آیا وهابیون تنها شیعیان را هدف گرفته اند؟+لیست اماکن مقدس تخریب شده توسط وهابیون


بررسی اسامی اماکن مقدسی که توسط وهابیون تخریب شده است نشان از اوج انحراف عقیدتی در این فرقه ضاله دارد که در آن حتی اسامی اماکن مقدس سایر ادیان نیز به چشم می خورد.
گروه بین الملل ـ آنچه که مسلم به نظر می رسد از این قرار است که بر هم زدن نظم سیاسی کشور سوریه نه تنها به لحاظ سیاسی و نظامی سایر کشورهای منطقه و به خصوص همسایگان این کشور را تحت الشعاع قرار می دهد، بلکه خطر دیگری نیز این روزها متوجه کشورهای منطقه شده است که عبارت است از یک جنگ تمام عیار مذهبی و دینی.

به گزارش بولتن نیوز، تعرض به ساحت قدسی حرم عقیله اهل بیت حضرت زینب سلام الله علیها، پرده دیگری از اهداف پشت پرده حمله به سوریه و معارضین تروریست را به نمایش گذاشت که خطر آن اگر بیشتر از مشائل نظامی و امنیتی نباشد، کمتر از آن نیز نیست
.

تبارشناسی تروریست های سوری حکایت از آن دارد که بنیان های معرفتی وهابی و سلفی در آنها تبلور دارد و همین موضوع است که خطر جنگ مذهبی را تقویت می نماید.

نگاهی به سیر هتک حرمت به قبور مقدس در سوریه نیز نشان می دهد که این افراد تنها مقدسات تشیع را مورد هدف قرار نداده اند بلکه حتی نزدیک ترین صحابه پیامبر اسلام نیز از این خطر مصون نمی باشد.

دقیقا چند ماه قبل بود که قبر «حجر بن عدی» از نزدیک ترین صحابه پیامبر اسلام نیز مورد تخریب و هتک حرمت این افراد قرار گرفت که در آن برهه از زمان نیز سکوت مجامع بین المللی اسلامی سوالاتی فراوانی را برانگیخت.

بررسی اسامی اماکن مقدسی که توسط وهابیون تخریب شده است نشان از اوج انحراف عقیدتی در این فرقه ضاله دارد که در آن حتی اسامی اماکن مقدس سایر ادیان نیز به چشم می خورد و مختصری از آن بدین شرح است:

- تخریب بارگاه ائمه بقیع در قبرستان بقیع
-
تخریب حرم امام حسین(ع)
-
تخریب حرم همسران پیامبر
-
تخریب مسجد سلمان
-
تخریب مسجد البغله
-
تخریب خانه حمزه(ع)
-
تخریب حرم ابوذر و ربذه
-
تخریب مسجد تنیة الوداع
-
تخریب مسجد الرایة (پرچم)؛
-
تخریب خانه امام سجاد(ع)
-
تخریب حرم حضرت حوا(س)
-
تخریب حرم عبدالله پدر پیامبر
-
تخریب حرم دختران رسول خدا
-
تخریب محله و کوچه ی بنی هاشم
-
تخریب حرم حلیمه دایه ی پیامبر (ص)
-
تخریب خانه ی حضرت زهرا(س) در مکه
-
تخریب مصلای رسول خدا (ص) در کنار کعبه
-
تخریب حرم مطهر امامی‌ن عسکر یین در سامرا
-
تخریب مسجد و ضریح علی بن امام صادق(ع)
-
تخریب خانه ام هانی محل شروع معراج پیامبر(ص)
-
تخریب حرم اجداد پیامبر عبدمناف و هاشم و عبدالمطلب
-
تخریب شعب ابی طالب جایگاه نفس الزکیه در مکه مکرمه
-
تخریب حرم بستگان ائمه و رسول خدا تخریب حرم مادر پیامبر
-
تخریب مسجد عتبان بن ملک که مصلای رسول خدا (ص) بود
-
تخریب جاده ای که غار حراء را به مسجد الحرام وصل می‌ کرد
-
تخریب خانه ی تولد حضرت رسول خدا(ص) در پشت کوه صفا
-
تخریب مقبره ی حضرت خدیجه (س) تخریب جایگاه شق القمر
-
تخریب خندقی که در جنگ خندق به دست مسلمی‌ن کنده شده بود
-
تخریب دیوار دور شهر مدینه که توسط عضدالدوله دیلمی‌ بنا شده بود
-
تخریب حرم ام البنین تخریب حرم آمنه بنت وهب و مادر پیامبر اکرم (ص)
-
تخریب مسجد جواثا اولین مسجدی که بعد از مسجد النبی در آن نماز جمعه برگزار شد.
تخریب نشانه ورود و خروج فاطمه بنت اسد مادر امی‌رالمؤمنین پس از تولد آن حضرت از کعبه
-
تخریب خانه امام صادق(ع) که سابقاً منزل حارثة بن نعمان بود و محل ازدواج های پیامبر(ص)
-
تخریب حرم ابراهیم پسر پیامبر که در زمان رسول خدا ساخته و خود رسول خدا با دستان خودشان آن را تعمیر نمودند و عثمان بن مظعون
-
تخریب حرم ابوطالب یار باوفای پیامبر و فاطمه بنت اسد که پیامبر شخصاً آن را ساخته بودو زیارت گاه قرار داد
-
تخریب حرم اصحاب رسول خدا همچون جابر بن عبدالله و مقداد و اسامه و سعد بند معاذ و بیست نفر دیگر از صحابه ایشان
-
تخریب مسجد ردالشمس؛ همان مسجدی است که در آن خورشید به دستور پیامبر(ص) و به اذن خدا به وسط آسمان آمد تا حضرت علی(ع) نماز عصرش را در زمان فضیلتش به جا آورد. مکانی در کوه ذباب بود که پیامبر خدا (ص) از آنجا بر کندن خندق نظارت می‌ کردند
-
تخریب مسجد حضرت عباس بن علی(ع) در روستای مطیرفی در احساء/ مسجد جوانان در احساء، دومین مسجدی که پس از مسجد رسول الله در آن نماز جمعه برگزار شد
-
تخریب حرم مطهر شهدای احد و حمزه سیدالشهدا(ع) عمو و برادر رضاعی پیامبر(ص)؛ پیامبر(ص) در داغ عموی بزرگشان فرمود: از این روز سخت تر در زندگی شان نخواهند داشت.
-
حرم مطهر شهدای فخ که به فرماندهی حسین بن علی(ع)، نسل چهارم امام مجتبی(ع) صورت پذیرفت. این واقعه 108 سال بعد از واقعه ی کربلا علیه بنی عباس اتفاق افتاد که امام جواد(ع) در وصف آن مصیبت عظیم می‌ فرمایند: بعد از واقعه ی کربلا هیچ کشتاری عظیم تر از واقعه ی فخ نبود.
-تخریب حرم شهدای حره که دو سال بعد از واقعه کربلا و حمله ی یزید به مدینه در دفاع از مدینه الرسول به دست سپاه انبوه شام به شهادت رسیدند و بعد از شهادت آنان، به مدینه حمله کردند و موجب شد تا هزاران تن از مردم مدینه در خون خود غلط بزنند.
-
تخریب مقبره حضرت عیسی(ع) از پیامبران الهی در روستای اوجام در فطیف تخریب قبور شهدای بدر که بنای یادبود آن به دست شخص رسول خدا ساخته شده بود.

- تخریب خانه حضرت خدیجه (س) که جایگاه نزول وحی و محل تولد حضرت زهرا(س) و محل ازدواج رسول خدا (ص) و محل رحلت حضرت خدیجه(س) و محل زندگی پیامبر(ص( تا روز هجرت بود. در این خانه اتاقی بود که خزینه ی حضرت خدیجه (س) بود که همه وقف اسلام شد. بعد ها زهرای اطهر در این اتاق می‌ نشست و شخصاً گندم آسیاب می‌ کرد و نان می‌ پخت و سختی ها را متحمل می‌ شد. اتاق دیگر این خانه محل عبادت رسول خدا (ص) و محل نزول وحی بود. اتاقی هم برای رسیدگی به امور مسلمی‌ن در آنجا وجود داشت.
-
تخریب خانه حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) در مدینه که محل حضور مکرر حضرت رسول خدا(س) و محل ولادت امام حسن(ع) و امام حسین(ع). همچنین محل نزول آیه ی تطهیر و حدیث کساء
-
تخریب خانه ابوایوب انصاری اولین اقامتگاه پیامبر(ص) در مدینه که حدود هفت الی دوازده ماه محل نزول وحی بود تا مسجد قبا و اتاقهایش ساخته شود
-
تخریب خانه ارقم (دارالخیزران) در دامنه کوه صفا؛ پناهگاه رسول خدا(ص) و نقطه آغاز نشر و گسترش احکام اسلام و اولین عبادتگاه مسلمی‌ن در مکه
-
تخریب بیت الاحزان و گنبد بالای آن؛ بیت الاحزان خانه ای است که حضرت زهرا(س) در آنجا به سوگ پدرش می‌ گریست.
-
تخریب بارگاه های متعدد در قبرستان بقیع خانه ام المؤمنین حضرت خدیجه بنت خویلد در مکه مکرمه
-
تخریب جایگاه عهد نامه مشهور رسول خدا (ص) با مشرکان که آن عهدنامه توسط موریانه خورده شد به جز بسم الله
-
تخریب قبرستان المعلی در مکه مکرمه که بارگاه و مقبره برخی از اهل بیت علهیم السلام و یاران پیامبر در آن قرار دارد.
-
تخریب قبور بسیاری از علمای و عرفای شافعی مذهب در کردستان ایران و...
-
به آتش کشیدن مقام جعفر بن ابیطالب معروف به جعفر طیار در جنوب اردن
حال سوال اصلی این جاست که در صورت تفوق این گروه بر سوریه و کل منطقه، پیروان سایر ادیان و مقدسات آنها در چه درجه ای از امنیت خواهند بود و آیا اصلا امکان ادامه حیات برای آنها وجود خواهد داشت؟!
قدر مسلم آن است که این فرقه مذهبی هیچ حد و حدودی در تخریب آثار و افکار سایر ادیان و مذاهب برای خود قائل نیست و آتشی که آنها امروز در سوریه برمی افروزند به زودی دامان کل منطقه و ادیان ساکن در آن را خواهد گرفت

دانلود این نرم افزار را از دست ندهید


نرم افزار نیستان یک ماهنامه الکترونیکی می باشد که می توان گفت که در نوع خود کم نظیر است. این ماهنامه شامل موضوعاتی چون: ادبیات، داستان، فلسفه، هنر، موسیقی، صنایع غذایی، پزشکی، طنز، پیامک، سرگرمی، نجوم، روان شناسی، فناوری و تاریخ در این ماه، شناسنامه، زاگان، مذهبی، پلاک، آهنگ پیشواز و… دریافت جدیدترین آهنگ ها و فیلم ها از طریق نرم افزار امکان پذیر شده است.

این نرم افزار دارای امکاناتی چون:
- تقویم فارسی
- لغت نامه معین
- کپی برداری آسان
- طراحی جذاب
- آرشیو از برنامه ها دیگر

برای دانلود کلیک کنید

قضاوت عجولانه

مرد جوانی، از دانشکده فارغ التحصیل شد. ماهها بود که ماشین اسپرت زیبایی، پشت شیشه های یک نمایشگاه به سختی توجهش را جلب کرده بود و از ته دل آرزو می کرد که روزی صاحب آن ماشین شود. مرد جوان، از پدرش خواسته بود که برای هدیه فارغ التحصیلی، آن ماشین را برایش بخرد. او می دانست که پدر توانایی خرید آن را دارد.
بالاخره روز فارغ التحصیلی فرا رسید و پدرش او را به اتاق مطالعه خصوصی اش فرا خواند و به او گفت: من از داشتن پسر خوبی مثل تو بی نهایت مغرور و شاد هستم و تو را بیش از هر کس دیگری در دنیا دوست دارم. سپس یک جعبه به دست او داد. پسر، کنجکاو ولی ناامید، جعبه را گشود و در آن یک انجیل زیبا، که نام او روی آن طلاکوب شده بود، یافت. با عصبانیت فریادی بر سر پدر کشید و گفت:
با تمام مال و دارایی که داری، یک انجیل به من می دهی؟ کتاب مقدس را روی میز گذاشت و پدر را ترک کرد.
سالها گذشت و مرد جوان در کار و تجارت موفق شد. خانه زیبایی داشت و خانواده ای فوق العاده. مدتها در این فکر بود که پدرش، حتماً خیلی پیر شده و باید سری به او بزند. از روز فارغ التحصیلی دیگر او را ندیده بود. اما قبل از اینکه اقدامی بکند روزی تلگرامی به دستش رسید که خبر فوت پدر در آن بود و حاکی از این بود که پدر، تمام اموال خود را به او بخشیده است. بنابراین لازم بود فوراً خود را به خانه برساند و به امور رسیدگی نماید.
هنگامی که به خانه پدر رسید، در قلبش احساس غم و پشیمانی کرد. اوراق و کاغذهای مهم پدر را گشت و آنها را بررسی نمود و در آنجا، همان انجیل قدیمی را باز یافت. در حالیکه اشک می ریخت انجیل را باز کرد و صفحات آن را ورق زد و کلید یک ماشین را پشت جلد آن پیدا کرد. در کنار آن، یک برچسب با نام همان نمایشگاهی که ماشین مورد نظر او را داشت، به چشم می خورد. روی برچسب، تاریخ روز فارغ التحصیلی اش بود و روی آن نوشته شده بود : تمام مبلغ پرداخت شده است.

بانوی ثروتمندی که در تنگدستی درگذشت


مادر مؤمنان، حضرت خدیجه که درود خدا بر او باد ثروتمندترین زن سرزمین خود بود و اعراب بر او به‌خاطر ثروت و قدرتش نام "ملکه بطحاء" نهاده بودند اما این بانوی گرامی از شدت عشق به پیامبر اسلام(ص)، تمام ثروت خود را در راه ترویج دین خاتم خرج کرد و سرانجام در "عام الحزن" در تنگدستی و گرسنگی درگذشت.
ویژه‌نامه ضیافت مشرق- حضرت خدیجه(س) پانزده سال قبل از عام الفیل و شصت وهشت سال قبل از هجرت نبوی در شهر مکه دیده به جهان گشود. نام او خدیجه و کنیه‌اش "ام هند" بود و نام پدرش "خویلد ابن اسد" و نام مادرش "فاطمه دختر زائدة بن الاصم". پدر و مادر خدیجه با چند واسطه به "لویّ بن غالب" می رسد که جدّ اعلای پیامبر خداست و مادر مادر خدیجه "هاله" دختر عبدمناف از اجداد پیامبر اسلام است. بنابراین خدیجه هم از طرف پدر و هم از سوی مادرش با پیامبر اسلام هم‌نسب است.


***ماجرای ازدواج خدیجه

خدیجه به وسیله قرابت فامیلی با رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم) از یک طرف و ملاحظه اخلاق حمیده او در بازرگانی از طرف دیگر، وشنیدن اخبار رسالت از علمای یهود و نصاری ازسوی سوم، عاشق دلباخته معنوی پیامبر بود و گاهی در این راه گریه می کرد و در شب هایی خواب به چشم او فرو نمی رفت. خدیجه(س) مشکل خود را با پسرعمویش که عالم برجسته نصارا بود در میان گذاشت؛ او دعایی نوشت و خدیجه آن را زیر بالشش نهاد و شبانه در عالم خواب پیامبر(ص) را دید و آینده برایش روشن شد. چون چشم برگشود دیگر به خواب نرفت و سرانجام کنیزش نفیسه، خواهرش را به سراغ محمد(ص) فرستاد و رسماً از او خواستگاری کرد.

خدیجه با تلاش پیگیر و تمهید مقدمات عاقلانه، به ویژه با تدبیر پسر عمویش، ورقة بن نوفل، سرانجام به مقصود خود رسید و فرزندان هاشم را که ستارگان حجاز بودند به خانه خود جذب کرد. آنان در حالی که رسول خدا را با تمام عزت و احترام در میان گرفته بودند، برای اجرای عقد به حضور خدیجه رسیدند، و خطبه عقد با یک برنامه جالب اجراشد و پس از مراسم، یادگار عبدالله در کنار عمویش ابوطالب عازم خانه پیشین گشت، ولی خدیجه همراه با مهر و محبت ویژه دامن محمد را گرفت و گفت "سیدی !إلی بیتک فبیتی بیتک و أنا جاریتک! ای مولایم! بیا به خانه خودت، خانه من خانه تواست، و من نیز کنیز تو هستم."



***مقام خدیجه(س) در بهشت


از فضیلت‏های حضرت خدیجه علیهاالسلام ، مقامی است در بهشت که از سوی خداوند به ایشان وعده داده شده است. پیامبراکرم (ص) نیز بارها این مسئله را به خدیجه بشارت می‌‏داد و می‏‌فرمود: در بهشت، خانه‏‌ای داری که در آن رنج و سختی نمی‏بینی. امام صادق علیه‏ السلام نیز می‏‌فرماید: هنگامی که خدیجه وفات یافت، فاطمه خردسال بی‏تابی می‏‌کرد و گرد پدرش می‏‌گشت و سراغ مادر را از او می‏‌گرفت. پیامبر از این حالت دخت کوچکش بیشتر محزون می‌‏شد و دنبال راهی بود تا او را آرام کند. فاطمه همچنان بی‏تابی می‌‏کرد تا اینکه جبرئیل بر پیامبر نازل شد و فرمود "به فاطمه سلام برسان و بگو مادرت در بهشت خانه‌‏ای کنار آسیه، همسر فرعون و مریم، دختر عمران نشسته است." هنگامی که فاطمه این سخن را شنید، آرام گرفت و دیگر بی‏تابی نکرد. 


***منزلت حضرت خدیجه(س) نزد پیامبر(ص)

پیامبر پس از خدیجه تا آخر عمر خدیجه را فراموش نکرد و هر از چند گاهی از او تقدیر و تمجید می‏‌کرد. عایشه گفته است: «رسول خدا (ص) از خانه بیرون نمی‌‏رفت مگر این که به نوعی از خدیجه یاد می‌‏کرد و از وی به نیکی ستایش می‌‏نمود. روزی او را به یاد آورد. رشک و حسد وجودم را فرا گرفت. گفتم آیا او بیش از یک پیرزن بود؟ خداوند زن بهتری به تو عطا فرموده است. پیغمبر خشمگین شد. آن گاه فرمود "سوگند به خدا، پروردگار بهتر از او را به من نداد. او به من ایمان آورد در هنگامی که مردمان به من کفر می‌‏ورزیدند. و از او به من فرزندانی عطا کرد در حالی که مرا از فرزندانِ دیگر زنان محروم نمود". عایشه گفت "با خود گفتم دیگر هرگز خدیجه را به بدی یاد نخواهم کرد." 


***فرزندان خدیجه
از حضرت خدیجه چهار فرزند متولد شدند. پسرى به نام قاسم به دنیا آمد که طاهر و طیب لقب داشت، و کنیه‏ "ابوالقاسم" براى پیامبر اسلام، از نام همین فرزند عزیز گرفته شده است. قاسم دوران نوزادى و شیرخوارگى را مدتى طى کرد و حتى تا مرحله‏ پاگشودن و به راه افتادن هم زنده بود. اما هنوز از شیر گرفته نشده بود که بنا بر تقدیر الهى از دنیا چشم پوشید و به سراى باقى شتافت.

غیر از این فرزند پسر، خدیجه داراى سه دختر نیز شد که اسامى آنان زینب و ام‏‌کلثوم و فاطمه علیهن‌السلام بود. آرى شخصیت والایى همچون خدیجه است که در دامان پاکش، پاکدامن‌‏ترین و پاکیزه گوهرترین بانوى جهان هستى، یعنى حضرت فاطمه زهرا سلام ‏اللَّه‏ علیها، پرورانده مى‏‌شود. آن خورشید تابانى که بنا بر اراده و مشیت الهى، از میان تمام فرزندان پیامبر، براى پدر بزرگوارش باقى می‌ماند، تا براى مادرى انوار الهى و سادات جهان، انتخاب شود، و در دامان گهربارش فرزندان همچون ائمه‏ معصومین علیهم السلام را پرورش دهد که خود، مشعل‌داران ارشاد و هدایت جهانیان باشند... آرى فاطمه سلام الله علیها این چنین مادرى داشت که «خدیجه» نامور گشته بود...

آرى، چون خدیجه علیهاالسلام به ازدواج رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله درآمد زنان مکه رابطه خود را با خدیجه علیهاالسلام قطع کردند و دیگر به خانه‏ او نمى‌‏آمدند. و در هنگام ملاقات به او سلام نمى‌‏کردند. رفت و آمد دیگران به خانه خدیجه علیهاالسلام را مراقبت کرده، مانع رفتن آنان به خانه او مى‏شدند. زنان مکه، خدیجه را تنها گذاردند، دیگر با او دوستى نمى‏کردند. خدیجه علیهاالسلام از این موضوع غمگین و ناراحت بوده و وحشت او را فراگرفته بود.

این ترک رفت و آمد و محاصره‏ روحى خدیجه با مبعوث شدن پیامبر صلى اللَّه علیه و آله به رسالت شدیدتر شد. در این زمان چون رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله را دشمن خود مى‏‌دانستند هرگونه ارتباطى را با خدیجه علیهاالسلام که حامى اصلى رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله بود قطع کردند و خدیجه علیهاالسلام را در آن شرایط سخت تنهاى تنها گذاردند.


***سخنان دانشمندان درباره خدیجه(س)


دانشمند عرب (سنیه قراعد): تاریخ در مقابل عظمت ام المومنین خدیجه(ع) سر فرود می آورد، و در برابرش متواضعانه دست بسته می ایستد، نمی داند نام این بانو را در کدام شناسنامه بزرگان ثبت نماید.»

سلیمان کتانی، نویسنده عرب:  خدیجه ثروتش را به محمد بخشید. ولی این احساس را نداشت که می بخشد، بلکه این احساس را داشت که از او هدایت را که بر همه گنجهای سراسر جهان برتری دارد، کسب می نماید، او احساس میکرد محبت و دوستی را به حضرت محمد (ص) اهدا می کند، ولی در عوض همه ابعاد سعادت را از او کسب می کند.»

عالم بزرگ شیخ حرعاملی:
شیخ حرعاملی صاحب کتاب وسایل الشیعه شعری در وصف او سروده است:
زوجته خدیجه و فضلها
ابان عند قولها و فعلها

بنت خویلد الفتی المکرم

الماجد الموید المعظم

لها من الجنة بیت من قصب

لاصخب فیه ولالها نصب

و هذه مورة لفظ الخبر

عن النبی المصطفی المطهر
"همسر پیامبر، خدیجه که فضل و برتری او از گفتار و رفتارش آشکار است، دختر خویلد آن جوانمرد بزرگوار، و ارجمند تأییدشده و بلندمقام برای خدیجه و در بهشت خانه ای از یک قطعه گوهر بلورین آماده شده است که در ناآرامی و رنج نیست. این موضوع عین سخن پیامبر برگزیده پاک خدا است که خدیجه در بهشت دارای چنین خانه ای است."

بنت الشاملی نویسنده عرب: آیا دیگری غیر از خدیجه را می شناسید که با عشقی آتشین، و مهر و ایمانی استوار بی آن که اندک تردیدی به دل راه دهد یا ذره ای از باورش به بزرگداشت همیشگی خدا و پیغمبر بکاهد، دعوت دین را از غار حرا پذیرا شود».(33)

زبیر بن بکّار گفته است: خدیجه، در عصر جاهلیّت «طاهره» خوانده می‏‌شد.

هشام بن محمّد: رسول خدا خدیجه را دوست داشت و به او احترام می‏گذارد و در بعضی کارها با او مشورت می‏کرد. او وزیر صدق و راستی بود و نخستین زنی است که به پیامبر ایمان آورد و پیامبر تا وقتی‏که خدیجه زنده بود، هرگز همسر دیگری برنگزید. تمام فرزندانش بجز ابراهیم از خدیجه بودند.


***غروب غمبار تنها غمگسار پیامبر صلى الله علیه وآله

25 سال تمام حضرت خدیجه ستاره پرفروغ دودمان رسالت بود، نگاه هاى جاذب وغم زدایش تنها مایه تسلّى پیامبر رحمت در محیط خانه بود ولى هزار افسوس که با ارتحال جانگدازش غم و اندوه فراوانى به وسعت دریاها و سنگینى کوه ها بر دل پیامبر فرو ریخت. این حادثه جانگداز و فاجعه توان فرسا، در دهم رمضان دهمین سال بعثت، سه سال پیش از هجرت اتفاق افتاد. در حجون دفن شد، پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله در قبر او وارد شد و به دست مبارک خود او را در قبر گذاشت. در آن هنگام هنوز نماز میّت تشریع نشده بود. وفات حضرت خدیجه سه ماه بعد از وفات حضرت ابوطالب اتفاق افتاد و پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله به شدت محزون شد. فاصله این دو حادثه غمبار را از سه روز تا سه ماه گفته اند. پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله آن سال را «عام الحُزن»؛ سال غم و اندوه نام نهاد و در واقع یک سال اعلام عزاى عمومى نمود.

آثار برجای‌مانده از بارگاه حضرت خدیجه(س) پس از تخریب به دست وهابیون آل‌سعود

***وصیت‌هاى حضرت خدیجه سلام الله علیها
حضرت خدیجه در آخرین لحظات زندگى وصایایى به شرح زیر به پیامبر اکرم نمود:
1. براى او دعاى خیر کند.
2. او را با دست خود در خاک قرار دهد.
3. پیش از دفن در قبر او وارد شود.
4. عبایى را که به هنگام نزول وحى بردوش داشت، روى کفن او قرار دهد.


*** ماجرای آوردن کفن از سوی خدا برای خدیجه(س)

در کتاب «الخصائص الفاطمیه» نقل شده طبق روایت مشهور هنگامی که حضرت خدیجه رحلت کرد، فرشتگان رحمت از جانب خداوند کفن مخصوصی برای خدیجه نزد رسول خدا آوردند و این علاوه بر اینکه مایه برکت برای خدیجه بود، مایه تسلی خاطر رسول خدا گردید و به این ترتیب، تقدیر و تجلیل جالبی از طرف خداوند برای حضرت خدیجه به عمل آمد.

پیامبر اکرم پیکر مطهر حضرت خدیجه را با آن کفن پوشانید.سپس جنازه او را با همراهان به سوی قبرستان معلی بردند تا در کنار مادرش حضرت آمنه به خاک بسپارند. در آنجا قبری برای حضرت خدیجه آماده کردند، رسول خدا درمیان آن قبر رفت و خوابید، سپس بیرون آمد وآن گوهر پاک را در آنجا به خاک سپرد.

***کتاب‌شناسی حضرت خدیجه سلام الله علیها

الف- کتب فارسی

نام : حضرت خدیجه اسطوره ایثار و مقاومت
درباره نویسنده : محمد محمدی اشتهاردی
درباره اثر : نبوی تهران 1377

***
نام : فروغ آسمان حجاز خدیجه
درباره نویسنده : علی کرمی فریدونی
درباره اثر : حاذق قم 1382
 
 ***
نام : جلوه هایی از فروغ آسمان حجاز حضرت خدیجه
درباره نویسنده علی کرمی فریدونی
درباره اثر : دلیل ما قم 1383

*** 
نام : فی رحاب رسول الله و اهل بیته (ع) - ام المومنین الکبری خدیجه بنت خویلد
درباره نویسنده هاشم الموسوی
درباره اثر : فرهنگ مشرق زمین تهران 1383

***

نام : خدیجه
درباره نویسنده علی محمد علی دخیل ترجمه فیروز حریرچی
درباره اثر : امیرکبیر تهران1363

 
ب- کتب عربی
نام : خدیجه ام المومنین
درباره نویسنده : عبدالحمید الزهراوی
درباره اثر : المکتب الاسلامی بیروت

***
نام : ام المومنین خدیجه بنت خویلد
درباره نویسنده : ابراهیم محمد حسن الجمل
درباره اثر : دار الفضیله قاهره

*** 
نام : دثرینی ... یا خدیجه
درباره نویسنده : سلوی بالحاج صالح – العایب
درباره اثر : دار الطلیعه بیروت 1999

***
 نام : خدیجه ام المومنین
 درباره نویسنده : عبدالمنعم محمد عمر
 درباره اثر : الهیئه المصریه العامه قاهره

***
 نام : صحابیات حول الرسول - خدیجه ام المومنین
 درباره نویسنده : زهیر مصطفی یازجی
 درباره اثر : این کتاب در زمینه سیره نبوی است دارالقلم حلب

***
نام : خدیجه بنت خویلد
درباره نویسنده : علی محمد علی دخیل
درباره اثر : موسسه اهل البیت بیروت 1980

***
 نام : مثلهن الاعلی السیده خدیجه
 درباره نویسنده : عبدالله العلایلی
 درباره اثر : این کتاب در زمینه سیره نبوی است دارالجدید قاهره 1992

***
 نام : سیره ام المومنین السیده خدیجه
 درباره نویسنده : واصف احمد فاضل کابلی
 درباره اثر : دار الکابلی جده 1998

***
 نام : السیده خدیجه
 درباره نویسنده : عبدالحمید محمود طهماز
 درباره اثر : دارالقلم دمشق 1410
روضه خوانی حاج منصور ارضی در وفات حضرت خدیجه(س)



مزار حضرت خدیجه(س) - مستطیل کوچک سمت راست - در شعب ابی‌طالب در منطقه حجون


شعر وفات حضرت خدیجه (س) - غلامرضا سازگار
من کیستم یگانه امید محمّدم
ناموس وحی و همسر والای احمدم
ام‌الائمه مادر ام‌الائمه‌ام
یعنی خدیجه دختر پاک خویلدم
روح بزرگ خواجه اسراست در تنم
گلخانـه بهشت رسول است دامنم

من بین دشمنان زره مصطفی شدم
بر بانوان معلم درس وفا شدم
گشتم چو پیش روی رسول خدا سپر
از چارسو نشانه سنگ جفا شدم
بـر پیکـرم بـه شوق دفاع پیامبر
سنگ جفا ز شاخه گل بود خوب‌تر

من پاسدار اشرف خلق دو عالمم
اسلام متکی شده بر عزم محکمم
همچون علی کنار محمّد ستاده‌ام
در سایه رسول خدا فوق مریمم
مریم حضـور مریم من می‌کند قیام
عیسی به یازده پسرم می‌دهد سلام

شخص رسول برده به تجلیل نام من
گیرد ز اعتبار و شرف احترام من
خلقت اگر سلام دهندم عجیب نیست
حتی خدا رسانده به احمد سلام من
سرتا قدم اگر چه وجودم مقدس است
بر من مقام مادر زهرا شدن بس است

پیش از نزول وحی خدا خوانده‌ام نماز
بردم رخ نیاز به درگاه بی‌نیاز
قرآن فرود نامده گفتم شهادتین
اسلام شد ز من، من از اسلام سرفراز
روز ازل کـه یـار رسـول خـدا شدم
سر تا قدم خدایی و از خود جدا شدم

پیغمبر است شاهد پاکی و عصمتم
بر سر نهاده خواجه کل تاج عزّتم
روزی که خاک حضرت آدم نبود گل
شد همسری خواجه لولاک، قسمتم
تنها نه از نساء رسول خدا سرم
جز دخترم ز کلّ زنان نیز برترم

زن‌های مکه یکسره از من بریده‌اند
دیگر ز خانه‌ام ز حسد پا کشیده‌اند
بر قلب من ز نیش زبان‌ها زدند نیش
هرگز مقام و منزلتم را ندیده‌اند
هر جا به غیر خانه من پا گذاشتند
حتی به وضع حملم تنها گذاشتند

تنها به حجره مانده و مأیوس از همه
دائم لبم به ذکر خدا داشت زمزمه
دیدم یکی ز مهر مرا می‌زند صدا
مادر منم که هم سخنم با تو، فاطمه!
مادر چرا غریبی من یاور توام
ریحانه رسول خدا دختر توام

مادر ز بی وفایی زن‌ها مکن گله
قابل نییَند تا به تو گردند قابله
با نصِّ «لایمسه الا المطهرون»
بین زنان مکه و ما هست فاصله
لبخند زن که دست خداوند، یار توست
مریم صفیّه آسیـه هاجـر کنـار توست

این بود قدر و منزلت و اقتدار من
تا مادریِ فاطمه شد افتخار من
ممنونم از رسول خدا و خدای او
بر فاطمه سلام خداوندگار من
«میثم» قصیده تو قبول رسول باد
زیبا سروده‌ای صله‌ات با بتول باد


خدایا! به عظمت مقام خدیجه (علیها السلام) ما را از شیوه زندگی سراسر درخشان او بهره‌مند فرما و از شفاعتش در قیامت مسرور گردان.

فتواهای عجیب و غریب برای روزه داران


قرن‌هاست که مسلمان‌ها ماه رمضان را روزه می‌گیرند اما شاید در هیچ دوره‌ای به اندازه امروز حاشیه‌های عجیب و غریب به این ماه اضافه نشده باشد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، فلسطینی ها این روزها یک قانون جدید وضع کرده اند: ممنوعیت طلاق در ماه مبارک رمضان. قانونی که به گفته روسای دادگستری این کشور ارتباط مستقیمی با گرسنگی های روزه داری و فشار روانی ناشی از آن دارد.

در این قانون آمده است که صدور و ثبت حکم طلاق در ماه مبارک رمضان ممنوع است و این قانون آنقدر سفت و سخت اجرا می شود که موارد استثنا و پرونده های خاص باید به دیوان دادگاه عالی فلسطین ارسال شود تا در آنجا در مورد طلاق در ماه رمضان تصمیم گرفته شود. دادگاه خانواده فلسطین اینطور استدلال کرده که اگرچه بعضی ها در ماه مبارک رمضان نگاه معنوی دارند اما برخی افراد به مسائل حاشیه ای مانند غذا و خورد و خوراک نگاه می کنند و در نبود غذا از نظر روحی و روانی در آرامش نیستند و تحت فشار روزه داری تصمیم های شتاب زده می گیرند و کانون خانواده شان را به هم می زنند! شاهد این ادعا هم البته بالا رفتن میزان طلاق در ماه رمضان سال گذشته نسبت به دیگر ماه های سال در فلسطین بوده است.

3روز به جای 30 روز

اما از این قانون که بگذریم، فتواهای عجیب و غریب مربوط به ماه رمضان هم کم سر و صدا به پا نکرده اند. عجیب ترین فتواهای روزه داری و روزه خواری مربوط به مفتی های وهابی است که با احکامی که به مبطلات 9گانه روزه اضافه کرده اند سعی کرده اند ماه رمضان را کوتاه و فشرده و بی دردسر کنند.

جدیدترین این فتواها چند روز قبل در سوریه صادر شد و 27 روز از ماه رمضان را کم کرد و روزه داری را به سه روز محدود کرد! این فتوا که به دلیل شرایط جنگی شهر الرقه صادر شده، بعد از آن اعلام شد که وهابیان سوریه روزه داری در ماه شعبان را ممنوع کرده و آن را بدعت در اسلام معرفی کرده بودند.

حکم روزه داری در زمان قطع برق

وهابی ها مدتی قبل یک فتوای عجیب و غریب دیگر صادر کرده بودند. آنها گفته بودند آتش نشان ها و کسانی که کارهای مشقت‏بار دارند، می‏توانند به جای تمام روز، نصف روز روزه باشند و موقع ظهر افطار کنند. شیخ عبدالمحسن عبیکان مشاور دیوان پادشاهی عربستان که فتوای معروف «شهید بودن قربانیان آنفلوانزای خوکی» را صادر کرده بود، یک فتوای عجیب دیگر هم درباره روزه داری اعلام کرده است. او گفته که شکستن روزه در زمان قطع برق مباح است و روزه گرفتن برای ساکنان مناطقی که برق آنها به صورت مکرر قطع می‏شود واجب نیست! دلیل این فتوا هم مشقت‏بار بودن روزه برای ساکنان این مناطق و گرمی بیش از حد هوا در روزهای تابستان ذکر شده بود.

در فتوای دیگری، «دار الإفتاء مصر» آرایش کردن زن برای شوهرش در روزهای ماه رمضان را جایز ندانسته و گفته است روزه را باطل می کند.

فوتبالیست ها معاف از روزه داری

چندسال قبل، وقتی سه نفر از بازیکنان مسلمان باشگاه فرانکفورت آلمان به خاطر روزه داری از باشگاه اخطار گرفتند، علمای آلمانی در فتوایی به آنها اجازه دادند در ماه رمضان روزه نگیرند. در این فتوا آمده بود: «اگر روزه گرفتن سطح بازی بازیکنان مسلمان را پایین بیاورد و فوتبال تنها منبع درآمد آنان باشد می‌توانند روزه نگیرند و یا روزه خود را قبل از اذان افطار کنند.»