فواید و مضرات شبکه های اجتماعی اینترنتی

فواید و مضرات شبکه های اجتماعی اینترنتی





روز به روز شبکه های اجتماعی اینترنت در کشور ما فراگیر می شود اما این فراگیری با خوشبینی ها و بدبینی هایی به همراه است.

خیلی ها به این دلیل که می توانند از این طریق به زودترین فرصت به اطلاعات دسترسی پیدا کنند این شبکه ها را بسیار تاثیر گذار می دانند اما شماری هم این شبکه ها را مشکل ساز برای جامعه می دانند.

شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، یوتیوب، تویتر، اسکایپ، وایبر، وی چت و ... از پر کاربردترین شبکه های اجتماعی در سال های اخیر در افغانستان می باشند. با وجود این که عمر خیلی درازی ندارند اما توانسته اند تاثیرات شگرفی در جوامع مختلف داشته باشند.

بهار عربی و سرنگونی چندین دولت مقتدر خاورمیانه نمونه های خوبی هستند که منشا آن مثلا فیس بوک بوده است. یافتن دوستان در گوشه و کنار دنیا، آشنایی با افراد تازه، قرار گرفتن در جریان هرگونه رویداد چیزهایی است که خوش بینی ها را درباره این شبکه ها به بار آورده است.

از سویی برخی دیگر نظر متفاوتی دارند. آن ها بیشتر به بخش های آسیب پذیر این شبکه ها تمرکز می کنند که به گفته آن ها هم افراد را از کتاب خواندن دور می کند و وحشت هایی را در میان مردم نسبت به آینده افغانستان ایجاد کرده است.

با تمام این ها متخصصین رشته ارتباطات می گویند: موضوعاتی که در شبکه های اجتماعی مطرح می شوند ارتباط به برداشت ها و فرهنگ های هر جامعه دارد و برای افغانستان بسیار مفید است.

از طرف دیگر تحقیقات جدید نشان می دهد که شبکه‌های اجتماعی اعتیاد آور هستند و سالانه صدها بیمار معتاد به این شبکه‌ها برای درمان به کلینیک‌های تخصصی مراجعه می‌کنند.

معمولاً افرادی که بیش از 5 ساعت برای شبکه‌های اجتماعی وقت خود را صرف می‌کنند به نوعی این عمل آنها منجر به معتاد شدن آنها به این شبکه‌های اجتماعی می‌شود.

کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان بالای 35 سال نیز به گیم نت یا اینترنت بیش از اندازه رجوع می‌کنند که در نهایت به معتاد شدن آنها منجر خواهد شد. به گفته پزشکان، اکثر دختران به دلیل رقابت زیاد با هم سن و سال‌های خود به چنین اعتیادی مبتلا هستند.

اما حقیقت دیگری درباره این شبکه ها:

اخیرا استعمارگران و استبداد غرب گرا, با راه اندازی شبکه های اجتماعی گوناگون سعی در وارد ساختن هجمه های سنگین تهاجمات فرهنگی خویش به خصوص بر پیکره کشورهای اسلامی دارند. شبکه های اجتماعی نظیر واتس اَپ، وایبر، تانگو، بی تاک، وی چت، لاین و….تلاش می کنند تا با تاثیر بر ایدئولوژی افراد جامعه مورد هدف، به مرور زمان جهان بینی آنان را نیز مورد حمله قرار داده و با جایگزین کردن فرهنگ غربی و ضد دینی، فرهنگ غنی ایشان را در تزلزل و سقوط محض جای دهند.

در زمانهای گذشته اگر دختر و پسری از یک خانواده از خانه بیرون می رفتند پدر و مادر نگران شده و دلواپس فرزندان بودند اما اکنون با شیوه های جدید و هدفمند فرزندان و خانواده ها تحت حمله استبداد غرب وغرب گرایان لائیک هستند هم اکنون فرزند خانواده در خانه و از طریق اینترنت و ماهواره و گوشی موبایل خود، می تواند در جهان سیر کرده و از خانواده,خویش و دین و فرهنگ خود فاصله بگیرد.

شبکه های اجتماعی اخیرا پر رنگ در گوشی های موبایل جلوه گری می کنند و اغلب اجتماع خصوصا جوانان در عضویت حداقل یک شبکه می باشند. شاید عده ای به ظاهر باسواد و مثلا تحصیلکرده ایراد وارد کرده و ترقی و پیشرفت و دهکده جهانی را مثال آورده و از مشارکت در این شبکه ها دفاع جانبدارانه کنند. اما ای کاش از طریق این شبکه های نو ظهور آیات قرانی، احادیث و روایات پیامبران و ائمه اطهار (ع) حشر و نشر پیدا می کرد. که متاسفانه با بررسی و نگاهی علمی و حساب شده کاملا مشهود است که بیش از حدود ۵۰% از موجودیت این شبکه ها به طنزهای هدفدار، شوخی های بی معنی و عکسها و فیلم های غیرمتعارف و ترانه های غربی وابسته است.

آنهایی که در این شبکه ها عضویت دارند یا بصورت انفرادی و یا گروهی خویش را سرگرم می کنند برخی شبکه ها مخاطبین گوشی تلفن شخص را عضویت داشته و بعضی دیگر بطور ناشناس عضو گیری می کنند که خطر و آسیب دسته دوم به مراتب بیشتر احساس می گردد. بعضی از خانواده ها و یا جمع دوستان ویا جمعی از همکاران یک اداره و یا شرکت و…گروه تشکیل داده و مراودات خویش را در قالب گروه پیگیری می کنند.

یکی از آسیب های جدی در زمان حال این است که بعضی اعضاء و یا اغلب کسانی که در این شبکه ها عضویت دارند ادعای باسوادی می کنند و این به خودی خود خطرناک است چه رسد به اینکه این افراد به ظاهر باسواد تحت الشعاع اهداف شوم و پلید این شبکه ها نیز قرار گیرند.

دربعضی گروه ها اعضاء کم کم با دیدن عکسها و فیلم های مبتذل از گروه جدا می گردند .کسانی که علی الظاهر دم از سواد زده و در گروه ها اظهار فضل می کنند از خویش هیچ ندارند برای خالی نبودن عریضه از اینترنت و یا کتب و یا مقالات و مجلات کپی برداری کرده و به اسم خود در گروه مشارکت می کنند.

دیده شده زن تحت تاثیر گروه از شوهر جداشده و شوهر با تاثیری که نوشته های هدفمند و یا بی هدف بروی گذارده اند نسبت به زن و فرزند بی خیال شده و در زندگی شخصی دچار تزلزل گردیده است.

لذا چه خوب است ابزار علمی و امکانات و رفاهیات موجود امروزی در چارچوب اخلاق ناب اسلامی هدایت شود و اگر اینترنت و ماهواره و شبکه های اجتماعی هستند با هوشیاری از آن استفاده کنیم و در راه هدف و هویت و فرهنگ ناب اسلامی گام برداشته و بهره بریم نه چشم بر واقعیات بسته و با دست خود، خویش و فرزندان و خانواده خود را طعمه افکار فریب، غربیان و دشمنان اسلام کنیم .

خوشا آنانکه قبل از تانگو مُردند
بدون لاین و واتسآپ جان سپردند‌
خوشا آنانکه در وایبر نرفتند
به دور از فیسبوک در خاک خفتند
همانهایی که از تانگو بریدند
ز اینترنت به اونترنت پریدند
همانهایی که یک فایل هم نداشتند
کامنت عشق بر عالم نوشتند
همانهایی که خیلی کار درستند
به این پست مجازی دل نبستند
همانها که سعادت را خریدند
شهادت را لایک کردند و پریدند...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد