فواید و مضرات شبکه های اجتماعی اینترنتی

فواید و مضرات شبکه های اجتماعی اینترنتی





روز به روز شبکه های اجتماعی اینترنت در کشور ما فراگیر می شود اما این فراگیری با خوشبینی ها و بدبینی هایی به همراه است.

خیلی ها به این دلیل که می توانند از این طریق به زودترین فرصت به اطلاعات دسترسی پیدا کنند این شبکه ها را بسیار تاثیر گذار می دانند اما شماری هم این شبکه ها را مشکل ساز برای جامعه می دانند.

شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، یوتیوب، تویتر، اسکایپ، وایبر، وی چت و ... از پر کاربردترین شبکه های اجتماعی در سال های اخیر در افغانستان می باشند. با وجود این که عمر خیلی درازی ندارند اما توانسته اند تاثیرات شگرفی در جوامع مختلف داشته باشند.

بهار عربی و سرنگونی چندین دولت مقتدر خاورمیانه نمونه های خوبی هستند که منشا آن مثلا فیس بوک بوده است. یافتن دوستان در گوشه و کنار دنیا، آشنایی با افراد تازه، قرار گرفتن در جریان هرگونه رویداد چیزهایی است که خوش بینی ها را درباره این شبکه ها به بار آورده است.

از سویی برخی دیگر نظر متفاوتی دارند. آن ها بیشتر به بخش های آسیب پذیر این شبکه ها تمرکز می کنند که به گفته آن ها هم افراد را از کتاب خواندن دور می کند و وحشت هایی را در میان مردم نسبت به آینده افغانستان ایجاد کرده است.

با تمام این ها متخصصین رشته ارتباطات می گویند: موضوعاتی که در شبکه های اجتماعی مطرح می شوند ارتباط به برداشت ها و فرهنگ های هر جامعه دارد و برای افغانستان بسیار مفید است.

از طرف دیگر تحقیقات جدید نشان می دهد که شبکه‌های اجتماعی اعتیاد آور هستند و سالانه صدها بیمار معتاد به این شبکه‌ها برای درمان به کلینیک‌های تخصصی مراجعه می‌کنند.

معمولاً افرادی که بیش از 5 ساعت برای شبکه‌های اجتماعی وقت خود را صرف می‌کنند به نوعی این عمل آنها منجر به معتاد شدن آنها به این شبکه‌های اجتماعی می‌شود.

کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان بالای 35 سال نیز به گیم نت یا اینترنت بیش از اندازه رجوع می‌کنند که در نهایت به معتاد شدن آنها منجر خواهد شد. به گفته پزشکان، اکثر دختران به دلیل رقابت زیاد با هم سن و سال‌های خود به چنین اعتیادی مبتلا هستند.

اما حقیقت دیگری درباره این شبکه ها:

اخیرا استعمارگران و استبداد غرب گرا, با راه اندازی شبکه های اجتماعی گوناگون سعی در وارد ساختن هجمه های سنگین تهاجمات فرهنگی خویش به خصوص بر پیکره کشورهای اسلامی دارند. شبکه های اجتماعی نظیر واتس اَپ، وایبر، تانگو، بی تاک، وی چت، لاین و….تلاش می کنند تا با تاثیر بر ایدئولوژی افراد جامعه مورد هدف، به مرور زمان جهان بینی آنان را نیز مورد حمله قرار داده و با جایگزین کردن فرهنگ غربی و ضد دینی، فرهنگ غنی ایشان را در تزلزل و سقوط محض جای دهند.

در زمانهای گذشته اگر دختر و پسری از یک خانواده از خانه بیرون می رفتند پدر و مادر نگران شده و دلواپس فرزندان بودند اما اکنون با شیوه های جدید و هدفمند فرزندان و خانواده ها تحت حمله استبداد غرب وغرب گرایان لائیک هستند هم اکنون فرزند خانواده در خانه و از طریق اینترنت و ماهواره و گوشی موبایل خود، می تواند در جهان سیر کرده و از خانواده,خویش و دین و فرهنگ خود فاصله بگیرد.

شبکه های اجتماعی اخیرا پر رنگ در گوشی های موبایل جلوه گری می کنند و اغلب اجتماع خصوصا جوانان در عضویت حداقل یک شبکه می باشند. شاید عده ای به ظاهر باسواد و مثلا تحصیلکرده ایراد وارد کرده و ترقی و پیشرفت و دهکده جهانی را مثال آورده و از مشارکت در این شبکه ها دفاع جانبدارانه کنند. اما ای کاش از طریق این شبکه های نو ظهور آیات قرانی، احادیث و روایات پیامبران و ائمه اطهار (ع) حشر و نشر پیدا می کرد. که متاسفانه با بررسی و نگاهی علمی و حساب شده کاملا مشهود است که بیش از حدود ۵۰% از موجودیت این شبکه ها به طنزهای هدفدار، شوخی های بی معنی و عکسها و فیلم های غیرمتعارف و ترانه های غربی وابسته است.

آنهایی که در این شبکه ها عضویت دارند یا بصورت انفرادی و یا گروهی خویش را سرگرم می کنند برخی شبکه ها مخاطبین گوشی تلفن شخص را عضویت داشته و بعضی دیگر بطور ناشناس عضو گیری می کنند که خطر و آسیب دسته دوم به مراتب بیشتر احساس می گردد. بعضی از خانواده ها و یا جمع دوستان ویا جمعی از همکاران یک اداره و یا شرکت و…گروه تشکیل داده و مراودات خویش را در قالب گروه پیگیری می کنند.

یکی از آسیب های جدی در زمان حال این است که بعضی اعضاء و یا اغلب کسانی که در این شبکه ها عضویت دارند ادعای باسوادی می کنند و این به خودی خود خطرناک است چه رسد به اینکه این افراد به ظاهر باسواد تحت الشعاع اهداف شوم و پلید این شبکه ها نیز قرار گیرند.

دربعضی گروه ها اعضاء کم کم با دیدن عکسها و فیلم های مبتذل از گروه جدا می گردند .کسانی که علی الظاهر دم از سواد زده و در گروه ها اظهار فضل می کنند از خویش هیچ ندارند برای خالی نبودن عریضه از اینترنت و یا کتب و یا مقالات و مجلات کپی برداری کرده و به اسم خود در گروه مشارکت می کنند.

دیده شده زن تحت تاثیر گروه از شوهر جداشده و شوهر با تاثیری که نوشته های هدفمند و یا بی هدف بروی گذارده اند نسبت به زن و فرزند بی خیال شده و در زندگی شخصی دچار تزلزل گردیده است.

لذا چه خوب است ابزار علمی و امکانات و رفاهیات موجود امروزی در چارچوب اخلاق ناب اسلامی هدایت شود و اگر اینترنت و ماهواره و شبکه های اجتماعی هستند با هوشیاری از آن استفاده کنیم و در راه هدف و هویت و فرهنگ ناب اسلامی گام برداشته و بهره بریم نه چشم بر واقعیات بسته و با دست خود، خویش و فرزندان و خانواده خود را طعمه افکار فریب، غربیان و دشمنان اسلام کنیم .

خوشا آنانکه قبل از تانگو مُردند
بدون لاین و واتسآپ جان سپردند‌
خوشا آنانکه در وایبر نرفتند
به دور از فیسبوک در خاک خفتند
همانهایی که از تانگو بریدند
ز اینترنت به اونترنت پریدند
همانهایی که یک فایل هم نداشتند
کامنت عشق بر عالم نوشتند
همانهایی که خیلی کار درستند
به این پست مجازی دل نبستند
همانها که سعادت را خریدند
شهادت را لایک کردند و پریدند...

مجموعه کامل کتابهای مقتل امام حسین علیه السلام ( متن، ترجمه و صوت)

مجموعه کامل کتابهای مقتل امام حسین علیه السلام ( متن، ترجمه و صوت)

 

 

 

 

مجموعه کامل کتابهای مقتل امام حسین علیه السلام

مجموعه کتابهای مقتل امام حسین علیه السلام

ردیف تصویر کتاب کتاب مقتل نویسنده دانلود کتاب مقتل و ترجمه مقتل
1 حجت الاسلام عالی

 سید بن طاووس 

*دانلود کتاب ترجمه لهوف " سوگنامه کربلا" مترجم محمد طاهردزفولی 

*دانلود کتاب ترجمه لهوف " غم نامه کربلا" مترجم محمد محمدی اشتهاردی 
2 کتاب نفس المهموم کتاب نفس المهموم شیخ عباس قمی
*دانلود کتاب " نفس المهموم" نسخه عربی : چاپ بیروت 
*دانلود ترجمه کتاب " نفس المهموم" مترجم علامه شعرانی رحمه الله : چاپ بیروت 
3 عبدالرزاق موسوی مقرم
4 کتاب مثیر الاحزان و منیر سبل الاشجان ابن نما حلی
5 کتاب روضة الشهداء ملاحسین واعظ کاشفی *دانلود کتاب "روضة الشهداء"
6 کتاب ذخیرة الدارین فیما یتعلق بمصائب الحسین علیه السلام سید عبدالمجید حائری شیرازی *دانلود کتاب" ذخیرة الدارین فیما یتعلق بمصائب الحسین علیه السلام"
7 ابومخنف 
*دانلود ترجمه کتاب "مقتل الحسین علیه السلام " قیام جاوید ترجمه و تصحیح حجت الله جودکی 
8 موفق بن احمد خوارزمی *دانلود ترجمه کتاب "مقتل الحسین علیه السلام (مقتل خوارزمی) " شرح غم حسین علیه السلام ترجمه مصطفی صادقی
9 کتاب لواعج الاشجان فی مقتل الحسین سید محسن امین *دانلود کتاب "لواعج الاشجان فی مقتل الحسین " 
10 کتاب فیض الدموع محمد ابراهیم نواب تهرانی
11 کتاب تسمیة من قتل مع الحسین فضیل بن رسان کوفی
*دانلود ترجمه کتاب "تسمیة من قتل مع الحسین " سه مقتل گویا در حماسه عاشورا ترجمه عبدالرحیم عقیقی بخشایشی 
12 کتاب الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد شیخ مفید
13 کتاب «گزیده شهادت نامه امام حسین علیه السلام» آیت الله محمدی ری شهری *دانلود نرم افزار اندروید شهادت نامه امام حسین علیه السلام 
کتاب صوتی مقتل امام حسین علیه السلام
ردیف تصویر کتاب کتاب مقتل نویسنده پخش آنلاین کتاب صوتی مقتل دانلود
1

کتاب صوتی:

مقتل خوانی کتاب لهوف سید بن طاووس

سید بن طاووس دانلود
2
 
شیخ عباس قمی دانلود
مقتل و روضه امام حسین علیه السلام با نوای میثم مطیعی
ردیف  موضوع مقتل پخش آنلاین مقتل و روضه (با نوای میثم مطیعی) دانلود متن مقتل
1 ضربت بر لب و دندان مسلم بن عقیل و شباهت با حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) دانلود متن
2 اصابت سنگ و تیر به مسلم بن عقیل و شباهت های مسلم بن عقیل با حضرت سید الشهدا (علیه السلام) دانلود متن
3 آیا این سرزمین کربلاست؟ دانلود متن
4 حضور امیرالمومنین (ع) در کربلا + ورود امام حسین (ع) به کربلا + فرازهایی از ناحیه مقدسه دانلود متن
5 جریان بی تابی حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) در شب عاشورا دانلود متن
6 نحوه شهادت حضرت علی اکبر علیه السلام براساس نقل شیخ مفید دانلود متن
7 تشنگی علی اکبر (علیه السلام) پس از نبرد و بازگشت به سوی ابی عبدالله (علیه السلام) دانلود متن
8  به میدان رفتن و کیفیت شهادت حضرت قاسم بن الحسن (علیه السلام) دانلود متن
9 شهادت حضرت قاسم بن الحسن علیه السلام دانلود متن
10 قاسم بن الحسن (علیه السلام) در زیارت ناحیه مقدسه دانلود متن
11 ویژگی ها و نحوه شهادت بریر بن خضیر دانلود متن
12 سلام به حضرت ابالفضل العباس علیه السلام در زیارت ناحیه مقدسه دانلود متن
13 مقتل حضرت ابالفضل العباس (علیه السلام) دانلود متن
14 اگر به من رحم نمی کنید به این طفل رحم کنید دانلود متن
15 نحوه شهادت طفل شیرخوار امام حسین علیه السلام براساس نقل تاریخ یعقوبی دانلود متن
16 نحوه شهادت طفل شیر خوار امام حسین و دفن آن باب الحوائج دانلود متن
17 شهادت حضرت عبدالله بن حسن (علیه السلام) دانلود متن
18 اهانت مرد شامی به امام حسن مجتبی (علیه السلام) + نحوه شهادت عبدالله بن حسن (علیه السلام) دانلود متن
19 لحظات آخر عمر مبارک امام حسن علیه السلام و توصیه های آن حضرت به جناده دانلود متن
20 فرازهایی از مقتل حضرت سید الشهدا (علیه السلام) بر اساس نقل سید بن طاووس در لهوف دانلود متن
21 مقتل حضرت سید الشهدا بر اساس نقل سید بن طاووس در لهوف دانلود متن
22 سلب امام حسین علیه السلام بعد از شهادت دانلود متن
23 تاراج خیام امام حسین علیه السلام پس از شهادت آن حضرت دانلود متن
24 جسارت عبیدالله بن زیاد (لعنت الله علیه) به دهان مبارک امام حسین علیه السلام دانلود متن
25 مسلمان شدن مرد یهودی به واسطه سر مقدس امام حسین علیه السلام دانلود متن
26 یکی از مصیبت های تکان دهنده اهل بیت علیهم السلام در شام و جسارت به بانوان حرم دانلود متن
27 وضعیت خرابه شام و بردن سر مطهر امام حسین (علیه السلام) به کربلا توسط امام زین العابدین (علیه السلام)  دانلود متن
28 در آغوش گرفتن سر امام حسین (علیه السلام) توسط دو دلداده: راهب نصرانی و حضرت رقیه (سلام الله علیها) دانلود متن
29 زیارت جابر بن عبدالله انصاری در روز اربعین دانلود متن
گزیدهای از کتابهای مقتل های معروف 
ردیف موضوع مقتل کتاب مقتل متن مقتل
1 اعزام مسلم بن عقیل به کوفه تا شهادت او  کتاب دمع السجوم (ترجمه نفس المهموم) متن مقتل
2 مقتل هانی و مسلم بن عقیل  کتاب دمع السجوم (ترجمه نفس المهموم) متن مقتل
3 شهادت هانی و مسلم کتاب لهوف متن مقتل
4 شهادت هانی و مسلم کتاب ارشاد شیخ مفید متن مقتل
5 حوادث کوفه و شهادت حضرت مسلم مقتل امام حسین علیه السلام ( جواد محدثی) متن مقتل
6 حر بن یزید ریاحی در واقعه عاشورا مقتل امام حسین علیه السلام ( جواد محدثی) متن مقتل
7 جریان حر بن یزید ریاحی کتاب لهوف متن مقتل
8 شهادت حرّ بن یزید  کتاب دمع السجوم (ترجمه نفس المهموم) متن مقتل
9 حر بن یزید ریاحی کتاب ارشاد شیخ مفید متن مقتل
10 شهادت حضرت علی اکبر علیه السلام مقتل امام حسین علیه السلام ( جواد محدثی) متن مقتل
11 شهادت حضرت علی اکبر علیه السلام کتاب ارشاد شیخ مفید متن مقتل
12 شهادت حضرت علی اکبر علیه السلام کتاب لهوف متن مقتل
13 شهادت حضرت علی اکبر علیه السلام  کتاب دمع السجوم (ترجمه نفس المهموم) متن مقتل
14 شهادت حضرت قاسم بن الحسن علیه السلام مقتل امام حسین علیه السلام ( جواد محدثی) متن مقتل
15 شهادت حضرت قاسم بن الحسن علیه السلام کتاب ارشاد شیخ مفید متن مقتل
16 شهادت حضرت قاسم بن الحسن علیه السلام کتاب لهوف متن مقتل
17 شهادت حضرت قاسم بن الحسن علیه السلام کتاب دمع السجوم (ترجمه نفس المهموم) متن مقتل
18 شهادت فرزندان حضرت زینب سلام الله علیها مقتل امام حسین علیه السلام ( جواد محدثی) متن مقتل
19 شهادت عون بن عبدالله بن جعفر(فرزند حضرت زینب س)  کتاب دمع السجوم (ترجمه نفس المهموم) متن مقتل
20 شهادت حضرت عباس علیه السلام مقتل امام حسین علیه السلام ( جواد محدثی) متن مقتل
21 شهادت حضرت عباس علیه السلام کتاب ارشاد شیخ مفید متن مقتل
22 شهادت حضرت عباس علیه السلام کتاب لهوف متن مقتل
23 شهادت حضرت عباس علیه السلام کتاب دمع السجوم (ترجمه نفس المهموم) متن مقتل
24 شهادت حضرت علی اصغر علیه السلام کتاب لهوف متن مقتل
25 شهادت حضرت علی اصغر علیه السلام کتاب دمع السجوم (ترجمه نفس المهموم) متن مقتل
26 شهادت حضرت علی اصغر علیه السلام مقتل امام حسین علیه السلام ( جواد محدثی) متن مقتل
27 مبارزه سید الشهداء و شهادت آن حضرت کتاب ارشاد شیخ مفید متن مقتل
28 شهادت امام حسین علیه السلام کتاب دمع السجوم (ترجمه نفس المهموم) متن مقتل
29 شهادت امام حسین علیه السلام کتاب لهوف متن مقتل
30 شهادت امام حسین علیه السلام مقتل امام حسین علیه السلام ( جواد محدثی) متن مقتل
31 چگونگی دفن امام حسین علیه السلام و شهدای کربلا مقتل امام حسین علیه السلام ( جواد محدثی) متن مقتل
32 شهادت حضرت رقیه علیها السلام کتاب دمع السجوم (ترجمه نفس المهموم) متن مقتل
 

مجموعه پاورپوینت های ماه محرم و صفر

مجموعه پاورپوینت های ماه محرم و صفر

 
 
محرم ماه عزاداری شیعیان
پس از شهادت امام حسین (ع)، این ماه برای شیعیان رنگ و بوی عزا گرفته است و از همان دوران، امامان معصوم(ع) و شیعیان به برگزاری عزا در این ماه همت می‌ورزیدند. برای مثال، امام رضا(ع) فرمود:
«پدرم چون ماه محرم داخل می‌شد کسی آن حضرت را خندان نمی‌دید. و اندوه و حزن پیوسته بر او غالب می‌شد تا روز عاشورا. آن روز، روز مصیبت و حزن و گریه او بود و می‌فرمود: امروز روزی است که حسین (علیه السّلام) شهید شده است».[منتهی الآمال ، ج۱، ص۵۴۰]
میرزا جواد ملکی تبریزی در کتاب المراقبات می‌نویسد:
«برای دوستداران خاندان پیامبر(ص) شایسته است که به ویژه در دهه اول این ماه در قلب و ظاهرشان آثار حزن و اندوه هویدا باشد و بعضی از لذت‌های حلال را به ویژه در نهم، دهم و یازدهم این ماه ترک کنند، به مانند کسی که داغدار عزیزانش است؛ و در دهه اول این ماه هر روز امامشان را با زیارت عاشورا یاد کنند.».
مجموعه پاورپوینت های ویژه ماه محرم و صفر 
 
پاورپوینت آداب زیارت امام حسین علیه السلام
پاورپوینت آداب زیارت امام حسین علیه السلام
پاورپوینت حرم امام حسین علیه السلام در طول تاریخ پاورپوینت چهل حدیث کربلا
پاورپوینت حرم امام حسین علیه السلام در طول تاریخ  پاورپوینت چهل حدیث کربلا
امام حسین علیه السلام از دیدگاه بزرگان، اندیشمندان و مستشرقین غیر مسلمان (پاورپوینت)  پاورپوینت سخنان اهل بیت علیهم السلام درباره محرم و امام حسین علیه السلام
پاورپوینت  امام حسین علیه السلام از دیدگاه بزرگان، اندیشمندان پاورپوینت سخنان اهل بیت علیهم السلام درباره محرم و امام حسین (ع)
پاورپوینت سبک زندگی حسینی  پاورپوینت بصیرت عاشورایی
پاورپوینت سبک زندگی حسینی  پاورپوینت بصیرت عاشورایی
 پاورپوینت بصیرت عاشورایی 2 پاورپوینت چراغ هدایت
 پاورپوینت بصیرت عاشورایی پاورپوینت چراغ هدایت
 پاورپوینت توصیه های ناب بزرگان در مورد مجلس روضه و اشک بر امام حسین پاورپوینت: همراه با سیدالشهداء؛ از حجاز تا کربلا
 پاورپوینت توصیه های ناب بزرگان در مورد روضه و اشک بر امام حسین پاورپوینت: همراه با سیدالشهداء؛ از حجاز تا کربلا
 پاورپوینت ستارگان بصیرت پاورپوینت حضرت زینب سلام الله علیها و واقعه کربلا
 پاورپوینت ستارگان بصیرت پاورپوینت حضرت زینب سلام الله علیها و واقعه کربلا
پاورپوینت چهل حدیث تصویری امام حسین علیه السلام سخنان رهبری در مورد عزاداری امام حسین (ع) (پاورپوینت)
پاورپوینت چهل حدیث تصویری امام حسین علیه السلام پاورپوینت سخنان رهبری در مورد عزاداری امام حسین (ع)
زیارت عاشورا  زیارت ناحیه مقدسه (پاورپوینت صوتی)
پاورپوینت زیارت عاشورا  پاورپوینت زیارت ناحیه مقدسه
 دعای علقمه (پاورپوینت صوتی)  زیارت حضرت عباس (ع) (پاورپوینت صوتی)
پاورپوینت دعای علقمه پاورپوینت  زیارت حضرت عباس (ع)
 زیارت وارث (پاورپوینت صوتی)  پاورپوینت ره توشه محرم
پاورپوینت زیارت وارث  پاورپوینت ره توشه محرم
مجموعه نمایشگاهی زندگی به سبک امام حسین(ع)  پاورپوینت پیاده روی اربعین از نظر علما و مراجع تقلید
 پاورپوینت زندگی به سبک حسین(ع)  پاورپوینت پیاده روی اربعین از نظر علما و مراجع تقلید
زیارت اربعین (پاورپوینت صوتی) پاورپوینت اربعین حسینی
 پاورپوینت زیارت اربعین پاورپوینت اربعین حسینی
خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در شام (در مجلس یزید) (پاورپوینت)  خطبه امام سجاد علیه السلام در شام (پاورپوینت)
پاورپوینت خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در شام (در مجلس یزید) پاورپوینت خطبه امام سجاد علیه السلام در شام
پاورپوینت مناظره حضرت زینب سلام الله علیها با ابن زیاد خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در کوفه (پاورپوینت)
پاورپوینت مناظره حضرت زینب سلام الله علیها با ابن زیاد پاورپوینت  خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در کوفه 
http://ahlolbait.com/files/u161/30_4.jpg
پاورپوینت عبرتها و بصیرتهای عاشورایی
 
مجموعه کامل کتاب های مقتل
 
مطالب مرتبط
  1. ویژه نامه : ماه محرم الحرام
  2. ویژه نامه شهادت امام حسین علیه السلام
  3. ویژه نامه اربعین
  4. ثبت نام برای نائب الزیاره گرفتن در عتبات عالیات
  5. تقویم و مناسبتهای ماه محرم الحرام
  6. مجموعه کلیپ صوتی درباره امام حسین علیه السلام
  7. مجموعه صوتی زیارت عاشورا با نوای مداحان مشهور فارسی و عربی
  8. کتابخانه امام حسین علیه السلام

دانلود مجموعه روضه های مرحوم کافی

دانلود مجموعه روضه های مرحوم کافی

 

دانلود مجموعه ارزشمند روضه های مرحوم کافی

(78 رای‌ها)
حمایت مالی جهت حمایت مالی از سایت کلیک کنید

چرا امام حسین(ع)  براى قیام خود کوفه را انتخاب کرد؟

چرا امام حسین(ع)  براى قیام خود کوفه را انتخاب کرد؟

حرکت امام(علیه السلام)  به سمت کوفه، حرکتى به سمت شهادت و به هدف دسترسى به آن بود و آن حضرت به خوبى از این سرنوشت آگاه بود. این تکلیف و وظیفه خاص امام حسین(علیه السلام)  بود که قابل پیروى براى دیگران و حتى امامان دیگر نمى باشد.


سرویس سبک زندگی فردا: در طول تاریخ اسلام همواره این پرسش فرا روى محققان و پژوهشگران -اعم از شیعه، سنى و خاورشناس- قرار داشته است و هر یک به فراخور بضاعت علمى، پیش فرض ها و مبانى پذیرفته شده خود، پاسخى به آن داده اند. در این مقاله به نقل از پرسمان به این سوال پاسخ خواهیم داد.
 
چرا امام حسین(ع)  براى قیام خود کوفه را انتخاب کرد؟ 
 
امورى که این پرسش را از اهمیّت مضاعف برخوردار مى کند، از قرار زیر است:
۱. امام حسین (علیه السلام)  در این حرکت سیاسى - نظامى خود، در ظاهر شکست خورد و این شکست عمدتا ناشى از انتخاب کوفه به عنوان محلّ قیام بود.

۲. شخصیت هاى بزرگ آن زمان همانند: عبداللّه  بن جعفر پسر عمو و شوهر حضرت زینب (علیهاالسلام) [۱]، عبداللّه  بن عباس[۲]، عبداللّه  بن مطیع[۳]، مسور بن مخرمة[۴] و محمد حنفیه[5]، امام حسین (علیه السلام)  را از رفتن به عراق و کوفه منع مى کردند و برخى از آنها پیشینه کوفیان در غدر و فریب کارى و تنها گذاشتن امام على(علیه السلام)  و امام حسن (علیه السلام)  را به آن حضرت (علیه السلام)  یادآور مى شدند.

اما آن حضرت به رغم تمامى این نظرات - که بعدها در ظاهر درستى آنها آشکار شد - عزم خود را جزم کرده و به سمت کوفه به راه افتاد و در اینجا است که برخى از مورخان (مانند ابن خلدون) به صراحت نسبت اشتباه کارى سیاسى را به امام (علیه السلام) داده اند![۶]

از کلمات برخى از بزرگان همانند ابن عباس، چنین بر مى آید که در مقابل کوفه، گزینه هاى دیگرى همانند یمن نیز وجود داشته است. ابن عباس خطاب به امام حسین(علیه السلام)  مى گوید: «اگر حتما اصرار بر خروج از مکّه دارى، به سمت یمن برو که در آنجا وادى ها و قلعه‌هاى محکمى وجود دارد و سرزمین گسترده اى است و تو مى توانى داعیان و مبلغان خود را از آن سرزمین به نقاط دیگر گسیل کنى».[۷]

چرا امام (علیه السلام)  آن گزینه ها را انتخاب نکرد؟
در مقابل این مسائل و پرسش ها شخصیت هاى غیرشیعى -اعم از اهل سنّت و مستشرقان- به راحتى و بدون تقید به پیش فرض ها و مبانى کلامى شیعى (همانند علم غیب و عصمت از خطاى امام (علیه السلام) ) به تجزیه و تحلیل قیام پرداخته و با توجه به نتیجه نظامى قیام، احیانا آن حضرت را در حرکت خود منتسب به اشتباه کرده اند! اما شیعیان با توجه به مبانى کلامى پیش گفته خود، در صدد تحلیل این حرکت امام حسین(علیه السلام)  برآمده و نظریات متعددى ابراز داشته اند که عمده تلاش هاى آنان در این راه به دو نظریه زیر بازگشت مى کند:

یک. نظریّه شهادت
این نظریه مبتنى بر امور زیر است:
۱. هر یک از امامان شیعه هنگامى که به امامت مى رسند، صحیفه اى را مى گشایند که در آن وظیفه الهى خود را تا هنگام شهادت مشاهده مى کنند و مأمور مى شوند بر طبق همان عمل کنند.[۸]

۲. امام حسین (علیه السلام)  هنگامى که پرونده خود را گشود، در آن وظیفه خود را چنین مشاهده کرد: «قاتِل فاقُتل و تُقْتَل و اخرُج باَقوام للشهادة لاشهادة لهم الا معک»[۹]؛ «بجنگ، بکش و بدان که کشته مى شوى و همراه با گروه هایى براى شهادت از دیار خود بیرون رو و بدان که آنان تنها همراه تو به شهادت خواهند رسید».

بنابراین مشیت الهى از همان آغاز بر شهادت امام حسین (علیه السلام)  قرار گرفته بود و آن حضرت چاره اى جز اجراى این مشیّت نداشت؛ چنان که بار دیگر و در آستانه حرکت به سمت عراق، این امر به گونه اى در خواب، به وسیله پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله)  بر امام حسین(علیه السلام)  ابلاغ شد و آن حضرت در مقابل محمد حنفیه برادرش -که از او علّت حرکت امام (علیه السلام)  به سمت کوفه را مى پرسید- جواب داد: پیامبر (صلی الله علیه وآله)  در خواب به نزد من آمد و فرمود: «یا حسین اخرج فان اللّه  قد شاء ان یراک قتیلاً».[۱۰]

طبق این نظریه[۱۱]، حرکت امام(علیه السلام)  به سمت کوفه، حرکتى به سمت شهادت و به هدف دسترسى به آن بود و آن حضرت به خوبى از این سرنوشت آگاه بود. این تکلیف و وظیفه خاص امام حسین(علیه السلام)  بود که قابل پیروى براى دیگران و حتى امامان دیگر نمى باشد.

بنابراین جاى سؤال و چون و چرا باقى نمى ماند و مسأله اصرار امام (علیه السلام)  بر حرکت -به رغم نظر شخصیت هاى بزرگ آن زمان- به خوبى حلّ مى شود؛ زیرا در نظر اینان، امام (علیه‌السلام)  خود بهتر از هر کس، از فریب کارى و غدر و نیرنگ بازى کوفیان آگاه بود و مى‌دانست که سرانجام او را رها کرده و حتى به جنگش خواهند آمد و سرانجام او را به شهادت خواهند رساند و با این علم به سمت کوفه حرکت کرد تا به قربانگاه خویش رود و به شهادت رسد.

اما اینکه هدف این شهادت چه بود، بین صاحبان این نظریه اختلاف است. برخى آن را در راستاى امر به معروف و نهى از منکر به حساب آورده و نثار خون و آبیارى درخت اسلام به وسیله خون امام(علیه السلام)  را، والاترین مرتبه این وظیفه معرفى کرده اند. این خون سرانجام باعث پایدارى اسلام و رسوا شدن یزید و بنى امیه و سرانجام سقوط این دولت در هفتاد سال بعد (سال ۱۳۲ ق) گشت.

برخى دیگر -که عمدتا از جامعه احساسى و غیر علمى شیعه به حساب مى آیند- بدون هیچ مبناى استدلالى محکم، هدف شهادت را نوعى کفّاره گناهان پیروان امام حسین (علیه‌السلام)  و شفاعت آن حضرت از شیعیانش دانسته اند؛ درست همانند آنچه مسیحیان درباره کشته شدن حضرت مسیح (علیه السلام)  بدان اعتقاد دارند.[۱۲]

عمده اشکالات نظریه شهادت -علاوه بر نقد سندى آن- امورى از قرار زیر است:
۱. دستور ویژه داشتن امام حسین(علیه السلام) ، سیره آن حضرت(علیه السلام)  و دیگر امامان را از قابلیت اسوه بودن مى اندازد؛ در حالى که اسوه بودن آن بزرگواران و نیز لزوم پیروى شیعیان از آنان از اصول مسلّم نزد شیعه در همه دوران ها به شمار مى آمده است.

۲. این مبنا با کلام امام حسین(علیه السلام)  -که مى فرماید: «لکم فِىَّ اسوة»[۱۳] (من الگوى شما هستم)- منافات دارد.

۳. گرچه مى توان پیشگویى پیامبران پیشین و پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)  و نیز امامان قبل از امام حسین(علیه السلام)  را نسبت به شهادت او پذیرفت و گرچه مى توان فى الجمله آگاهى امام(علیه السلام)  از شهادت خویش را از بعضى از عبارات آن حضرت(علیه السلام)  به دست آورد؛ اما از هیچ کلامى نمى توان شهادت را به عنوان هدف امام(علیه السلام)  در حرکت و قیام خود استفاده کرد؛ بلکه هدف آن حضرت(علیه السلام)  را باید از عبارات او به دست آورد که عبارت زیر(در وصیت نامه امام (علیه السلام)  به برادرش محمد حنفیه) گویاترین آنها است:
«... و انما خرجت لطلب الاصلاح فى امّة جدّى، ارید اَن آمر بالمعروف و انهى عن المنکر و اسیر بسیرة جدّى و ابى على بن ابى طالب»[۱۴]؛ «خروج من به علّت اصلاح در امت جدّم مى‌باشد، قصد آن دارم که امر به معروف و نهى از منکر نمایم و به سیره و روش جدّم پیامبر (صلی الله علیه وآله)  و پدرم على بن ابى طالب (علیه السلام)  عمل کنم».

در این عبارت سه هدف اصلاح طلبى، امر به معروف و نهى از منکر و عمل به سیره پیامبر (صلی الله علیه وآله)  و حضرت على (علیه السلام)  به عنوان اهداف حرکت و قیام سیدالشهداء (علیه السلام)  مطرح شده است و سخنى از شهادت در میان نیست.

دو. نظریه تشکیل حکومت اسلامى
بنا به نوشته برخى از نویسندگان،[۱۵] این نظریه در آغاز در میان شیعه به صراحت در عبارات سید مرتضى معروف به علم الهدى (۴۳۶ ـ ۳۵۵ ق) از علماى قرن چهارم و پنجم شیعه دیده شده است. او در پاسخ سؤالى در مورد حرکت امام(علیه السلام)  به کوفه چنین مى نگارد:
«... سرور ما اباعبداللّه (علیه السلام)  براى به دست آوردن حکومت به سوى کوفه نرفت؛ مگر بعد از آنکه از عهود و عقود قوم، اطمینان به پیروزى یافت ...».[۱۶] این نظریه پس از سید، در بیان علماى شیعه طرفدارانى پیدا نکرد و بلکه بزرگانى همچون شیخ طوسى، سید بن طاووس، علامه مجلسى و بیشتر بزرگان با بى مهرى و احیانا مخالفت سنگین روبه رو شد.[۱۷]
 
در دوره معاصر برخى از نویسندگان، بار دیگر سعى در احیاى این نظریه به منظور پاسخ گویى مناسب با روش تحلیل تاریخى به شبهات اهل سنّت و مستشرقان نموده اند. این نظریه در زمان خود به علّت جوّ حاکم بر محافل علمى آن زمان، واکنش هاى تندى را از سوى علما و دانشمندان برانگیخت و حتى شخصیت هایى همانند شهید مطهرى و دکتر شریعتى نیز آن را نپذیرفتند.[۱۸] اشکال مهم این نظریه، نادیده گرفتن علم غیب امام(علیه السلام)  بود.

اما اصل نظریه ـ که حرکت امام حسین(علیه السلام) براى تشکیل حکومت اسلامى بوده و چنین کارى مى بایست با قیام علیه یزید و رسوا سازى غاصبان انجام مى گرفت -مورد تأیید بزرگانى هم چون امام خمینى(رحمه الله) مى باشد. ایشان در موارد متعددى به این مسأله اشاره کرده و تلاش براى برپایى حکومت صالح دینى را به عنوان یکى از اهداف قیام مقدس عاشورا عنوان کرده اند؛ از جمله:

الف. اولین بار امام در مورخه ۶/۳/۵۰ در نجف اشرف در سخنرانى خود چنین فرمود: «او (امام حسین(علیه السلام) ) مسلم بن عقیل را فرستاد تا مردم را دعوت کند به بیعت تا حکومت اسلامى تشکیل دهد و این حکومت فاسد را از بین ببرد».[۱۹]

ب. وقتى که حضرت سیدالشهدا(علیه السلام)  آمد مکّه و از مکه در آن حال بیرون رفت، یک حرکت سیاسى بزرگى بود، تمام حرکات حضرت، حرکات سیاسى بود، اسلامى ـ سیاسى و این حرکت اسلامى ـ سیاسى بود که بنى امیه را از بین برد و اگر این حرکت نبود اسلام پایمال شده بود».[۲۰]

ج. سیدالشهدا آمده بود، حکومت هم مى خواست بگیرد. اصلاً براى این معنا آمده بود و این یک فخرى است و آنهایى که خیال مى کنند که حضرت سیدالشهدا براى حکومت نیامده، خیر، اینها براى حکومت آمدند؛ براى اینکه باید حکومت دست مثل سیدالشهدا باشد، مثل کسانى که شیعه سیدالشهدا هستند، باشد».[۲۱]

در راه اثبات این مسأله مى توان از دلایلى به قرار زیر بهره گرفت:
۱. مهم ترین دلیل، سخنان امام حسین(علیه السلام)  است که در هنگام خروج از مدینه سه هدف اصلاح، امر به معروف و عمل به سیره پیامبر(صلی الله علیه وآله)  و حضرت على (علیه‌السلام)  را به عنوان اهداف قیام خود مطرح مى کند.[۲۲] روشن است که اصلاح کلان، جز در سایه تشکیل حکومت نمى باشد و مرتبه اعلاى امر به معروف و نهى از منکر با تشکیل حکومت امکان پذیر است که در آن حاکم مشروع، داراى بسط ید و قدرت کافى است. از همه مهم تر سخن از سیره پیامبر(صلی الله علیه وآله)  و امام على(علیه السلام)  است که نشانگر اشاره آن حضرت(علیه السلام)  به سیره حکومتى آن دو بزرگوار است و بدین گونه داعیه حکومت خواهى خود را در راه ادامه سیره آن دو، اعلام مى دارد.

۲. نوع نامه نگارى هاى کوفیان -که در آن سخن از لشکرى آماده و نیز نداشتن امام است- نشانگر آن است که آنان حکومت یزید را مشروع ندانسته و از امام حسین(علیه السلام) مى‌خواهند تا به کوفه آید و براى آنها به عنوان امام حکومت کند و آن حضرت به منظور پاسخ گویى به این نیاز اساسى کوفیان، حرکت خود را آغاز کرد. به عنوان مثال در یکى از این نامه ها -که به وسیله بزرگان شیعى کوفه همانند سلیمان بن صرد خزاعى، مسیب بن نجبه و حبیب بن مظاهر نگاشته شده- چنین آمده است: «انه لیس علینا امام، فاقبل لعل اللّه  ان یجمعنا بک على الحق ...»[۲۳]؛ «ما پیشوایى نداریم، به سمت ما بیا که امید است خداوند ما را به وسیله تو بر حق مجتمع سازد ...».

۳. پاسخ اولیه امام حسین(علیه السلام)  به این نامه ها -که همراه با فرستادن مسلم بن عقیل به کوفه است- نشان از مسأله امامت و تشکیل حکومت دارد. جالب آن است که آن حضرت در نامه اى هنگام فرستادن مسلم خطاب به کوفیان مى فرماید: «و قد فهمت کلّ الذى اقتصصتم و ذکرتم و مقالة جلّکم انه لیس علینا امام فاقبل لعل اللّه  ان یجمعنا بک على الهدى و الحق»[۲۴]؛ «من همه آنچه را گفتید، فهمیدم، گفته عمده شما آن بود که ما امام نداریم...».

با توجّه به این نامه امام (علیه السلام)  رفتن خود به کوفه را مشروط به تأیید مسلم نسبت به محتواى نامه ها مى کند.[۲۵]

۴. بیان شرایط امام حسین(علیه السلام)  در نامه هاى آن حضرت -که به خوبى تطبیق و انحصار این شرایط در خودش، در آنها مشهود است- مى تواند به گونه اى دیگر به کمک اثبات این نظریه بیاید. جالب آن است که امام(علیه السلام)  در این عبارات، بیشتر به بیان ابعاد اجرایى و حکومتى امامت پرداخته و از ابعادى همچون بیان احکام شریعت -که بعدها برخى امامت را منحصر در آن دانستند- سخنى به میان نیاورده است.

عبارت امام(علیه السلام)  در این باره که در ادامه نامه پیشین آن حضرت(علیه السلام)  آمده چنین است: «فلعمرى ما الامام الا العامل بالکتاب و الآخذ بالقسط و الدائن بالحق و الحابس نفسه على ذات اللّه »؛[۲۶] «به جانم سوگند! تنها کسى مى تواند به عنوان امام مطرح باشد که عالم به کتاب خداوند، اجرا کننده قسط و عدالت، عمل کننده به حق بوده و تمام تلاش‌هاى خود را در راه خداوند انجام دهد».

۵. نوع فعالیت هاى جناب مسلم -که شامل مواردى همچون بیعت گرفتن از مردم مبنى بر عمل به پیمان خود در یارى رساندن به امام حسین (علیه السلام) [۲۷] و ثبت اسامى بیعت کنندگان در دیوان (به گونه اى که تعداد آنها را بین دوازده تا هجده هزار نفر نوشته اند)- [۲۸] نیز نشانگر قصد تشکیل حکومت در کوفه از سوى امام(علیه السلام)  مى باشد.

۶. در نامه نگارى هاى طرفداران بنى امیه به یزید، هنگام روزافزون شدن طرفداران مسلم، مى‌توان این نکته را دریافت که آنان در صورت ادامه این فعالیت ها، کوفه را از دست رفته مى‌دیدند. عبارت زیر به خوبى این مطلب را آشکار مى سازد:

«فان کان لک بالکوفه حاجة فابعث الیها رجلاً قویّا ینفذ امرک و یعمل مثل عملک فى عدوّک»[۲۹]؛ «اگر نیاز به کوفه دارى، مردى قوى را به ولایت آن بگمار که امر تو را اجرا کرده و مانند تو نسبت به دشمنت عمل کند».

۷. گزارش مسلم به امام حسین(علیه السلام)  مبنى بر تأیید انگیزه و عمل کوفیان در یارى آن حضرت -که موجبات حرکت امام (علیه السلام)  به سمت کوفه را فراهم آورد[۳۰]- خود بهترین شاهد بر این مدّعا است. امام (علیه السلام)  در میانه راه نامه اى خطاب به کوفیان نگاشت و آن را به وسیله قیس بن مسهّر صیداوى روانه کرد که در آن ضمن اشاره به تأیید نامه مسلم، حرکت خود به سمت کوفه را در هشتم ذى حجه اعلام فرمود و از آنها خواست که در تلاش‌هاى خود جدیت به خرج دهند تا امام (علیه السلام) به شهر آنها برسد:

«... فان کتاب مسلم بن عقیل جاءَنى یخبرنى فیه بحسن رأیکم و اجتماع ملأکم على نصرنا و الطلب بحقنا فسألت اللّه  ان یحسن لنا الصنع و ان یثیبکم على ذلک اعظم الاجر و قد شخصت الیکم من مکّة یوم الثلثا لثمان مضین من ذى الحجّة یوم الترویة فاذا اقدم علیکم رسولى فانکمشوا امرکم و جدّوا فانى قادم علیکم فى ایّامى هذه»[۳۱]؛ «... نامه مسلم به من رسید که از حُسن رأى شما و اینکه همه آماده یارى ما هستید و حق ما را از دشمنان ما خواهید گرفت، حکایت مى کرد. از خداوند مى خواهم کارهاى ما را نیکو گرداند و به شما پاداش بزرگ عنایت کند. به تعقیب این نامه در روز سه شنبه هشتم ذى حجه که روز ترویه بود، از مکه به جانب شما حرکت کردم. به مجردى که فرستاده من بر شما وارد شد، با سرعت خود را آماده سازید و در کار خود جدّیت کنید که من به همین زودى بر شما وارد خواهم شد».

چند اشکال:
مهم ترین اشکال هاى این نظریه دو اشکال عمده از قرار زیر است:
۱. این نظریه با مبانى کلامى شیعه -که امام را عالم به غیب مى داند- در تناقض است.

۲. این نظریه به امام(علیه السلام)  نسبت خطا و اشتباه کارى مى دهد که با عصمت آن حضرت، در تضاد است. به نظر مى رسد این اشکال، مهم ترین دلیل روى گردانى جامعه شیعى از این نظریه است.

پاسخ به این اشکال مستلزم ورود در مباحث کلامى شیعه، همچون مدلول و محتواى علم غیب و عصمت، طریقه اثبات آنها و چگونگى رفع تناقض آن دو در هنگام چالش با واقعیت هاى تاریخى، مى باشد. امّا از آنجا که ما را از مسیر خود -که تحلیل بر اساس شیوه هاى تاریخى است- دور مى کند، به آن نمى پردازیم. البته متذکّر مى شویم که با مبانى کلامى نیز امکان پذیرفتن این نظریه وجود دارد؛ چنان که تحلیل شخصیت هایى همچون امام خمینى(رحمه الله)  نیز بر این اساس است. اقدام براى تشکیل حکومت «وظیفه» است و باید همراه با تدبیر، اتمام حجت، درایت و همراه سازى دیگران انجام گیرد. اما «نتیجه» با خدا است و باید به آن رضایت داد و حتى اگر علم به «نتیجه» داشته باشیم، با اقدام بر انجام «وظیفه» منافات ندارد؛ زیرا کسى که بر اساس حق، حرکت مى کند، شکست او مقطعى است و پیروزى نهایى در طول تاریخ با حرکت حق طلبانه است.

طبق اشکال گفته شده، عدم موفقیت امام حسین(علیه السلام)  در این هدف (تشکیل نشدن حکومت اسلامى و بلکه خیانت و فریب کارى نامه نگاران) حاکى از برآورد نادرست امام (علیه السلام)  از کوفیان و مردمان آن بوده و درستى نظر شخصیت هاى آن زمان همانند ابن عباس را اثبات مى کند!

در پاسخ به آنان مى توان با تحلیل تاریخى و واقع بینانه عقلانیت حرکت امام حسین(علیه‌السلام)  را اثبات کرد.

عقلانیت حرکت امام حسین (علیه السلام) :
اگر یک شخصیت سیاسى با در نظر گرفتن شرایط مختلف و تحقیق کافى درباره یک تصمیم، سرانجام منطقا به نتیجه اى رسیده و بر اساس آن تصمیمى گرفت؛ و در این میان عاملى کاملاً غیرمنتظره مانعى در اجراى پیش بینى او ایجاد کرد، نمى توان آن شخصیت را متهم به خطاکارى کرد.

ما معتقدیم در آن مقطع تاریخى، امام حسین(علیه السلام) به خوبى اوضاع کوفه را زیر نظر گرفت. آن حضرت در زمان معاویه حاضر نشده بود به کوفیان پاسخ مثبت دهد و صریحا تقاضاى آنها را ردّ کرده[۳۲] و حتى برادرش محمد حنفیه را از پاسخ گویى مثبت به این نامه ها بازداشته بود.[۳۳] در این هنگام نیز به مجرد وصول این نامه ها به آنان اعتماد نکرد؛ بلکه به منظور دریافتن صحّت و سقم ادّعاى کوفیان، پسرعموى خود مسلم بن عقیل را به آن سامان گسیل داشت و پس از آنکه مسلم بیش از یک ماه در آن سامان توقف کرد و از نزدیک با اوضاع آنجا آشنا شد و به این نتیجه رسید که اوضاع براى ورود امام حسین(علیه السلام)  مناسب است و این را در نامه خود به امام(علیه السلام)  نگاشت؛ آن حضرت به سمت این شهر حرکت کرد. البتّه حرکت زود هنگام امام(علیه السلام)  در ایام حج را باید معلول خطر جانى براى آن حضرت در مکّه به حساب آورد.

در این میان عامل غیرمنتظره اى که پدید آمد، برکنارى نعمان بن بشیر و جایگزینى عبیداللّه  بن زیاد به جاى او در کوفه بود که هیچ شخصیت سیاسى نمى توانست این عامل را پیش بینى کند؛ بلکه ظاهر اوضاع، کاملاً خلاف این مطلب را نشان مى داد؛ زیرا درباره رابطه میان یزید و ابن زیاد چنین گفته شده است: یزید بر او خشمگین بوده[۳۴] و در صدد عزل او از حکومت بصره بوده است.[۳۵] حتى در بعضى از منابع چنین آمده است: «کان یزید ابغض الناس فى عبیداللّه  بن زیاد»[۳۶] (یعنى یزید دشمن ترین مردمان نسبت به ابن زیاد بود).

با وجود این عامل اگر مسلم و یارانش نیز مانند ابن زیاد مى توانستند از اهرم هاى فشار، تهدید و تطمیع استفاده کنند و به سامان دهى بیعت کنندگان مى پرداختند و از عوامل مختلف اقتصادى، سیاسى، اجتماعى و روانى بهره مى گرفتند (چنان که ابن زیاد بهره گرفت)، امکان پیروزى آنان در کوفه بسیار بود.

حتى اگر مسلم در فرصت استثنایى که براى او پیش آمد، به پیشنهاد شریک بن اعور و عمارة بن عبدالسلول عمل نموده و ابن زیاد را در خانه هانى ترور مى کرد،[۳۷] مى توانست به خوبى بر اوضاع مسلّط شود.

در اینجا است که مى توانیم بگوییم: شناخت امام حسین(علیه السلام)  از مردم کوفه، واقع گراتر از شناخت امثال ابن عباس بود؛ زیرا اوّلاً شناخت ابن عبّاس مربوط به دوران امام على(علیه السلام)  و حکومت امام حسن(علیه السلام)  (یعنى حداقل بیست سال قبل) بود؛ در حالى که شناخت امام(علیه السلام)  مربوط به زمان حال بود.

دوم اینکه این شناخت علاوه بر آنکه از نوشته هاى بزرگان شیعه -همچون سلیمان بن صرد و حبیب بن مظاهر- به دست آمده بود؛ به وسیله نماینده مستقیم امام(علیه السلام)  (مسلم) نیز تأیید شده بود؛ در حالى که ابن عباس و دیگران چنین ابزارهایى را براى به روز کردن شناخت خود در اختیار نداشتند.

تذکر این نکته لازم است که شرایط کوفه در این زمان، چنان با اوضاع کوفه بیست سال قبل متفاوت شده بود که انگیزه هاى لازم را براى همراهى کوفیان با امام حسین(علیه السلام)  فراهم آورده و احتمال عقب نشینى و فریب کارى آنان را در اذهان کمتر متبادر مى ساخت؛ زیرا:
یکم. کوفه در رقابت با شام بر سر مرکزیت دنیاى اسلام شکست خورده و مرکزیت از کوفه به شام منتقل شده بود. سیاست امویان در هر چه عقب نگاه داشتن کوفه، آنان را وادار مى کرد تا به گونه اى درصدد احیاى عظمت گذشته باشند.

دوم. سختگیرى همه جانبه حکومت اموى در این دوره نسبت به کوفیان و به ویژه شیعیان، آنان را در اقدام جدى علیه امویان مصمم تر مى ساخت.

سوم. شناخت قبلى کوفیان نسبت به شخصیت یزید و مقایسه او با امام حسین(علیه السلام) ، آنان را بر تصمیم خود مبنى بر نپذیرفتن حکومت او هر چه راسخ تر مى کرد.

در اینجا نیز باید توجه داشت که عواملى همچون ضعف حکومت مرکزى (حکومت شام) به عللى همچون کم تجربگى یزید و غیرقابل مقایسه بودن شخصیت دینى، سیاسى و اجتماعى او در برابر پدرش معاویه و نیز ضعف حکومت کوفه (که متولّى آن شخصیت ضعیفى همچون نعمان بن بشیر بود)، احتمال موفقیّت امام حسین(علیه السلام)  را در تشکیل حکومت در کوفه و توان مقابله با حکومت مرکزى شام بیشتر مى کرد.

بنابراین مى توان نتیجه گرفت که از نقطه نظر تحلیل تاریخى، تصمیم امام(علیه السلام)  بر حرکت به سمت کوفه -با توجّه به موقعیّت آن حضرت و وضعیت کوفه و مردمان آن و اوضاع حکومت مرکزى شام- تصمیمى کاملاً درست بوده است و اگر عوامل ناشناخته و غیرمنتظره پدید نمى آمد، این حرکت منجر به پیروزى ظاهرى امام (علیه السلام)  نیز مى گشت.

پی نوشت‌ها :
[۱]. ابن اعثم کوفى، الفتوح، ج ۵، ص ۶۷.
[۲]. همان، ص ۶۶.
[۳]. البدایة و النهایة، ج ۸، ص ۱۶۲.
[۴]. همان، ص ۱۶۳.
[۵]. بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۳۴۶.
[۶]. مقدمه بن خلدون، ص ۲۱۱.
[۷]. ابن اثیر، الکامل فى التاریخ، ج ۲، ص ۵۴۵.
[۸]. اصول کافى، ج ۲، صص ۲۸ ـ ۳۶. باب «ان الائمة(علیهم السلام)  لم یفعلوا شیئا و لا یفعلون الا بعهدٍ من اللّه  عزوجل ...».
[۹]. همان، ص ۲۸، ح ۱.
[۱۰]. لهوف، ص ۸۴.
[۱۱]. براى آگاهى از سیر تاریخى این نظریه و بزرگان معتقد به آن ر.ک: شهید فاتح درآیینه اندیشه، محمد صحتى سردرودى، صص ۲۰۵ ـ ۲۳۱.
[۱۲]. شهید فاتح، ص ۲۳۹.
[۱۳]. تاریخ طبرى، ج ۵، ص ۴۰۳.
[۱۴]. بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۳۲۹؛ ابن اعثم، الفتوح، ج ۵، ص ۲۱. در منبع اخیر در ادامه این جمله نیز آمده است: «و سیرة الخلفاء الراشدین المهدیین».
[۱۵]. شهید فاتح، ص ۱۶۹.
[۱۶]. همان، ص ۱۷۰، به نقل از: تنزیه الانبیاء، ص ۱۷۵.
[۱۷]. براى اطلاع تفصیلى از گوشه اى از مخالفت ها ر.ک: شهید فاتح، صص ۱۸۴ ـ ۱۹۰ و نیز صص ۲۰۵ ـ ۲۳۱.
[۱۸]. براى آگاهى از گوشه اى از این مخالفت ها و واکنش هاى گسترده ر.ک: رسول جعفریان، جریان‌ها و جنبش هاى مذهبى ـ سیاسى ایران، ص ۲۰۸ ـ ۲۱۴.
[۱۹]. صحیفه نور، ج ۱، ص ۱۷۴.
[۲۰]. همان، ح ۱۸، ص ۱۳۰.
[۲۱]. همان، ج ۲۰، ص ۱۹۰.
[۲۲]. بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۳۲۹.
[۲۳]. وقعة الطف، ابى مخنف، ص ۹۲.
[۲۴]. وقعة الطف، ابى مخنف، ص ۹۱.
[۲۵]. همان: «فان کتب اِلَىَّ انه قد اجمع رأى ملأکم و ذوى الفضل و الحجى منکم على مثل ما قدمت عَلَىَّ به رسلکم و قرأت فى کتبکم اقدم علیکم و شیکا ان شاء اللّه ».
[۲۶]. همان.
[۲۷]. تاریخ یعقوبى، ج ۲۰، ص ۲۱۵ و ۲۱۶.
[۲۸]. مروج الذهب، ج ۳، ص ۶۴؛ شیخ مفید، الارشاد، ص ۳۸۳.
[۲۹]. وقعة الطف، ص ۱۰۱.
[۳۰]. وقعة الطف، ص ۱۱۲: «فان الرائد لا یکذب اهله و قد بایعنى من اهل الکوفة ثمانیة عشر الفا فعجل الاقبال حین یأتیک کتابى فان الناس کلهم معک لیس لهم فى آل معاویة رأى و لا هوى ...».
[۳۱]. الارشاد، ص ۴۱۸.
[۳۲]. دینورى، الاخبار الطوال، ص ۲۰۳.
[۳۳]. ابن کثیر، البدایة و النهایة، ج ۸، ص ۱۶۳.
[۳۴]. تاریخ طبرى، ج ۵، ص ۳۵۶ و ۳۵۷؛ الکامل فى التاریخ، ج ۲، ص ۵۳۵.
[۳۵]. ابن مسکویه، تجارب الامم، ج ۲، ص ۴۲؛ البدایة و النهایة، ج ۸، ص ۱۵۲.
[۳۶]. سبط ابن جوزى، تذکرة الخواص، ص ۱۳۸.
[۳۷]. الکامل فى التاریخ، ج ۲، ص ۵۳۷.