دانلودنسخه آزمایشی نرم‌افزار «شیعه شناسی»

نسخه آزمایشی نرم‌افزار اندروید «شیعه‌شناسی» با ویژگی سازگاری با تبلت و انواع گوشی‌ها و تمام نسخه‌های سیستم عامل اندروید با هدف پاسخ به شبهات و انتشار اخبار جهان تشیع تولید شد.
 به گزارش مشرق، نرم‌افزار اندروید «شیعه شناسی» که بر اساس مطالب پایگاه اینترنتی مجمع جهانی شیعه شناسی طراحی شده است منتشر شد، در این نرم افزار امکان دریافت لحظه‌ای مطالب تخصصی شیعه شناسی نظیر مجموعه مقالات مرتبط با شناخت شیعه، پاسخ به شبهات، حدیث روز، اخبار جهان تشیع و تقویم شیعه  وجود دارد.
انتشار نسخه آزمایشی نرم‌افزار «شیعه شناسی»
از قابلیت‌های این نرم‌افزار می‌توان به روزرسانی خودکار، ذخیره‌سازی مطالب به صورت تکی و گروهی و متناسب با نوع اینترنت با امکان تغییر نوع ذخیره‌سازی در تنظیمات، استفاده در حالت آفلاین و بدون نیاز به اینترنت، شتراک‌گذاری مطالب در همه نرم‌افزارهای ارتباطی به صورت ویژه با امکان ویرایش قبل از ارسال،‌ اطلاع از آخرین مطالب منتشر شده در Notification Center، سفارشی سازی مطالب مورد علاقه،‌ سازگاری با تبلت و انواع گوشی‌ها و تمام نسخه‌های  سیستم عامل اندروید و ... اشاره کرد.

علاقه‌مندان برای برای دانلود نرم‌افزار می‌توانند برای دانلود مستقیم از اینجا و برای دانلود از مایکت از اینجا اقدام کنند.
منبع: فارس

دانلود سخنان استاد رائفی پور درباره آسیب های بازی کلش آف کلنز

دانلود سخنان استاد رائفی پور درباره آسیب های بازی کلش آف کلنز

 

 

دانلود


 


1.فیس بوک(Face Book)ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  برای دانلود کلیک کنید

 


2.وایبر(Viber) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  برای دانلود کلیک کنید


 


3.لاین(Line) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  برای دانلود کلیک کنید


 


4.واتس اپ(Whats app)ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  برای دانلود کلیک کنید


 


5.ویچت(We chat)ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  برای دانلود کلیک کنید


 


6.تانگو(Tango)ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  برای دانلود کلیک کنید



7.نیمباز(Nim buzz)ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  برای دانلود کلیک کنید


8.تانگو(Tango)ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــ  برای دانلود کلیک کنید


معایب بازی کلش اف کلنز چیست ؟ / چگونه اعتیاد به کلش را ترک کنیم ؟+ تصاویر

این روزها نام یک بازیِ مخصوص “تلفن های همراه هوشمند” به نام “کلاش اف کلنز” به شدت در میان نسل جوان و نوجوان بر سر زبان ها افتاده است.شما در قالب این بازی استراتژیک و جذاب به جنگ های قبیله ای پرداخته و از قلعه خود دفاع می کنید.


به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از "ره به ری"، این روزها نام یک بازیِ مخصوص “تلفن های همراه هوشمند” به نام “کلاش اف کلنز” به شدت در میان نسل جوان و نوجوان بر سر زبان ها افتاده است.

شما در قالب این بازی استراتژیک و جذاب به جنگ های قبیله ای پرداخته و از قلعه خود دفاع می کنید.

این بازی یکی از پر فروش ترین بازی ها و جذاب ترین بازی های دنیا می باشد.

بر اساس گزارشات مالی منتشر شده ، بازی کلش اف کینز که توسط یک کمپانی فنلاندی طراحی شده است ، روزانه ۶۵۴۰۰۰ دلار برای گردانندگان آن در آمد زایی دارد.

در ادامه تصاویری از کارکنان این شرکت را مشاهده می کنید:

url

Clash_of_clans_Flame_thrower_lvl_3_00029

Capture5

شاید برای شما این سوال پیش آید که این درآمد زایی از چه طریقی انجام می شود ؟! در حقیقت در این نوع بازی های آنلاین شما جهت دریافت یک سری تجهیزات و آپشن های اضافی باید قدری پول خرج کنید و این تراکنش ها کم کم زیاد می شوند …

اکثر محتویات و قابلیت های بازی رایگان و به اصلاح آنلاک و باز هستند اما برای این که قوی تر شوید باید کمی پول خرج کنید تا ابزار آلات هجومی و دفاعی قوی تری خریداری کنید یا اگر به الماس و منابع بیش تری نیاز دارید باید آن را بخرید.

در ادامه تصاویری از فضای این بازی را ماهده می کنید:

مضرات بازی کلش اف کینز چیست ؟

  1. یاد دادن استراتژی های خاص و محدود:

در این بازی شما به ظاهر فکر می کنید که خلاقیت دارید و بر اساس خلاقیت خود بازی می کنید ولی در حقیقت در زمین سازندگان بازی می کنید و از استراتژی های آنها تبعیت می کنید. پس خلاقیتی در کار نیست بلکه به شما آموزش داده می شود که آنگونه که آنها می خواهند فکر کنید و عمل نمایید.

  1. اهمیت نداشتن کشته شدن سربازان:

برای یک فرمانده حفظ جان سربازان در کنار رسیدن به هدف اهمیت دارد امابرای شما در این بازی مثل یک پادشاه ستمگر فقط رسیدن به منابع دیگران و پیشرفت و کسب امتیاز اهمیت دارد و سربازان بردگان شما برای رساندن شما به اهدافتان هستند.

  1. ترویج خشونت:

این بازی تخم خشونت را در وجود ما و مخصوصا کودکان می کارد.

  1. خراب کردن همه چیز:

شما برای کسب غنایم همه چیز دهکده دشمن را نابود می کنید.

Captwefwure

  1. اول خراب کردن سرزمینهای کوچک:

این قانون جنگل است که قوی تر ضعیف تر را نابود می کند. در این بازی هم برای رسیدن به منابع بیشتر باید اول از نابود کردن و غارت سرزمین های کوچکتر شروع کنید تا به موفقیت برسید.

  1. اسمها و علائمی که در این بازی ترویج می شود با نمادهای فراماسونری و اومانیستی و جنگهای صلیبی و شیطان پرستی قرابت زیادی دارد.(در این باره در آینده بیشتر سخن خواهیم گفت)
  2. اصل اساسی این بازی مبتنی بر توسعه طلبی و کشورگشایی و طمع داشتن به اموال دیگران و پیشرفت از طریق غارت دیگران بنا نهاده شده است.
  3. در این بازی معمولاً مثلا به طور رندوم ولی در عمل کاملاً عمدی اعراب در برابر ایرانیان قرار می گیرند و دشمنی را میان آنها تقویت می کند و درگیریهای لفظی در رومها اتفاق می افتد.(در این باره در آینده بیشتر سخن خواهیم گفت)
  4. اتحاد دهکده ها برای نابودی دهکده های دیگر:

برای افزایش سرعت پیشرفت و حذف رقبا شما با دیگران متحد می شوید تا دهکده های کوچکتر را نابود کنید. این موضوع ما را یاد تشکیلات ناتو و ائتلاف های امریکا می اندازد.

  1. این بازی طبق اعتراف بازیکنان حرفه ای آن به شدت وقت را تلف می کند و اعتیادآور است.

در این بازی شما در یک دور باطل هستید. به ظاهر دارید پیشرفت می کنید ولی چه پیشرفتی؟ پیشرفت برای رسیدن به چی؟ آپگرید می کنید غارت میکنید که بزرگ شوید تا دوباره آپگرید شوید تا سرزمین بزرگتری را غارت کنید و دوباره پیشرفت کنید که آپگرید کنید که غارت کنید که بزرگ شوید که آپگرید کنید و غارت کنید که بزرگ شوید . . .

clash6

ترک اعتیاد بازی کلش اف کینز (ضمن عذر خواهی از مخاطبین عزیز این بخش مطلب کمی تخصصی است)

۱- اولین قدم برای ترک بازی غیر فعال کردن نوتفیکیشن است .

حتما برای شما هم پیش امده ، زمانی که تا از بازی بیرون میایید در اعلانات نوشته می شود: داره به شما اتک میشه-سرباز های شما اماده جنگ هستند-اسپل اماده است-کلن وار شروع شد-کلن وار تموم شد -شیلد شما در حال اتمامه و ….

لزوما هر کس باشه وارد اکانت میشه و اگر هم وارد شد ، آن دقر فضا جذاب و مهم می شود که دیگه خارج کردنش دست خداست….

برای غیر فعال کردن این اعلانات و حل این مشکل باید از وارد تنظیمات<مدیریت برنامه ها<کلش اف کلنز<زیر دکمه توقف اجباری یک تیک وجود دارد ، آن تیک را بردارید تا برای همیشه خلاص شوید.

۲-  سعی کنید در فصل امتحانات حتما کاپ و یاهمون تروفی خود رو پاییین نگه دارید ، چرا ؟به دو دلیل

دلیل اول : تجربه نشون میده اگه شما سعی کنید تروفی خود و یا همون کاپ رو ببرید بالا حداقل ۴ ساعت در روز گیرش می افتید و از زندگی عقب می افتید  (حداقل چهار ساعت)

Capture8

دلیل دوم اینکه اگر شما کاپتون بالای ۲۲۰۰ باشه  حداقل ۵ ساعت توی روز توی بازی گیر میکنین و با خودتون میگید اگه بیام بیرون غارتم میکنه بزار یکم دیگه برم بالا فقط یکم( پس سعی کنید پایین نگهش دارید.

۳- اگه بازی روی گوشی شما نصب هست و شما هم کامپیوتر دارید حتما بازیتون رو روی گوگل سیو کنید و برنامه بلواستکس رو دانلود و روی کامپیوتر نصب کنید و اینجوری دسترس شما به بازی محدود میشه و نمیتونید مداوم به بازی سر بزنید و خلاصه حوصله ندارید مداوم کامپیوتر را روشن کنید.

۴-سعی کنید توی دوره های ترک (امتحانات ) توی بازی هدفی نداشته باشید . چون وقتی شما هدفی دارید مثلا به خودتون میگید امروز کارگرم بیکار میشه منم ۷۰۰۰۰۰ گلد دارم بزار برم اتک جمع کنم تا ۳۲۰۰۰۰۰ بدم کَنون بره لول ۱۱ و همین خودش بدون اینکه بفهمید ۳ یا ۴ ساعت از وقت شما رو میگیره…

۵-به هیچ عنوان کلن نسازید !!!  شاید عجیب باشه ولی بارها تجربه شده که اگه مدیر کلنی باشید رفت و امد توی بازی حداقل ۳ برابر قبل میشه  به دلایل مختلف مثل چک کردن کاربران و کولیدران (تا خراب کاری نکند ) چک کلن وار   ،چک  و پر کردن درخواست ها ، و ….

شاید اینها آغازی برای ترک این بازی باشد.

۶-چند تا نکته درباره اینکه کلش اف کلنز برای گوشی و یا تبلت شما چقدر ضرر داره :

اول- با نصب و اجرای این بازی به علت حجم زیاد و اینکه بازی انلاین و سرور رو باید چک بکنه ۶۶% از مصرف باتری گوشی رو به خودش اختصاص میده که توی دو ساعت بازی کردن میبینید اخطار تخلیه باتری براتون میاد .

سیستم و یا همون پردازنده گوشی و یا تبلت شما بسیار داغ میکنه چون شما حتما با زدن تلفن همراه در شارز ، و بازی میکنید که براش اصلا خوب نیست.

مصرف اینترنتتون بشدت بالا میره و…

Captur555e

درد دل یکی از کاربران این بازی معروف (با زبان ساده) :

در اوایل بازی حدود دو ماهی در کلن های مختلفی گشت زدم و با آدم و گروه های متفاوتی آشنا شدم…
که برخی مشکلات این بازی رو در کلن های مختلف باهاش برخورد کردم و این اواخر هم بیشتر در قسمت چت همگانی بودم به برخی فسادهای این بازی برخورد کردم..که فکر میکنم این برای والدین افراد زیر ۱۸ سال هشدار هست نه افرادی که خوب و بد رو تشخیص میدن و شخصیتشون شکل گرفته…
من به یک کلنی پا گذاشتم که رنج سنی **** داشت اول گفتم خوبه عوضش بچه بازی نیست در کلن هایی که افراد زیر ۱۷ سال وجود داره ثبات حاکم نیست چون هنوز احساس نوجوانی در بچه ها هست و حس غرور کاذب و احساس بزرگی زود رس }گفتم پس در محیطی آرام و کم تنش زا هستم..چون بیشتر افراد بالای ۱۹ سال یا دانشجو هستند یا شاغل و توقع دارند ساعات استراحت خود رو در بازی بگذرونن و دچار اعصاب خوردی نشن {چنین چیزی نبودش در این بازی محال هست }…بعد از گذشت چند ساعت در بازی فحاشی هایی رو از افراد اون کلن دیدم که برای اونها جنبه تفریح و شوخی داشت و کم کم یکی از پسران کلن شروع کرد برای یکی از دخترهای کلن خاطرات خود رو در مورد روابط نامشروع خودش گفتن و تمام کلن دم به دم هم دادن در این مورد و تازه متوجه شدم این دوستان اکثریت اینکاره هستند و اگرم نیستند افراد رو تحریک به اعمال نادرست میکنن و تشویش به این امر …واقعا متاسف بودم برای افرادی که بازی نمیکردند هدفشون چیز دیگری بود و سریع ازون کلن زدم بیرون و خیلی از خدای خودم شرمنده بودم که چرا باید ما انسانها محیط بازی رو هم به فساد بکشیم و خوشحالم که سریع متوجه شدم اومدم بیرون…شاید خیلی نگذشت از حضورم در این کلن ولی دریافتم فاسد در همه جا کار خودش رو انجام میده…حتی در چت همگانی به وفور دیده میشه …پسر ۱۲ ساله فحاشی هایی میکنه فقط آدم خجالت میکشه این به عنوان ایرانی داره حرف میزنه….
بعد اون کلنی رفتم بر حسب اتفاق به پیشنهاد یکی از اقوام که حالت دوستانه و خانوادگی داشت کلن واقعا مودب و عالی بودجالب بودم برام یه چیزیش که دوتا داداش و یک خواهر بودن در این کلن که مامانشونم بود حتی نامزد یکی از پسرها هم بود…میخوام بگم مادر که حس نگرانی به این بازی رو با ورود خودش به بازی و جایی که فرزندانش بیشترین ساعات رو میگذروند نظاره گر بود و آفات بازی رو از نزدیک لمس میکرد…
یکی از اتفاقات این بازی سر شوخی بین افراد کلن اختلاف بین یک زوج افتاد تا حدی که باهم قهر کردند و یکی از کلن رفتو دیگری راحت در کلن بود و با ابجی های هم کلنیش میگفت و میخدید و براش مهم نبود چون تنوع برای انتخاب و فکر میکرد این بازی باعث شد روشن بشه و بفهمه که دختر خوب و سر به زیر به درد زندگی نمیخوره…
افراد کوچیکتر هم شاهد این موضوع بودن که سر یک باز ی هم میشه حتی یک زندگی مشترک دچار آسیب بشه…
در کلن دیگری یکی از افراد با افتخارمیگفت من حتی سر کار یواشکی بازی میکنم و وقتی خونه میام برای پسر یکساله ام و همسرم وقتی نمیذارم بعد شام وارهایی که دارم رو میرم و چندتا غارت میکنم و به دهکده ام سر و سامان میدم و اونقدر خسته هستم میخوابم…
واقعا سوالم اینه ازین پدر و همسر سی و چند ساله که ارزش بازی از فرزند یک ساله که شیرین ترین لحظات یک بچه هست بیشتره؟لحظاتی که هیچ وقت بر نمیگرده…یا اینکه همسر شما واقعا حقی نداره بعد از یک روز تمام انتظار رسیدن شما به خونه که به جای بازی به ایشون توجه بشه نه ابجی های توی کلن !!!
گاهاً دیدم طرف میگه از خستگی چشمام باز نمیشه و از سر کار با همسرم اومدیم و شام خوردیم
و الان اون خوابیده من اومدم ات وار برم بعد ات وارش رو رفته ولی زمانیکه برای گپ زدن میتونست برای همسرش بذاره رو برای ابجی ها یا برعکس برای داداشی هاشون گذاشتن خانم ها و اونقدر که در صدد رفع ناراحتی اینها هستند برای اعضای خانواده خودشون زمانی نمیذارن…
بعد رفتم کلنی دیگر فضای خوبی بود ولی آسیب هایی که قشر محصل میدید رو براتون میگم …
رنج سنی ۱۳- ۱۶ سال مخصوصا آقا پسرا از درس خودشون میزدن که بازی کنن شب امتحان میومدن که وار برن هرچند مدیر کلن حواسش بود آسیب نبینن ولی باید همه وار میرفتن …و کلا نگم از تنش هایی که بین افراد پیش میومد برای شرکت در وار و چه کدورت هایی ایجاد میشد بین صمیمی ترین افراد و حتی بین زوج ها و خواهر برادرها…
طرف سال پیش دانشگاهی بود و خیلی باهوش ولی تایم زیادی رو برای بازی میذاشت و خیلی قوی بود…سال شرنوشت ساز یک نوجوان…
یک سوال دارم از همه ی محصلین عزیز واقعا بازی ارزشش از آینده شغلی ،اقتصادی ،اجتماعی شما بیشتر هست…یک روزی ازین بازی زده میشد که دیگه دیر هست برای جبران روزها و ساعتها و زمان های خوب برای فرصت های خوب یادگیری یا فرصت های خوب شغلی یا از همه مهم تر در کنار خانواده بودن…
شما اون زمانی رو که صرف بازی میکنید صرف تفریحات همراه خانواده کنید و برای درس و وظایف اصلیتون زمان بذارید ،برای کسب درآمد به فکر دزدی بازی نمی افتید…{البته کم هستند این افراد ولی هستند در همه رنج سن}
بله دزدی در سسن ۱۳ و ۱۶ ساله …یه بنده خدایی میخواست بازی خودش رو بفروشه چون دیگه میخواست زمانش رو بیشتر برای کار و چیزهای مهم زندگیش بذاره دوتا مشتری داشت که نوجوون بودن و اصرار داشتن که یوزر نیم و پسورد جیمیلش رو بگیرن اول و بعد ۱۵۰۰۰۰۰تومان رو به حساب شخص بریزن…خلاصه همین که اسم سایتهای معتبر واسطه برای فروش اکانت بازی آوردیم کم کم عصبی میشدن و زیر بار نمی رفتن و میگفتن ما به شما اعتماد داریم و شما هم باید به ما اعتماد کنید ولی در آخر نفروخت و اونها توی اون سن فحاشی هایی میکردن که من توی این ۲۴ سال زندگیم نشنیده بودم…
معلوم و آشکار شد که قطعا دزدن…{چون فکر نمیکنم پدر و مادر درست و فهمیده اجازه خرج میلیونی به نوجوون خود بدهند و چه بسا بیشتر چدر و مادرهای این افراد انسانهای خوبی هستند ولی فرزندانشون با هم نشینی با افراد نادرست یا کل با دوستان یا طمع پول و یا هر دلیل دیگری فرزندشون گرفتار کار نادرستی بشه}
خب چرا یه بازی باید باعث بشه افراد زیادی فقط به فکر دزدی و کلاه برداری باشن …مگه اسمش بازی نیست؟!!!این هایی که گفتم تازه بعضی از آسیب های این بازی هست…
لازم به ذکر هست که با خودن این مطلب فقط قرار هست هشیار بشیم و نه اینکه بگیم تمام افرادی که بازی میکنن به این شکل هستند بنده تجربیات خودم رو گفتم و افراد خوب و متشخص زیادی هم در همه رنج سنی بود و فقط فقط قصد بازی داشتند و بس که تعداد این افراد خیلی بیشتر از آنهایی بود که روایت شد…فقط بنده قصد آگاهی بخشس به همه افرادی بود که حتی درست بازی میکنن که گرفتار این طور مشکلات نشن….
در آخر از همه میخوام که اگرم بازی میکنید در حد یک بازی و تفریح سالم زمان بذارید براش…محصلین و مجردین بزرگوار زندگی فقط بازی نیست که حتی پس انداز های خودتون رو سر این بازی هدر کنید…پدر و مادر ان ما زحمت بسیار زیادی برای ما کشیدن تا شدیم ماهایی که در کلن تا لول و سطحمون بالا میره دیگه خدارو بنده نیستیم و سر بازی باهاشون جر و بحث میکنیم و باعث نگرانی اونها میشیم که آینده اخلاقی و اجتماعی و تحصیلی فرزند من چی میشه وقتی که حتی وقت غذا و خرید و مهمانی و سر کلاس درس و شب یواشکی زیر پتو مشغول بازی هست…پرخاشگر شده!!!…

در «کلش آف کلنز» همه کاربران باید تخریب کنند و بی‌رحم باشند به همین دلیل است که در روند این بازی ضعیف ترها، زودتر مورد آسیب قرار می‌گیرند (همان اصلی که در قانون جنگل حکمفرما است) از این رو افراد وارد شده به فضای بازی، مدام نگران این هستند که قلعه شان مورد دستبرد قرار نگیرد.
«کلش آف کلنز» که به یکی از پرطرفدار‌ترین بازی‌های رایانه‌ای در میان جوانان و خانواده‌های ایرانی تبدیل شده است، علاوه بر ایجاد حداقل 20 آسیب مخرب در حوزه روانشناسی یک بازی اعتیاد آور و مخرب شناخته شده است.

به عقیده صاحبنظران، سیاستگذاران و روانشناسان بازی «جنگ قبایل» نه تنها با آموزه‌های اخلاقی، دینی و فرهنگی سرزمین ایران سنخیتی ندارد، بلکه روحیه تخریب گری را تقویت کرده و زمینه بی‌قراری و استرس را در افراد به‌وجود می‌آورد. روانشناسان ضمن هشدار جدی به خانواده‌ها «جنگ قبایل» را جنگ با تمام مفاهیم متعالی و زیبای انسانی در زندگی بر شمردند.

به عقیده دکتر علی اکبر ارجمند نیا – روانشناس تربیتی و دانشیار دانشگاه تهران، این بازی برخلاف بازی‌های رایانه‌ای که تا پیش از این معمول بود و به صورت انفرادی انجام می‌شد، معمولاً به صورت اشتراکی انجام می‌شود اگرچه که می‌توان به صورت انفرادی نیز به بازی کلش آف کلنز پرداخت. از این رو این بازی هم مضرات بازی‌های رایانه‌ای فردی و هم مضرات بازی‌های رایانه‌ای گروهی را به همراه خواهد داشت.

20 آسیب جدی بازی کلش آف کلنز
گذشته از این افراد از گروه‌های سنی مختلف همبازی یکدیگر می‌شوند در حالی که امکان دارد یک کودک نداند همبازی یک فرد بزرگسال شده که از لحاظ سنی اختلاف فاحشی با او دارد به همین دلیل احتمال بروز آسیب در افراد افزایش پیدا می‌کند. ارجمند نیا با اشاره به این موضوع افزود: این بازی که در بین کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و زن و مرد به محبوبیت رسیده است، به داخل خانواده‌ها نفوذ و به همین دلیل در اکثر موارد، زمینه مشکلات و ناراحتی‌های بی‌شماری را پدیدار کرده است.

جالب این است که در طراحی این بازی فنون روانشناسی بخوبی رعایت شده است تا به این ترتیب افراد بیشتری مجذوب آن شوند، به گونه‌ای که افراد با غرق شدن در این بازی، با تقویت کننده‌های کاذب و غیرانسانی روبه رو می‌شوند و آن دسته از افرادی که نمی‌توانند این نیازها را در عالم واقع برآورده کنند بهترین فرصت را پیدا می‌کنند تا به این واسطه امتیاز بگیرند.

وی در ادامه به امکان ارسال پیام در این بازی اشاره کرد و گفت: «کلش آف کلنز» در قالب یک شبکه اجتماعی نیز ایفای نقش می‌کند چراکه امکان ارسال پیام در فرآیند این بازی فراهم شده است تا بازی‌کنندگان در خصوص بازی تبادل نظر کرده یا به گفت‌و‌گو بپردازند این در حالی است که در اکثر موارد مشاهده شده افراد از این امکانات برای صحبت کردن در مورد مسائل خارج از بازی استفاده می‌کنند به گونه‌ای که پیام‌های غیر مرتبط با بازی رد و بدل شده و باعث می‌شود این ویژگی از بازی به یک تهدید تبدیل و از این طریق احتمال آسیب‌های متعدد افزایش پیدا کند.

آسیب‌های پنهان


اخبار و مطالعات حکایت از این دارد، یک پنجم کاربران بازی‌های رایانه‌ای در تمام دنیا، ایرانیان هستند. به این معنا که کشور ایران با وجود سهیم بودن یک درصد از جمعیت دنیا، 20 درصد از کاربران بازی‌های رایانه‌ای را به خود اختصاص داده است که البته بخش عمده‌ای از این جمعیت مشغول بازی کلش آف کلنز هستند.

دکتر ارجمند نیا ضمن بیان این نکته مهم و قابل تأمل، خاطرنشان کرد: متأسفانه در این بازی فردی موفق‌تر است که توانایی تخریب بیشتر داشته باشد، درست نقطه مقابل آن خصوصیتی که می‌توان برای یک انسان موفق و سالم از لحاظ روحی و جسمی در نظر گرفت. در این بازی روحیه برتری‌جویی و تخریب گری به گونه‌ای قوت می‌گیرد که جان سایرین بی‌ارزش خواهدشد زیرا فرد اجازه کشتن سربازان خود را پیدا می‌کند.

ضمن اینکه تخریب کردن مساوی با کسب غنیمت و امتیاز بیشتر است، موفقیت مساوی با بالا رفتن سطح بازی و پذیرفتن سطح بالاتر مساوی با تخریب بیشتر است.

علاوه بر این تأسف بیشتر آنجا است که هر چه سطح موفقیت فرد بازی‌کننده بالاتر می‌رود بر میزان استرس و اضطراب او افزوده می‌شود زیرا ولع و هیجان بیشتری برای ادامه بازی و رسیدن به مراحل بالاتر پیدا می‌کند به گونه‌ای که اکثر فعالان بازی «کلش آف کلنز» معتقدند در مراحل پایین‌تر راحت‌تر می‌توان از این بازی صرف نظر کرد، اما هرچه به مراحل بالاتر نزدیک می‌شوند، قدرت انصراف از ادامه بازی را از دست خواهند داد.

در طول این بازی مخرب، فرد تلاش می‌کند از قلعه خود محافظت کرده ضمن اینکه به تخریب قلعه‌های اطراف خود بپردازد و با تخریب بیشتر به غنایم بیشتری دست پیدا کند در حالی که در جامعه انسانی و به دور از فضای مجازی، نوعدوستی شرط موفقیت و پیشرفت و کسب آرامش در زندگی خواهد بود.

 یکی دیگر از ویژگی‌های بازی «کلش آف کلنز» این است که علاوه بر سپری کردن وقت و زمان برای رسیدن به مراحل بالاتر، می‌توان با پرداخت هزینه‌ای مشخص، در مدت زمان کوتاهی به مرحله مد نظر کاربر، راه پیدا کرد که به عقیده دکتر ارجمند نیا، در هر دو مورد،  فرد بازنده است چراکه در انتخاب اول وقت گران قیمت خود را از دست می‌دهد و در انتخاب دوم، پولی که برای به دست آمدن آن زحمت کشیده، به هدر می‌دهد. ضمن اینکه متأسفانه فرد هنگام بازی متوجه آسیب‌هایی که به جان می‌خرد نیست و در این توهم به سر می‌برد که در حال پیشرفت است و همین نیاز به پیشرفت است که باعث می‌شود، این بازی پر آسیب را ادامه دهد.

در این بازی بشدت اعتیاد آور و وقت گیر، سطح خودآگاهی کاهش پیدا کرده و به همین دلیل متوجه گذر زمان و کاری که انجام داده نیست، (معمولاً خطاهای افراد در نتیجه بی‌قراری، خستگی و نداشتن خود آگاهی سر می‌زند) چراکه بواسطه بازی کلش آف کلنز بی‌قرار، خسته و دچار نبود خود آگاهی می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از والدین اظهار می‌کنند، فرزند شان با اینکه ساعت‌ها مشغول بازی بوده است ولی تصور می‌کند کمتر از 30 دقیقه سرگرم بوده است.

همچنین آنچه در سایر بازی‌ها وجود نداشته و جز و  مضرات بازی «جنگ قبایل» به حساب می‌آید این است که در سایر بازی‌های رایانه‌ای، شروع و شروع مجدد بازی در اختیار کاربر است در حالی که در این بازی شروع مجدد بازی به اختیار فرد نیست زیرا بازی از سوی سایرین در حال انجام است و هر لحظه امکان حمله آنها وجود دارد به همین دلیل است که گلایه بسیاری از مراجعه‌کنندگان به مراکز مشاوره، بیدار شدن ناگهانی همسرشان در نیمه‌های شب برای شروع مجدد بازی است.

در «کلش آف کلنز» همه کاربران باید تخریب کنند و بی‌رحم باشند به همین دلیل است که در روند این بازی ضعیف ترها، زودتر مورد آسیب قرار می‌گیرند (همان اصلی که در قانون جنگل حکمفرما است) از این رو افراد وارد شده به فضای بازی، مدام نگران این هستند که قلعه شان مورد دستبرد قرار نگیرد. به همین دلیل نمی‌توان پذیرفت این بازی مخرب و نگران‌کننده که برای آن هیچ محدودیتی وجود ندارد با تمام ابعاد منفی، بی‌نظمی‌ها و مشکلاتی که بواسطه آن ایجاد می‌شود،

برای پر کردن اوقات فراغت افراد طراحی شده است. از این رو روابط اجتماعی افراد بویژه کودکان و نوجوانان را مختل می‌کند، به گونه‌ای که در دوست‌یابی هایشان چندان موفق نخواهند بود، ضمن اینکه دانش‌آموزان و حتی دانشجویان با افت تحصیلی فاحش مواجه شده‌اند.

شعاع نگرانی‌ها


هر فرد در هر گروه سنی باید یکسری ویژگی‌ها را در خود نهادینه کند و از پس مسئولیت‌های مختلف بر آید، در حالی که این قبیل بازی‌ها افراد را از آموزش مهارت‌ها و انجام مسئولیت‌ها باز می‌دارد.

به گفته دکتر علی اکبر ارجمند نیا، «کلش آف کلنز» نمونه بارزی از این بازی‌ها است که تنها به گروه خاصی از افراد آسیب وارد نمی‌کند زیرا همه گروه‌های سنی در شمار طرفداران آن هستند و به همین واسطه هر کدام از این گروه‌ها با آسیب‌های خاص خود مواجه می‌شوند، به عنوان مثال کودکان در مرحله رشد قرار دارند و لازم است به مهارت‌های اجتماعی تجهیز شوند و بازی‌های انفرادی، گروهی و حرکتی و فیزیکی انجام دهند، چراکه کودک سرشار از انرژی است و باید این انرژی را تخلیه کند و همواره شاد و پر نشاط باشد، در حالی که با آلوده شدن به بازی «کلش آف کلنز» از سپری کردن وقت به منظور آموزش مفاهیم پایه‌ای و اصولی باز می‌ماند و به جای تجربه عینی، تجربه مجازی کسب می‌کند که آسیب رسان است و جنبه‌های رشدیافتگی کودک را مختل می‌کند.

وی در خصوص آسیب‌های ناشی از بازی «جنگ قبایل» در سنین نوجوانی گفت: عمده‌ترین انتظار از یک نوجوان هویت‌یابی و شناخت خود است. نسل جدید که به هیج عنوان هویت عاریه‌ای را نمی‌طلبد، به دنبال یافتن هویتی است که با تعامل و جست و جو به دست آمده باشد و بدیهی است در رویارویی با یک محصول وارداتی که در شرایط حساس هویت‌یابی به او عرضه شده است، تبعاتی بسیار منفی را دریافت و هدفی غیراز آن چیزی که در نظر داشت رصد خواهد کرد زیرا بواسطه این بازی پر آسیب، بر اغتشاش، حواس پرتی، نگرانی، بی‌حوصلگی، آشفتگی‌های هیجانی و تمام فاکتورهایی که خاص دوره بحرانی نوجوانی است، افزوده می‌شود.

وی اظهار کرد: بزرگسالان سالم هم آنهایی خواهند بود که از عهده تکالیف فردی و اجتماعی خود بخوبی برآیند و به نوعی باری از دوش جامعه بردارند در حالی که با کمال تأسف، محبوبیت این بازی مخرب در ادارات هم نفوذ کرده است و بسیاری از کارمندان مشغول این بازی هستند که بی‌قراری و اضطراب حاصل از آن وظایف کاری ‌آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کانون متزلزل شده بسیاری از خانواده‌ها بواسطه این بازی نگران‌کننده نیز حائز اهمیت است چراکه نهاد خانواده برای به آرامش رسیدن و فراهم‌سازی فضای روانی مناسب نیازمند وقت گذاشتن همه اعضا است در حالی که این بازی از اعضای خانواده، شخصیت‌هایی در خود تنیده می‌سازد، به ساختار خانواده و دایره مسئولیت‌های پدر ومادر خدشه وارد می‌کند و در نهایت به سردی روابط میان زوجین می‌انجامد. متأسفانه در پاره‌ای از موارد دیده شده تمام اعضای خانواده به انجام این بازی می‌پردازند که دور از انتظار نیست آسیب‌های کلش آف‌کلنز که هم معلول و هم علت است به پیکره خانواده تزریق شود.

راهکارها


این بازی به گونه‌ای طراحی شده که در صورت حمله قبایل دیگر، به کاربران هشدار داده می‌شود بسرعت خود را در جریان بازی قرار دهند و به تخریب بپردازند. دکتر علی اکبر ارجمند نیا توصیه کرد: امکان هشدار دهنده را غیر فعال کنند و یقین داشته باشند هر زمان مانع ضرر شوند، منفعت کسب می‌کنند.

وی به والدین پیشنهاد کرد از کنار این بازی مخرب به سادگی عبور نکنند و به هر ترتیبی شده سعی کنند فرزندان خود را از آن دور کنند. البته انتظار این را داشته باشند که نتوانند به سادگی از پس این کار برآیند، زیرا باید به خاطر داشته باشند اعتیاد به این بازی درست مانند اعتیاد به مواد مخدر عمل می‌کند و فرد معتاد به تنهایی قادر به نجات و بیرون کشیدن خود از ورطه تباهی نیست و نیاز‌مند کمک اطرافیان خواهد بود.

تهیه و تنظیم: سهیلا نوری
منبع: عصرخبر

دانلود