رویدادهای 14 بهمن


رویدادهای 14 بهمن

حضرت امام طي يك مصاحبه مطبوعاتي در مدرسه رفاه اعلام كردند: شوراي انقلاب حكومت موقت تعيين خواهد شد و حكومت موقت، موظف خواهد بود كه مقدمات رفراندم را تهيه كند. همچنين قانون اساسي كه تدوين شد، به آراء عمومي گذاشته مي‌شود. ايشان دولت بختيار را غيرقانوني اعلام كردند و گفتند: كاري نكنيد كه مردم را به جهاد دعوت كنم.
* در پي جلسه اعضاي شوراي انقلاب با حضور امام خميني، به پيشنهاد اعضا و موافقت امام، مهندس مهدي بازرگان براي نخست وزيري دولت موقت انتخاب شد.
* مهندس بازرگان درباره انتخابش به نخست وزيري دولت موقت اظهار داشت در پي تشكيل جلسه شوراي انقلاب در روز 14/11/57، آقاي (امام) خميني ما را مخاطب قرار داده پرسيدند براي نخست وزيري چه كسي را تعيين كنيم؟ ... نمي‌دانم آقاي مطهري بود يا يكي ديگر از روحانيون شوراي انقلاب كه مرا پيشنهاد كرد. در هر حال نظر عموم روي من رفت و اگر كسي موافقت نداشت، حرفي نزد. آيت‌الله خميني تبسم و اظهار خوشوقتي كرده، گفتند به اين ترتيب خيالم از دو طرف راحت شد. ظاهرا منظور ايشان از دو طرف، مليون و روحانيون بود.
تذكر: حضرت امام مدت‌ها پس از استعفاي بازرگان چندين بار در سخنراني‌هاي خود گفتند: كه انتخاب بازرگان اشتباه بود و من قلبا به اين امر راضي نبودم.
* مشتاقان زيارت امام خميني در مقابل محل اقامت ايشان تجمع كردند. يونايتد پرس جمعيت مشتاق را بالغ بر چهار و نيم ميليون برآورد كرد.
* خبرگزاري فرانسه: بختيار در مصاحبه با لوماتن گفت: بعضي اوقات صبر بهترين تاكتيك است و اگر آيت‌الله خميني بخواهد در شهر مقدس قم دولت پيشنهادي خود را به وجود آورد، به او اجازه خواهم داد تا دولتي شبيه به واتيكان تأسيس كند.
* دستور آزادي سيصد و پنجاه زنداني محاكم نظامي صادر شد.
* تظاهرات مردم در برخي از شهرستان‌ها بدون درگيري با مأموران انجام شد.
* دانشجويان ايراني با حمله به سفارتخانه‌هاي ايران در آمريكا، لبنان و استراليا، نسبت به رژيم سلطنتي ايران ابراز انزجار كردند.
* چهل تن ديگر از نمايندگان مجلس از مقام خود استعفا دادند.
* روزنامه الوطن العربي نوشت: يك ژنرال ارتش به ملاقات شاه در خارج از كشور رفت.
* از سوي ياسر عرفات، پيام تبريكي خطاب به حضرت امام ارسال شد.
* آسوشيتد پرس گزارش داد: واكنش كشورهاي اسلامي در مقابل بازگشت آيت‌الله خميني متفاوت بوده است. سادات در مصر گفت: او هيچ آيت‌اللهي در مصر نخواهد داشت. مطبوعات سعودي در اين مورد سكوت اختيار كرده‌اند و رژيم بغداد نيز تاكنون موضعي اتخاذ نكرده است تنها قذافي گفت:به محض درخواست كمك از بذل آنچه در امكان دارد، دريغ نخواهد كرد.
* به مناسبت ورود حضرت امام به ايران، مراسم جشني در كشور ليبي بر پا شد.
منبع:مرکز اسناد انقلاب اسلامی

داستان ما و کدخدایی که نمی‌خواست فرفره بسازیم

http://www.tardid.com/wordpress/wp-content/uploads/2014/01/wooden-whirligig.jpg

ما فرفره نداشتیم. بچه‌های کدخدا داشتند اما همبازی ما نبودند که دست ما بدهند. مسعود و مجید نقشه‌اش را کشیدند و مصطفی بند و بساطش را جور کرد. ما که فرفره‌دار شدیم، لبخند نشست روی لبهای بابابزرگ. گفت: «دیدید می‌شود، می‌توانید!»
از ترس بچه‌های کدخدا، داخل خانه فرفره بازی می‌کردیم. مبادا ببینند و به تریج قبایشان بربخورد. اما خبرها زود در دهکده ما می‌پیچید.
خبر که به گوش کدخدا رسید، داغ کرد. گفت: «بیخود کرده‌اند. بچه رعیت را چه به فرفره بازی.» و گیوه‌اش را ورکشیده بود و آمده بود پیش عمو محمد به آبروریزی.
(بعداً شنیدیم که همان روز، کدخدا دم گوش میرآب گفته: «این اول کارشان است. فردا همین فرفره می‌شود روروک و پس فردا چرخ چاه.» بیشتر موتورپمپ‌های آب ده، مال کدخدا بود.)
عمو محمد که صدایمان کرد، فهمیدیم کار از کار گذشته. فرفره را برداشت و گذاشت داخل گنجه. درش را قفل کرد و کلیدش را داد دست بچه‌های کدخدا. که خیالشان راحت باشد از نبودن فرفره.
رفتیم پیش بابابزرگ با لب و لوچه آویزان. فهمید گرفتگی حالمان را. عموها را صدا زد. به عمو محمد گفت: «خودت کلید را دست کدخدا دادی و خودت پس می‌گیری.» عمو محمد مرد این حرفها نبود. همه‌مان می‌دانستیم. بابابزرگ گفت: «بروید و قفل گنجه را بشکنید.» عمو محمود گفت: «کی برایتان فرفره خرید؟ کدخدا؟!» گفتیم: «نه عمو جان! خودتان که می‌دانید، خودمان ساختیم!» گفت: «دیگر بلد نیستید بسازید؟» گفتیم: «چرا!» گفت: «بهترش را بسازید.» و رفت در خانه کدخدا به داد و بیداد. صدای بگومگویشان ده را برداشت. این وسط ما، قفل گنجه را شکستیم و بهترش را ساختیم.
بچه‌های کدخدا فهمیدند. کدخدا گر گرفت. داد زد: «یا فرفره یا حق آب!» و به میرآب گفت که آب را روی زمینهای همه‌مان ببندد. کار سخت شد. عموها از هزار راه ندیده و نشنیده، آب می‌آوردند سر زمین. که کشتمان از بی‌آبی نسوزد. مسعود را گرفتند و کتک زدند. زورمان آمد. مجید به تلافی‌اش، روروک ساخت. کدخدا گفت که گندم و تخم‌مرغ هم ازمان نخرند. مجید و مصطفی را هم گرفتند و زدند. صدای عمو محمود، هنوز بلند بود اما گوشه و کنایه‌ها شروع شد. عمو حسن جمعمان کرد و گفت: «این جور نمی‌شود. هم فرفره شما باید بچرخد و هم زندگی ما.» از بابابزرگ رخصت گرفت و قرار شد برود و با خود کدخدا حرف بزند. وقتی که برگشت، خوشحال بود. گفت: «قرار شده روروک را خراب کنیم اما فرفره دستمان باشد. آنها هم تخم‌مرغمان را بخرند و هم کمی آب بدهند.» بابابزرگ گفت: «کدخدا سر حرفش نمی‌ماند.» عمو حسن گفت: «قول داده که بماند. ما فرزندان شماییم. حواسمان هست!»
بچه‌های کدخدا آمدند و روروک را، جلوی چشمهای خیس ما، خراب کردند. عموحسن آمد و فرفره را گذاشت پیش دستمان و رفت که با کدخدا قرار و مدار بگذارد. دل و دماغی نداشتیم برای چرخاندن فرفره. مهدی گفت: «وقت زانو بغل کردن نیست. باید چرخ چاه بسازیم. کدخدا از امروز ما می‌ترسید نه دیروز فرفره و روروک ساختن‌مان.» بابابزرگ لبخند زد.
عمو حسن هر روز با کدخدا کلنجار می‌رفت. یک روز خوشحال بود و یک روز از نامردی کدخدا می‌گفت. ما می‌شنیدیم و بهش «خدا قوت» می‌گفتیم. بچه‌ها داشتند بالای پشت بام یواشکی چرخ چاه می‌ساختند.

نوشته های محمد سرشار

طنز/ مبادا فکر بد کنی یا!

طنز/ مبادا فکر بد کنی یا!

 

اسماعیل امینی در تهران امروز نوشت:

اول برو دبیرخونه نامه تو ثبتش بکنن
بعدش ازش کپی بگیر بیار بده دفتر من

بعدش برو بایگانی و پوشه آبی رو بیار
دیر اومدی پرونده تو بذار واسه بعد ناهار

راستی یادم رفت که بگم: بعد ناهار مراسمه
مراسم معارفه س تو اون مراسمن همه

اگه دلت می‌خواد بیا رئیس تازه رو ببین
وگر نه تا بعد مراسم این جا منتظر بشین

اگه می‌خوای علاف نشی، امروز برو فردا بیا
خب دیگه این اداره است و جای این جور بازیا

یکی داره با کامپیوتر تمرین شطرنج می‌کنه
اون یکی گوشی دستشه داره با یکی گپ می‌زنه

 خیال بد نکن داداش! اون ور خط نامزدشه
توی سریال مگه ندیدی اوضاع چطور درست می‌شه؟

گانگستره یه بطری چای دستشه لبخند می‌زنه
می‌گه به کلانتر: این خانم بیست ساله نامزد منه

اینارو ولش کن بیا تو اداره ها فیلمو ببین
از دفتر مدیرکل تا بایگانی تو زیرزمین

همه سرشون شلوغه و همگی دارن کار می‌کنن
کار اون قدر زیاده که به کار ما نمی‌رسن

یکی تو تعاونی داره روغن مایع می‌گیره
اون یکی عشق جدوله برای یه شیش حرفی گیره

این یکی ماشین خریده دنبال وام گرفتنه
هر کی یه جور مشغوله و هر کی یه جور کار می‌کنه

 مبادا فکر بد کنی مبادا دلخور بشی یا
اداره‌ها ساخته شدن واسه همین جور بازی

مادر نمونه مسلمان

مادر نمونه مسلمان

پیامبر اکرم(ص) فرمود: بهشت زیر پای مادران است.(1)
از کنار هم قرار گرفتن مسئلة توحید و موضوع احترام به والدین، میزان اهمیت بی شمار آن در اسلام روشن می شود. مادر، فردی است که هر کسی وام دار محبت های مجنون وار اوست. مادر،‌ واژه ای است که هر متکبر و قلدری را به خضوع وا می دارد. دراین مقاله نمونه هایی از ویژگی های ممدوح مادران را که در روایات آمده بررسی می کنیم.

بارداری - زایمان - شیردهی

پیامبر اکرم(ص) فرمود: هنگامی که زنی باردار می شود - از هنگام بارداری تا وقتی که زایمان نماید- و تا پایان دوران شیردهی به فرزند - مانند مجاهدی است که در راه خدا جهاد می نماید.
و چنانچه - در این مدت - از دنیا برود.ثواب و اجر شهید به او داده خواهد شد.(2)
پیامبراکرم(ص) فرمود: هنگامی که زنی باردار می شود خدای متعال در نامه عمل او ثواب شخصی را که روزها را روزه و شبها را به شب زنده داری مشغول است می نویسد و هنگامی که درد زایمان می گیرد.هیچ شخصی - غیر از خدای متعال- مقدار و اندازه اجر و ثواب او را نمی داند.
و هنگامی که فرزند خود را شیر می دهد برای هر مکیدنی حسنه ای - در نامه عمل او - ثبت می شود.و گناهی از او پاک می گردد.(3)
پیامبراکرم(ص) فرمود: زنی که باردار می شود اجر و ثواب او مانند شخصی است که با جان و مال خود در راه خدا جهاد می نماید و پس از آنکه وضع حمل نمود.به او گفته می شود: گناهان تو آمرزیده شد.
زندگی جدیدی را آغاز کن و برای هر باری که فرزندش را شیر می دهد ثواب آزاد کردن فرزندی از فرزندان در بند حضرت اسماعیل(ع) را خواهد داشت.(4)
پیامبراکرم(ص) فرمود: هنگامی که زنی باردار می شود.ملائکه - در آسمان- و ماهیان - در دریا- برای او استغفار می نمایند و خدای متعال - هر روز- برای او هزار حسنه می نویسد و هزار گناه او را محو می کند.
و آنگاه که درد زایمان می گیرد.خدای متعال ثواب مجاهدین و شهداء و صالحین را در نامه عمل او می نویسد و از گناهان شسته می شود - مانند روزی که از مادرش متولد شده است و خدای متعال ثواب هفتاد حج را در نامه عمل او می نویسد و هرگاه فرزندش را شیر دهد.خدای متعال برای هر قطره - از شیر- حسنه ای در نامه عمل او نوشته و گناهی از او را می بخشد و حور العین - در بهشت- برای چنین زنی استغفار می نمایند.(5)
پیامبراکرم(ص) فرمود: زنی که از شوهرش باردار می گردد - تا هنگام زایمان- زیر سایه خدای متعال قرار دارد و وقتی که درد زایمان می گیرد.برای هر دردی که می کشد ثواب آزاد کردن بنده مؤمنی را خواهد داشت و پس از بدنیا آمدن فرزند، وقتی به او شیر می دهد خدای متعال - برای هر بار مکیدن- نور درخشانی در روز قیامت به او عنایت می فرماید و درخشش این نور.همگان را به تعجب وا خواهد داشت و خدای متعال این زن را جزء زنانی که روزها را روزه و شبها را شب زنده داری مشغول بودند.بشمار خواهد آورد و ثواب روزه و اجر شب زنده داری یک عمر را در نامه عمل او خواهد نوشت و آن هنگام که به فرزندش شیر می دهد.خدای متعال به او می فرماید: - ای زن- گناهان گذشته تو آمرزیده شد پس زندگی را از نو شروع کن و خدای عز و جل تو را مورد رحمت خود قرار داده است.(6)
پیامبر اکرم(ص) فرمود: هنگامی که زنی باردار شود به منزله شخصی خواهد بود که روزها را روزه و شب ها را به شب زنده داری مشغول بوده.و با جان و مالش در راه خدا جهاد نموده است.
و وقتی که فرزندش را به دنیا می آورد برای او اجر و ثوابی است که غیر از خدا هیچ شخص دیگری - اندازه و مقدار- آن را نمی داند و آن هنگام که فرزندش را شیر می دهد.برای هر مکیدنی ثواب آزاد کردن بنده ای از فرزندان اسماعیل(ع) خواهد داشت و پس از پایان شیردهی به فرزند.ملکی بر شانه او زده و به او می گوید:
زندگی خود را از نو آغاز نما خدای متعال تو را آمرزیده است.(7)
پیامبراکرم(ص) در مورد ارزش و مقام زنان فرمود:
آنها باردار می شوند و فرزند خود را به دنیا می آورند.و به آنها شیر می دهند و با آنها مهربانی می کنند اگر کوتاهی آنها در اداء حق شوهرانشان نبود.هیچ یک از نمازگزاران آنها وارد جهنم نمی شد.(8)

بقیه در ادامه ی مطلب


ادامه نوشته

همه او را می خواهند!

انتظار


مقدمه
فطرت بخش مهم و اساسی وجود همه ی انسان هاست. چه نسبت به آن آگاه باشند و چه از آن غفلت یابند! ندای فطرت درونی همه ی آدم ها می تواند یک کلید طلایی برای نیاز انسان به مصلح جهانی و امام و راهنما را در دستان او قرار دهد! چگونگی دلالت فطرت بر وجود امام و مصلح جهانی موضوعی است که با درک و فهم آن می توان قدم های بلندی را در جهت امام شناسی برداشت!

 

گرایش به مصلح جهانی فطری است!
انسان به حکم عقل و به مقتضای ضمیر باطنی خود یعنی جان فطرت درونی خویش همواره در جستجوی امنیت و عدالت است. این مطلب به راحتی قابل اثبات است! زیرا بر اساس علوم زیستی نیروی حیات در همه ی موجودات وجود دارد. این نیرو همواره موجودات را بر آن می دارد تا حیات خویش را ادامه دهند و از این رو همه ی موجودات به طور زیستی با موانع حیات خود به مقابله بر می خیزند!

 

امنیت و عدالت سبط حیات بشری!
بشریت به حکم عقل و فطرت می‌یابد که بی عدالتی و عدم وجود امنیت کافی و لازم در همه ی زمینه ها از بزرگ ترین موانع حیات و تکامل اوست از این رو به مقتضای ادراک خویش به دنبال برقراری امنیت و عدالت برای حیات خویش است!

 

آخرالزمان و عدالت خواهی!
از جمله ویژگی های اساسی که در آخرالزمان رخ می دهد و روایات بسیاری آن را تأیید می کند آن است که بشریت به جایی می رسد که می بیند همه ی تئوری پردازی هایش برای استقرار امنیت و عدالت برای ارتقای حیات دچار خدشه شده و با شکست مواجه می گردد!

بن بست نظریه های بشری در زمینه عدالت و امنیت و حیات برتر برای بشریت به معنای آن است که انسان ها براساس همان ندای فطری خویش و نیازمندی به عدالت و امنیت، به دنبال مصلحی جهانی و عدالت گستری حقیقی می گردند. بنابراین اگر بگوییم گرایش ذاتی انسان به امنیت و عدالت او را به دنبال پیشوایی عادل و مصلحی جهانی می کشاند، سخن حقّی بر زبان رانده ایم!

گرایش به مصلح جهانی براساس گرایش ذاتی و فطری به امنیت و عدالت، گرایشی فطری است و امام با ظهور خود فطرت آدمی را شکوفا می کند و عقل ها را رشد می دهد. پس برای سعادت حقیقی آدمی بایستی عقل فطری اش را به راهنمایی و هدایت امام (عجل الله تعالی فرجه شریف) شکوفا نماید!

گرایش به امن و عدل جهانی!
بنابراین با گرایش ذاتی انسان به استقرار امنیت و عدالت در سراسر جهان، ایمان به وجود پیشوا و رهبر به عنوان مصلحی شایسته و الهی امری فطری است. امّا شناسایی شخص این مصلح و نشانه ها و تعیین مصداق و هویّت او البته مستلزم رجوع به منابع معتبر دینی و تاریخی است. پس باید اذعان نمود که گرایش به موعود مصلح گرایشی فطری است و لذا در همه ی انسان ها وجود دارد!

 

امام فطرت را شکوفا می کند!
فطرت به امام گرایش دارد یعنی امام می تواند فطرت آدمی را بیدار کند و آن را شکوفا نماید! به عبارت دیگر امام انسان ها را متوجه فطرت خداجوی خود می کند که با رو آمدن گرایش های فطری در انسان راه تکامل توسط او پیموده خواهد شد. تکامل عقل فطری در عصر ظهور (عجل الله تعالی فرجه شریف) از جمله برکات ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه شریف) و ویژگی مختص جامعه ی بشریت در زمان ظهور است. در حدیثی شریف و معتبر از ابی جعفر (علیه السلام) نقل شده است که: «اذا قام قائمنا وضع یده علی رووس العباد مجمع به عقولهم و اکمل به اخلاقهم؛ هنگامی که قائم (عجل الله تعالی فرجه شریف) ما قیام کند دستش را بر سرهای بندگان می کشد پس به این ترتیب عقل های ایشان جمع می شود و اخلاق شان تکامل می یابد.» بر اساس این روایت شریف و روایاتی نظیر آن، امام زمان (عجل الله تعالی فرجه شریف) با ظهور خود زمینه ی بیداری بشر و بلوغ خرد و درک جامعه را فراهم می آورد که در نتیجه رفتار نیک و اخلاق پسندیده در اجتماع بشری رخ می نماید. بنابر این گرایش ها فطری در بشریت با ظهور امام (عجل الله تعالی فرجه شریف) در مسیر صحیح خود به جریان می افتد و انسان را به سوی کمال راهنمایی می نماید.

از جمله ویژگی های اساسی که در آخرالزمان رخ می دهد و روایات بسیاری آن را تأیید می کند آن است که بشریت به جایی می رسد که می بیند همه ی تئوری پردازی هایش برای استقرار امنیت و عدالت برای ارتقای حیات دچار خدشه شده و با شکست مواجه می گردد!

فطرت و امام عصر (عجل الله تعالی فرجه شریف)
براساس آنچه گفته شد گرایش به امام عصر (عجل الله تعالی فرجه شریف) به عنوان مصلحی عدالت گستر گرایشی برخاسته از فطرت و عقل سلیم آدمی است که با ظهور موعود (عجل الله تعالی فرجه شریف) گرایش های فطری آدمی در مسیر صحیح می افتد و عقل فطری انسان شکوفا می شود. از این دو مطلب که در یک راستا هستند و هر دو به رابطه ی فطرت و امام (عجل الله تعالی فرجه شریف) اشاره دارند می توان این مطلب را استفاده نمود که برای تکامل و سعادت حقیقی امام راهنمای فطری است که عقل راه هدایت می کند و با تکامل عقل انسان به سعادت حقیقی می رسد و امام خود کسی است که عقل کامل است!

 

نتیجه گیری
گرایش به مصلح جهانی براساس گرایش ذاتی و فطری به امنیت و عدالت، گرایشی فطری است و امام با ظهور خود فطرت آدمی را شکوفا می کند و عقل ها را رشد می دهد. پس برای سعادت حقیقی آدمی بایستی عقل فطری اش را به راهنمایی و هدایت امام (عجل الله تعالی فرجه شریف) شکوفا نماید!

 

زنی می‌خواهم که شبیه مادرم باشد

خیلی شنیده اید که پسرها برای ازدواج دنبال زنی می گردند که بیشترین شباهت رفتاری را با مادر یا خواهرشان داشته باشد. آنها حتی اگر در ظاهر چنین چیزی را انکار کنند، باز در واقع جذب زنانی می شوند که مولفه های شخصیتی مادرشان را داشته باشند یا بتوان با آنها زندگی ای شبیه به آنچه پدر و مادرشان داشته اند ساخت.
 

زنی می‌خواهم که شبیه مادرم باشد

 

همین ماجرا درباره دخترها هم صدق می کند. آنها دنبال مردی شبیه پدر خود هستند و تصورشان از زندگی مشترک آن چیزی است که پدر و مادرشان با یکدیگر داشته اند. کسی که مادری زن سالار داشته، نمی تواند یک زندگی مرد سالار را تاب بیاورد و حتی اگر وارد چنین زندگی ای بشود، باز هم به گونه ای زندگی می کند که عناصر زندگی اش در خدمت زن سالاری قرار می گیرند.

مردی که مادری صبور و ساکت داشته، نمی تواند در زندگی مشترک الگویی غیر از این برای یک زن درنظر بگیرد. حتی اگر در ابتدای یک رابطه جذب دختری جسور و آتشین شود، باز در زندگی مشترک، انتظار دارد همسرش نقش هایی شبیه به نقش های مادرش را بپذیرد. در واقع، آن چیزی که شما در ابتدای رابطه جذبش می شوید، ممکن است با چیزی که در ذهن تان نقش بسته متفاوت باشد و البته اصالت همیشه با الگوهای ذهنی شما است که ناخواسته شکل و شمایل زندگی تان را رقم می زنند و شما را مجبور می کنند آنها را عینا در زندگی تان پیاده کنید. همین می شود که پسری که در بالا مثال زدیم، وقتی دختری پر شور و شر و جسور را می بیند جذب او شده و چند سال بعد، از همین ویژگی او احساس نارضایتی می کند و می خواهد همسرش درست شبیه مادرش زنی آرام و صبور و ساکت باشد.

اما این هایی که گفتیم، ویژگی های مثبت یا خنثی هستند. اما درباره ویژگی های منفی چطور؟ چرا برخی افراد جذب کسانی می شوند که ویژگی های منفی دارند و با این حال حاضرند با آنها زندگی کنند؟ چرا کسانی که والدین بدی داشته اند، همسران بدی را انتخاب می کنند؟

دکترها رویل هندریکس روانشناسی است که روی مباحث ایماگوتراپی بحث می کند و الگوهای ذهنی را مورد بررسی قرار می دهد. او معنقد است طرد کنندگی یا خشم و پرخاشگری والدین صفت هایی هستند که افراد در بزرگسالی به طور ناخودآگاه در همسرشان جستجو می کنند. چون آن بخش از مغز ما که دست به انتخاب همسر می‌زند مغز «کهنه» یا همان ناخودآگاه ماست که در زمان گذشته متوقف مانده است. او خاطرات دردناکی از زخم‌ها و جراحات دوران کودکی دارد که در لحظاتی از جانب مادر یا پدر به ما تحمیل شده و ما از سوی دوست داشتنی ترین افراد زندگی مان پی در پی مورد طرد، بی مهری یا خشم قرار گرفته ایم و تحقیر شده ایم. پس وقتی در بزرگسالی و هنگام انتخاب همسر کسی را می بینیم که دارای همان خصوصیات است، یاد والدین خود می افتیم و این بار می خواهیم توجه و حمایتی را که در موارد مشابه از والدین خود نگرفته ایم، از همسر خود طلب کنیم. در واقع می خواهیم رابطه ناسالمی را که با والدین مان داشته ایم و در کودکی قادر به اصلاح آن نبوده ایم، در بزرگسالی شبیه سازی کرده و اصلاح کنیم.

مردی که مادری صبور و ساکت داشته، نمی تواند در زندگی مشترک الگویی غیر از این برای یک زن درنظر بگیرد. حتی اگر در ابتدای یک رابطه جذب دختری جسور و آتشین شود، باز در زندگی مشترک، انتظار دارد همسرش نقش هایی شبیه به نقش های مادرش را بپذیرد

مغز کهنه با بازآفرینی دوران طفولیت و شرایطی که در آن بزرگ شده خود را در موقعیت اصلاح قرار داده و فردی را جانشین پدر و مادرش می کند. اما آیا موفق می شود؟

جواب منفی است. رابطه در زندگی مشترک، یک رابطه بالغ و معنادار است. افراد با «حال» و ذهن امروزشان باید با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. شما بعد از پیمان بستن برای زندگی مشترک نمی توانید محبت بدون شرط پدر و مادرتان را از همسرتان انتظار داشته باشید. خودتان هم قادر به محبت کردن با این ویژگی ها نیستید. در نتیجه تحقیر، عصبانیت، پرخاش و طرد و بی مهری دیدن از همسر این بار برایتان گران تمام می شود و بخش بالغ وجودتان آن را نمی پذیرد. نتیجه چنین ازدواجی تنهایی است و سرخوردگی و در نهایت جنگ و جدال و جدایی.

اما اگر دنبال راه حل می گردید باید بدانید که تنها روش پیشگیری از چنین اتفاقی شناخت دقیق خود، انتظارات سرکوب شده، ویژگی های خانوادگی و خواسته های خود از ازدواج است. خواسته هایی که نه نیازهای مقطعی شما را برآورده کنند و نه نیازهای کودکی تان را. بلکه برای یک رابطه بالغانه و متعهدانه و محبت آمیز ضروری باشند.

 

فضای سایبر چیست؟

Cyber بخشی از كلمه Cybernetics است . پس ابتدا باید معنی این كلمه را بدانیم كلمه  Cybernetics را اولین بار Norbert Wiener به كار برده است. او در تعریف این كلمه گفته  است: "ما تصمیم گرفته ایم كلیت مطالعات نظری كنترل و ارتباطات در ماشین و موجودات زنده را سایبرنتیكس بنامیم." سایبر نتیكس ریشه در كلمه لاتین "Gubernetes " دارد. این كلمه به معنی كنترل رفتار ها به منظور هدایت ، اعمال قدرت حاكمیت ، قانونمند كردن ، تحت سلطه قرار دادن ، مهار كردن ، و فرماندهی است. خود این واژه لاتین نیز ریشه در كلمه یونانی Kubernetes-pilot دارد. Pilot به معنی حاكم و فرمانده ـ به ویژه ناخدای كشتی و خلبان هواپیماست. از طرف دیگر  در Cybernetics به معنی علم یا مطالعه است . پس می شود علم یا "مطالعه نظام كنترل ارتباطی ـ اطلاعاتی" در موجودات زنده و ماشین. این كلمه در بعضی از متون، به اختصار "فرمان شناسی" ترجمه شده است.

 فضای سایبر چیست؟

اصطلاح فضای سایبر که به وسیله نویسنده داستانهای علمی- تخیلی، ویلیام گیبسون در رمان وی با نام «نورومانسر» ساخته شد و به عنوان«توهم توافقی» تعریف می شود.

این اصطلاح به هر اتاق و هر فضائی اطلاق می شود که بوسیله نرم افزار در رایانه ایجاد می گردد و تجربه حقیقت مجازی را تولید می کند. اتاق فرمان را در دنیای مجازی رایانه به دست می گیرد و چگونگی حس کردن و فهمیدن شرکت کنندگان را تحت تاثیر قرار می دهد. به جرات می توان گفت بزرگترین فضای سایبر را که میلیونها کاربر را به یکدیگر متصل می کند، فضای مجازی اینترنت ذکر کرد.

+ نوشته شده توسط محمد اکابری در یکشنبه پانزدهم خرداد 1390 و ساعت 22:50 | GetBC(1);

سعید آقا، هستیم بر آن عهد که بستیم...

تا آخر ایستاده ایم

سعید جلیلی

چرا دکتر سعید جلیلی ؟

سعید جلیلی

ستاد مردمی حیات طیبه (دعوت از سعید جلیلی)- دکتر سعید جلیلی بیش از دو دهه است در موقعیت‌ های سیاسی مختلف (از وزارت خارجه گرفته تا کاندیداتوری برای مجلس) نگاه و منش ویژه خود را نشان داده است. نگاه و منشی که او را نه فقط در مقایسه با نامزدهای مطرح شده برای انتخابات سال 92، بلکه در میان عموم چهره‌ های سیاسی و فرهنگی کشور متمایز می‌ سازد. به‌ طور خلاصه و فهرست‌ وار برخی از این ویژگی‌ ها را مرور کرده‌ایم، نکاتی که شرح بیشترشان را می‌ توان با مراجعه به تاریخچه زندگی سیاسی و مدیریتی او و گفتارها و نوشته‌ هایش (که برخی از آن‌ ها اکنون در سایت DrJalily.com گردآوری شده است)، یافت.

ادامه نوشته

نقش دکتر جلیلی در دستگیری تاریخی عبدالمالک ریگی چه بود؟

خبر دستگیری عبدالمالک ریگی تروریست مشهور وابسته به سیا که منتشر شد موجی از شادی میان مردم شکل گرفت و همه از اقدام وزارت اطلاعات تشکر کردند.

اما بعدها مصلحی در همایش هادیان سیاسی نیروهای مسلح گفت متاسفانه تنها به موضوع دستگیر ریگی پرداخته شده و کمتر به موفقیت بزرگ نظامی این عملیات توجه شده است.

مصلحی بخشی از این عملیات را اینگونه  توضیح داد:

از آنجایی که ما برای هماهنگی‌های این عملیات نمی‌توانستیم از تلفن استفاده کنیم مجبور شدیم تا از طریق پیغام رسانه با سرلشکر فیروز آبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و آقای جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ارتباط برقرار کنیم که این امر نیم ساعت به طول انجامید.

مصلحی گفت: «در این نیم ساعت خلبانان شجاع نیروی هوایی به پرواز درآمدند و نشاندن هواپیما حامل ریگی توسط آنها دارای یک پیغام بزرگ برای دشمن بود که هر چند ما کمتر در داخل به این موضوع پرداختیم اما آنها مقاله‌های فراوانی در این باره نوشتند. جلیلی با مسئولیت خود تصمیم گرفت جنگنده ها به هر قیمتی شده هواپیمای ریگی را فرود بیاورند. سرلشکر فیروز آبادی تصمیم جلیلی را به نیروی هوایی ابلاغ کرد. »

حیات طیبه

چند روایت معتبر درباره سعید جلیلی

جلیلی آدم خطرناکی است. بعضی‌ها این حرف را خیلی جدی می‌گویند و با این‌که اقبال عمومی نسبت به او می‌بینند، می‌روند با کاندیدای دیگری ائتلاف می‌کنند. با این آدم که اهل بده ـ بستان نیست، نمی‌شود کنار آمد. اگر با همان مبنا که ناگهان 17 سفیر جمهوری اسلامی را کنار گذاشت. چون سابقه سوءاستفاده مالی داشته‌اند، با بقیه هم برخورد کند، رییس‌جمهور نشود بهتر است.

<<شرح مطلب در ادامه مطلب>>


ادامه نوشته

گوشه ای از حقیقت

افسران - گوشه ای از حقیقت

جلیلی در دفاع از گفتمان انقلاب سنگ تمام گذاشت

افسران -  برای ثبت در تاریخ می گویم

مناظره دیروز، از جهات بسیاری، هم مطلوب مخاطبان بود و هم مطلوب نامزدها. چرا که اگر اینگونه نبود، تمام روزنامه ها و ‏رسانه های منتسب به نامزدها، در ژستی قابل تأمل از پیروزی نامزد خود در مناظره سخن نمی گفتند.‏

این مناظره از طرفی دهان آنانی که مدعی بودند در نظام اسلامی آزادی بیان وجود ندارد را بست و از طرف دیگر، ماهیت ‏بسیاری از شعارهای پر زرق و برق کاندیداهای گفتمان سازش را واضح تر کرد. در چند ساعت مناظره، حرف های بسیاری زده ‏شد که در روشن شدن مرزهای کاندیداها با یکدیگر بسیار مفید بود. همین کاندیداها در مناظرات قبلی، حال یا بنا بر اشتراکات ‏لفظی و یا بنا بر یکی بود برنامه ها، تمایز خوبی میان خود نشان نمی دادند، اما چه کنیم که بحث سیاسی، بر خلاف آنچه محسن ‏رضایی می گوید، نشانگر موضع حق و باطل کاندیداها خواهد بود.‏

دلیلی که بر این مدعا می توان اقامه کرد، این است که چون در نظام اسلامی، پایه ای مستحکم به نام ولایت فقیه وجود دارد، ‏تعارضاتی که در نظام های دیگر رنگ سیاسی بازی به خود می گیردف در صورت وقوع در نظام اسلامیف دیگر سیاسی بازی ‏نیست و به جنگ حق علیه باطل تبدیل می گردد.‏

برای مثال دو مقوله ای که در 4 سال اخیر رخ داده است را باید بازگو کنیم، اولی فتنه 88 که البته آقای رضایی به عمق آن ‏توجهی نداشتند و به همین خاطر است که می گویند مردم از دعواهای سیاسی خسته شده اند، و دوم مقابله با حلقه انحرافی دولت ‏که آزمونی بزرگ برای اصولگرایی برخاسته از تبعیت از مقام ولایت بود که البته گروهی از اصولگراها با اتخاذ مواضع ‏مدبرانه در قبال این جریان و تبدیل نکردن آن به مسأله اصلی کشور، از آن سربلند بیرون آمدند و عده ای دیگر نیز یا با همراهی ‏با انحراف و یا با اصلی کردن مسأله انحراف در کشور، در این آزمون قبول نشدند.‏

بهتر است بگوییم جنس دعواهای سیاسی در صورتی سیاسی بازی نیست که در مبانی تفکری گروه های سیاسی عمیق شده باشیم. ‏برای مثال کسی که مدعی است در دولتش از اصلاح طلب و اصولگرا استفاده می کند، معلوم است که اصلح طلبی را نشناخته ‏است. اختلاف اصلاح طلب و اصولگرا اختلافی سلیقه ای نیست، بلکه اختلافی مبنایی و در حقیقت اختلاف ریشه ای اسلام ناب ‏محمدی و اسلام امریکایی است. حجتی که بر این مدعا اقامه می شود، فتنه عظیم 88 است که در آن دیدیم رئوس این جریان اصالتاً ‏امریکایی، مانند خاتمی، موسوی خوئینی ها و هاشمی و ... تبر به ریشه های نظام می کوفتند و شورش اشرافیت، بر ضد ‏جمهوریت را رقم زدند. از همین روست که اگر نزاعی میان اصلاح طلب و اصولگرا روی بدهد، اصالت دارد و مانند مثلاً ‏اختلافات هزینه سازی مانند استیضاح های بی تدبیرانه مجلس در میان جمع اصولگرایان نخواهد بود، چرا که هر دو طرف در ‏این نزاع ها، اگر رهبری انقلاب اشارتی بکنند، در حداقلی ترین مواضع، ساکت می شوند و به جنجال ادامه نمی دهند.‏

از طرف دیگر در مسائلی که حلقه انحراف که البته با طرد و تبری از سوی اصولگراها مواجه شده است، یک طرف نزاع است، ‏به همان علتی که درباره تقابل اصیل اسلام ناب و اسلام آمریکایی گفته شد، این نزاع نیز اصیل خواهد بود. چرا که مبانی فکری ‏این حلقه نیز ریشه در همان آخوری دارد که مبانی اصلاح طلبی دارد.‏

این مناظره، البته حرف هایی را از دهان نامزدها بیرون کشید که در صورت اندکی تفکر در می یابیم که به ضرر خود آن نامزد ‏تمام می شود، برای مثال وقتی عارف از ارادت و اعتقاد به ولایت فقیه می گوید، باید ببیند که اطرافیان هم سلک او تا کنون چه ‏مواضعی درقبال مسأله ولایت فقیه داشته اند. به جرئت می توان گفت اگر اصلاح طلبان عارف را از گردونه رقابت ها خارج ‏کنند، همین مسأله یکی از دلایل آن است. اصلاح طلبان که همیشه و همه وقت در حرف اصرار بر قبول ولایت فقیه در چارچوب ‏قانون داشتند و در عمل هرجا به نفعشان بود به حکم حکومتی سر می سپردند و هرجا که به ضررشان بود، تمرد می کردند، ‏معلوم است که اگر فردی معتقد به ولایت فقیه را نیز در میان خود بپذیرند، از او استفاده ابزاری جهت براندازی نظام اسلامی ‏خواهند کرد.

پناهیان:امروز هر یک رای به جلیلی مشتی بر دهان دشمن است

حجت الاسلام و السلمین علیرضا پناهیان، در اولین سخنرانی خود پس از بیانات امروز مهم مقام معظم رهبری، در جشن میلاد امام حسین(ع) در ورزشگاه حیدرنیا که به همت حامیان دکتر جلیلی در تهران برگزار شده بود، مطالب مهمی در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بیان معنوی، اهم مطالب مطرح شده را در ادامه می خوانید:

·         ما آمده‌ایم چراغ‌های سبز به دشمن را خاموش کنیم تا از امنیت، استقلال، آزادی، رفاه، آرامش و آبادانی کشورمان دفاع کنیم./ اگر کسانی که اهل سازش هستند سرکار بیایند، فقر و بحران‌های اقتصادی بیشتر خواهد شد، چون دشمن به چیزی کمتر از نابودی ما رضایت نمی‌دهد./ آنها که اهل سازش هستند، باید بگویند چرا در زمان آنها تورم 49% در کشور ایجاد شد؟

·         جریان منحوس نهضت آزادی و سیاسیون سازشگر با نشان دادن چراغ سبز به غربیها موجب تحمیل جنگ به این ملت شدند. ولی هزینۀ آن را پابرهنه‌ها تحمل کردند؛ به جبهه رفتند و مجروج شدند و کشته دادند. ما اجازه نمیدهیم امروز سران سازش بحرانهای اقتصادی را به کشور تحمیل کنند و مردم مجبور به پرداخت هزینۀ آن و تحمل فقر بشوند.

·         مقاومت و شخص آقای دکتر جلیلی در این انتخابات مظلوم واقع شدند./ این دروغ بزرگی است که ما بخاطر مقاومت تحریم شدیم. / یکی از دلایل افزایش تحریم ها این است که سیاستمدارانی از داخل چند سالی است که به دشمن چراغ سبز نشان می دهند. /اگر به گوش مستکبران برسد که سازشکاران در ایران رأی آورده‌اند، تحریم‌ها شدیدتر و بحران اقصادی بیشتر خواهد شد.

·         اگر ما از هسته‌ای کوتاه بیاییم، پس‌فردا باید درچاه‌های نفت را ببندیم، روز بعدش کارخانه‌ها تعطیل کنیم، و روز بعدش تروریست‌هایی که درسوریه جنایت می‌کنند، به کشور راه بدهیم تا به نوامیس ما تجاوز بکنند. ما به رئیس‌جمهوری رأی می‌دهیم که از همه محکمتر شعار مقاومت سر داده است./ جلیلی هیچگاه در برابر آمریکا و استکبار کوتاه نخواهد آمد.

·         از ایرانیان خارج از کشور خبر می‌رسد که موجی از حمایت دکتر جلیلی در میان دانشجویان ایجاد شده است. چون تنها گفتمان مقاومت است که مایۀ افتخار ایرانیان در سراسر جهان است.

·         دشمنان ما انتخاب جلیلی را یک فاجعه اعلام کرده‌اند. ما می‌خوهیم انتخاب ما برای آمریکا و اسرائیل یک فاجعه باشد./ امروز هریک رای به آقای دکتر جلیلی مشتی بر دهان دشمن است.

·         شما مردم حزب الله یک روز وقت دارید که اگر کسی نگران وضعیت اقتصادی کشور و به فکر معیشت است، او را راهنمایی کنید که به نامزد گفتمان مقاومت رای دهد. چون تنها با مقاومت وضعیت اقتصادی بهتر می‌شود.

·         هر یک از شما باید به عدد انگشتان دست خود رأی دوستانی که ابهام دارند را به سوی نامزد مقاومت هدایت کند. شما برای اینکار 24 ساعت بیشتر وقت ندارید.