعد با تبیلغ اهل سنت با زیر لایه وهابیت سعی در تبلیغ وهابیت در جامعه دارد.

۲- پخش سی دی

توزیع سی دی های جنایات عبدالمالک در سطح جامعه آن هم به صورت رایگان و درب منازل نشان دهنده ابتکار وهابیت برای توجیه جنایتش وهم چنین ایجاد رعب و وحشت در دل جامعه را نشان می داد وهابیت در سالهای اخیر سی دی های حاوی شبهات علیه شیعه را بین حجاج تقسیم کرد اما در سیستان وبلوچستان فقط به این مسئله محدود نشد توزیع سی دی های از طرف مراکز اهل سنت در دل جامعه که حاوی شبهات زیادی در مورد شیعیان از نمونه های بارز سرمایه گذاری وهابیت برای نفوذ واحیای قذرت نرم خود در جوامع اهل سنت است.

۳- مطبوعات

مطبوعات در جهان توانسته توسعه عظیمی داشته در استان سیستان وبلوجستان وهابیت با را اندازی مجلاتی هم چون ندای اسلام ؛ مرز پرگهرو… در صدد ایجاد جریانی علیه جمهوری اسلامی در بخش سیاسیست

۴- اینترنت

در حال حاضر بیش از ۴۴ هزار سایت از سوی وهابیت علیه آرمان تشیع راه‌اندازی شده و اعتقادات شیعیان را مورد هجمه قرار داده است(۱۴) در استان سیستان وبلوچستان محوریت سایت ها توسط سایت های نظیر سنی انلاین ، سنت دات نت ادمه می یابد اما در اصل کار اصلی شبهه افکنی در استان را علیه شیعه سایت هاو وبلاگ های زنجیره ای انجام ممی دادند وبه طور مثال یعقوب مهرنهاد مسئول شاخه فرهنگی وهابیت ورابط ارتباطی جندالشیطان با رهبران وهابی پیش از اعدام مسئول راه اندازی و هدایت این وبلاگ ها وسایت های زنجیره ای بود.

راهکارهای مقابله با جنگ نرم وهابیت

گسترش آموزش شیعه شناسی در میان جوانان

تفکیک اهل سنت با وهابیت

افزایش مانورهای محرومیت زدایی

جذب نخبگان

دیپلماسی فرهنگی با کشورهای پاکستان وافغانستان

جهت دهی سایت های مجازی برای مقابله با فرقه واهبیت در اینترنت

مقابله با مثل

نتیجه وپیشنهادات

پیکر اصلی وهابیت ستیز با شیعه و نفی اعتقادات اوست . پس از پیروزی انقلاب اسلامی شدت دشمنی وهابیت با انقلاب اسلامی افزایش یافت به طوریکه شاهد حوادثی هم چون کشتار حجاج در سال ۶۶ بودیم اما اصلیترین اقدام وهابیت علیه جمهوری اسلامی به تلاش شدید آن ها در منطقه بلوچستان بر می گردد سرمایه گذاری که از بعد از انقلاب آغاز و حاصل آن شکل گیری جریانی واگرای مذهبی در این منطقه شد .

وهابیت در صدد برآن است که با نفی عقاید شیعه والقای شبهات علیه تشیع در صدد ایجاد بحران مذهبی در منطقه مکران و در نهایت گسترش بحران به وسیله سیاست هایی هم چون تغییر بافت جمعیتی ومهاجرت به استان های هم جوار در کل ایران برای فشار بر حکومت ونفی حاکمیت ملی هستند.

در حال حاضر حتی عملیات تروریستی وهابیت علیه شیعیان جنوب شرق در خدمت مقوله جنگ نرم وهابیت واقع شده . ترساندن شیعیان ، پخش سی دی حاوی جنایات های عبدالمالک برای تاثیر گزاری بر افکار اهل سنت ایران وتوجیه جنایات خود بخش های از راهبرد تنظیم شده وهابیت در جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران است.

در این بین سه راهکار برای مقابله با جنگ نرم وهابیت دنبال می شود

رویکرد وحدت محور

رویکرد مقابله سخت افزارانه

مقابله غیرمستقیم وبدون سلاح و خشونت(مقابله نرم)

موافقان رویکرد اول در پی آن هستند به علت اهمیت راهبردی جمهوری اسلامی در سطح منطقه ونیاز جامعه به یک نظام اسلامی که تمام مذاهب در آن جبهه ای علیه استکبار شکل دهند اما موافقان رویکرد دوم نا امنی استان را مورد توجه قرار داده اند و ریشه نا امنی را از دوکشور همسایه پاکستان وافغانستان می بینند. موافقان نظریه سوم نیز معتقدند جنایات های تروریستی را به مثابه جنگ ایزایی یا فریبنده میدانند وهدف اصلی وهابیت را جنگ نرم علیه اعتقادات شیعیان و پروژه وهابیزاسیون می دانند. اما در مجموع نگارنده بر آن معتقداست که هر سه رویکرد لازمه ی مقابله با جنگ اعتقادی وهابیت است . خوشبختانه در سال های اخیر اقداماتی برای مقابله با وهابیت صورت گرفته اما به علت جزیره ای عمل کردن و عدم هماهنگی تاثیرات زیادی نداشته لازمه ی مقابله با وهابیت در کشور تشکیل شورای هماهنگی با فرقه ضاله وهابیت است . در این راستای هماهنگی سازمان ارشاد وتبلیغات اسلامی با نهادهای مجری امنیت باید افزایش پیدا کرده و از حرکت های منفرد جلوگیری شود . عدم توهین به اعتقادات برادران اهل سنت از ملزومات این شورای برای مقابله با وهابیت باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد