پاورپوینت دروس

پاورپوینت دروس

:::

درس انقلاب اسلامی

 

 


درس اندیشه اسلامی ۱

 

  • فصل اول
  • فصل دوم
  • فصل سوم
  • فصل چهارم
  • فصل پنجم
  • فصل ششم
  • فصل هفتم
  • فصل هشتم
  • فصل نهم
  • فصل دهم

 


درس اندیشه اسلامی ۲

 

پاورپوینت کامل کتاب بدایه الحکمه

یکشنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۴، ۰۹:۴۱ ب.ظ

در لینک های زیر پاورپوینت کامل دوازده مرحله کتاب بدایه الحکمه مرحوم علامه طباطبایی تقدیم شده است.
مرحله 1
مرحله 2

مرحله 3مرحله 4مرحله 5مرحله 6مرحله 7مرحله 8مرحله 9مرحله 10مرحله 11مرحله 12لازم به یادآوری است که فایل مذکور از یکی از برادران مدرسه شهید صدوقی گرفته شده است و کار بنده نیست.


فایل WORD دروس پایه 1 تا 10 حوزه

جمعه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۵۳ ق.ظ


داشتم دنبال متن فایل وان نوت مغنی می گشتم که پیدا نمی شد!
یک متن قابل ویرایش خوب از فایل های کتب درسی حوزه در دسترس نیست؛ تا اینکه تصمیم گرفتم از روی سایت قائمیه کتابهایش را تبدیل به فرمت WORD بکنم تا همه برادران و خواهران عزیزی که می خواهند در لپ تاپ خودشان درس ها را داشته باشند و بتوانند جزوه نویسی بکنند کارشان آسان بشود
برای انتقال به وان نوت هم اگر کسی این درس ها را با دسته بندی توی وانت برد لطفا برای بنده بفرستد تا اینجا قرار بدهم تا بقیه هم استفاده بکنند.
پایه 1پایه 2پایه 3

پایه 4

پایه 5

پایه 6

پایه 7

پایه 8

پایه 9

پایه 10

لیست دروس حوزه از پایه 1 تا 10

پنجشنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۲۶ ب.ظ

بسمه تعالی
عکسی که در لینک زیر برای دانلود گذاشتم فایل لیست دروس حوزوی از پایه 1 تا 10 می باشد.
دانلود

در لینکی که در ادامه مطلب است نمودار درختی تقسیمات مختلف قضایای شرطیه به اعتبارات مختلف تقدیم شده است.


نکته: در کتاب منطق مظفر تقسیمات قضایای شرطیه در دو قسمت کتاب پرداخته شده است؛ یک بار تقسم بر اساس نسبت و کیف و احوال و ازمان در ابتدای فصل مربوط به قضایا و احکامها و یک بار هم بعد بحث موجهات.
به نظر میرسد به علت اینکه تقسمات به لزومیه و اتفاقیه و عنادیه و اتفاقیه این شبهه را در ذهن مخاطب ایجاد می کند که این ها نیز جهات در قضایای شرطیه می باشند بهتر بود که این بخش و همچنین تقسیم به حقیقیه مانعه الجمع و مانعه الخلو بعد از همان تقسمات قبلی یعنی شخصیه مهمله و محصوره می آمد.
به هر حال ما همه تقسمیات را در نمودار درختی جمع آوری کردیم.
دانلود

طبقه بندی موضوعی
  • مطالب درسی حوزوی

     (۷۱)
    • نحو

       (۳۸)
      • سیوطی

         (۳۱)
      • صمدیه

         (۵)
      • مغنی

         (۱)
    • صرف

       (۲)
    • منطق

       (۲۶)
      • منطق مظفر

         (۲۲)
    • فلسفه

       (۵)
    • اصول فقه

       (۲)
    • فقه

       (۱)
  • خانواده و تربیت فرزند

     (۱)
  • طلبگی در عصر انقلاب

     (۶)
  • اخلاق و تهذیب

     (۱)
  • معرفی همسنگران

     (۲)
  • موبایل طلبه

     (۱)
  • مباحثی در مورد رهبر انقلاب

     (۵)
  • حوزه انقلابی

     (۴)
  • انقلاب اسلامی

     (۳)





  • 


دانلود جهاد کبیر_871726


دانلود فایل

نمودار درختی کتاب الهدایه فی النحو

پنجشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۴، ۰۴:۵۴ ب.ظ

در این مطلب نمودار درختی کتاب هدایه تقدیم شده است. بخش اول و دوم این کتاب است و خاتمه نمودار نشده است. 

دانلود 1

دانلود 2

لینک زیر بخش زیادی از نمودار درختی کتاب هدایه در قالب فایل ایکس مایند است.
دانلود


 د

تعریف علم اصول

ما در تمام افعالی که در انجام می دهیم یک حکم شرعی داریم که آیا آن کار را باید انجام بدهیم یا نباید انجام بدهیم و یا مباح است (مختاریم که انجام بدهیم یا ندهیم)؛ علم فقه علمی است که وضعیت ما را در هنگام انجام افعال مشخص می کند که حکم شرع مقدس در اینجا چیست.

این علم به طور کلی به دو شیوه حکم شرعی را استنباط می کند یا غیرمباشر یعنی به وسیله استدلال حکم شرعی را فی الواقع کشف می کند و در اختیار می گذارد و وضعیت انسان را نسبت به آن عمل مشخص می کند و یا مباشر یعنی زمانی که نمی تواند حکم شرع را در آن عمل در واقع کشف کرد یک سری قواعد می آورد که وضعیت ما را مباشرتاً در آن فعل خاص مشخص می کند که چه کار بکنیم.

این قواعد که در روش مباشر و غیرمباشر به کار می رود یک وجوه مشترکی دارند که به صورت عمومی می توانند مورد استفاده ما قرار بگیرند؛ به علمی که به این عناصر مشترک در عملیات استنباط حکم شرعی می پردازد؛ اصول می گویند. إنّ علم الاصول «هو العلم بالعناصر المشترکة فی عملیة الاستنباط»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ شهریور ۹۵ ، ۱۶:۴۷
عقیل رضانسب

کتاب کلیات علوم اسلامی یکی از آثار ارزشمند شهید مطهری (ره) است که برای آشنایی اولیه با علوم اسلامی نوشته شده است و کتابی بسیار ارزشمند برای آشنایی مختصر با علوم اسلامی است؛ بخشی از این کتاب به آشنایی با علم فقه اختصاص داده شده است که ما در این مطلب نمودار درختی این کتاب را تقدیم عزیزان می کنیم  که به ویژه برای عزیزانی که برای اولین بار می خواهند علم فقه را فرابگیرند قبل از ورود به علم فقه مطالعه این کتاب بسیار مفید خواهد بود. توصیه می شود که این عزیزان خود کتاب را مطالعه بفرمایند و برای مرور و دوره از این نمودار استفاده بکنند.
1. نمودار کلی. دانلود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۵ ، ۲۰:۳۳
عقیل رضانسب

کتاب کلیات علوم اسلامی یکی از آثار ارزشمند شهید مطهری (ره) است که برای آشنایی اولیه با علوم اسلامی نوشته شده است و کتابی بسیار ارزشمند برای آشنایی مختصر با علوم اسلامی است؛ بخشی از این کتاب به آشنایی با اصول اختصاص داده شده است که ما در این مطلب نمودار درختی این کتاب را تقدیم عزیزان می کنیم  که به ویژه برای عزیزانی که برای اولین بار می خواهند علم اصول را فرابگیرند قبل از ورود به علم اصول مطالعه این کتاب بسیار مفید خواهد بود. توصیه می شود که این عزیزان خود کتاب را مطالعه بفرمایند و برای مرور و دوره از این نمودار استفاده بکنند.
1. نمودار کلی. دانلود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۵ ، ۱۹:۴۰
عقیل رضانسب

در این مطلب نمودار درختی بخش ابتدایی کتاب مغنی الادیب تقدیم می شود
این نمودارها مربوط به بحث همزه مفرده و سه بخش اول همزه مرکبه یعنی آ و أجل و إذ هستند.

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۷ خرداد ۹۵ ، ۰۶:۴۷
عقیل رضانسب

داشتم دنبال متن فایل وان نوت مغنی می گشتم که پیدا نمی شد!
یک متن قابل ویرایش خوب از فایل های کتب درسی حوزه در دسترس نیست؛ تا اینکه تصمیم گرفتم از روی سایت قائمیه کتابهایش را تبدیل به فرمت WORD بکنم تا همه برادران و خواهران عزیزی که می خواهند در لپ تاپ خودشان درس ها را داشته باشند و بتوانند جزوه نویسی بکنند کارشان آسان بشود
برای انتقال به وان نوت هم اگر کسی این درس ها را با دسته بندی توی وانت برد لطفا برای بنده بفرستد تا اینجا قرار بدهم تا بقیه هم استفاده بکنند.
پایه 1پایه 2پایه 3

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۴ خرداد ۹۵ ، ۰۹:۵۳
عقیل رضانسب

قبلا نمودار درختی اشکال قیاس اقترانی تقدیم شده بود ولی نمودار درختی شکل چهارم آن ناقص مانده بود که بحمدالله کامل شد و در محل خودش قرار گرفت. 
می توانید از لینک زیر به آن دسترسی پیدا بکنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ خرداد ۹۵ ، ۲۱:۵۸
عقیل رضانسب

در این مطلی نمودار درختی بحث جدل در 6 نمودار تقدیم شده است.
قواعد و اصول جدل (کلی) - دنلود

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ خرداد ۹۵ ، ۱۱:۲۴
عقیل رضانسب

در این مطلب نمودار درختی استغاثه؛ ندبه و ترخیم از کتاب شرح سیوطی بر الفیه تقدیم عزیزان شده است.
استغاثه - دانلود

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ خرداد ۹۵ ، ۱۴:۵۷
عقیل رضانسب

در این مطلب نمودار درختی اسم صوت و اسم فعل از کتاب شرح سیوطی بر الفیه تقدیم بزرگواران شده است.
اسم صوت - دانلود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ خرداد ۹۵ ، ۱۴:۴۷
عقیل رضانسب

در این مطلب نمودار درختی نمودار درختی اعمال و ابنه اسم فاعل و مفعول و صفت مشبهه از کتاب شریح سیوطی بر الفیه تقدیم عزیزان شده است.
اعمال اسم فاعل - دانلود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ خرداد ۹۵ ، ۱۴:۴۴
عقیل رضانسب

  • ۵۵۲۹۱۰۷۳۵۶۰۴۵۱۷۴۵۴۲

    موشن_گرافیک| ایران قربانی ترور

    ۲۵/۰۶/۱۳۹۵
  • ۱۴۴۶۵۷۲۳۲۱_motiongraphic-khiabane204

    موشن_گرافیک | خیابان ۲۰۴

    ۲۵/۰۶/۱۳۹۵
  • ۳۱۵۹۱۸_۲۴۳

    اقتصاد مقاومتی-موشن گرافیک ۳

    ۲۲/۰۶/۱۳۹۵
  • ۸۲۱۸۲۶۲۹-۷۰۹۲۷۰۶۴

    اقتصاد مقاومتی-موشن گرافیک ۲

    ۲۲/۰۶/۱۳۹۵
  • img19450789

    اقتصاد مقاومتی-موشن گرافیک ۱


  • انجام جهاد کبیر به وسیله‌ی عدم اطاعت از کفار

     

    فَلا تُطِعِ اَلْکافِرِینَ وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً کَبِیراً  ﴿الفرقان‏، 52

     

    اخیراً مقام معظم رهبری در بیانات خودشان بر روی واژه‌ای به نام «جهاد کبیر» زیاد تأکید می‌کنند؛ این جهاد کبیر را هم جهاد در عدم تبیعت از کفار و مقاومت در برابر آنها معنا می‌کنند. در بیانات 3 خرداد 1395 ایشان در دانشگاه افسرى و تربیت پاسداری امام حسین علیه‌السلام چنین فرمودند:

     

    دریافت نسخه قابل چاپ

     

    «امروز برای کشور ما جنگ نظامیِ سنّتی و متعارف احتمال بسیار بسیار ضعیفی است لکن جهاد باقی است؛ جهاد یک چیز دیگر است. جهاد فقط به‌معنای قتال نیست، فقط به‌معنای جنگ نظامی نیست؛ جهاد یک معنای بسیار وسیع‌تری دارد. در بین جهادها جهادی هست که خدای متعال در قرآن آن را «جهاد کبیر» نام نهاده: وَ جهِدهُم بِه‌ جِهادًا کَبیرًا؛ در سوره‌ی مبارکه‌ی فرقان است؛ «بِه‌» یعنی به قرآن، «جهِدهُم بِه‌» یعنی به‌وسیله‌ی قرآن با آنها جهاد کن؛ جِهاداً کَبیرًا. این آیه در مکّه نازل شده. درست توجّه کنند جوانهای عزیز! در مکّه جنگ نظامی مطرح نبود؛ پیغمبر و مسلمانها مأمور به جنگ نظامی نبودند، کاری که آنها میکردند کار دیگری بود؛ همان کار دیگر است که خدای متعال در این آیه‌ی شریفه میگوید: وَ جهِدهُم بِه‌ جِهادًا کَبیرًا. آن کارِ دیگر چیست؟ آن کارِ دیگر، ایستادگی و مقاومت و عدم تبعیّت [است.] فَلا تُطِعِ الکفِرینَ وَ جهِدهُم بِه‌ جِهادًا کَبیرًا؛ از مشرکین اطاعت نکن. اطاعت نکردن از کفّار همان چیزی است که خدای متعال به آن گفته جهاد کبیر.»[1]

    برای روشن شدن معنا فرق این تقسیم‌بندی با تقسیم‌بندی مشهور جهاد اکبر و اصغر را نیز در این می‌فرمایند که این جهاد کبیر منظور بزرگ‌ترین جهاد در بین جهادهای اصغر است. این عدم تبعیت را هم در همه میدان‌های جنگ با کفار می‌دانند یعنی میدان سیاست، اقتصاد، فرهنگ، هنر و...

    در فراز بعدی همین بیانشان راز دشمنی آشتی ناپذیر مستکبری با جمهوری اسلامی را همین حاضر نشدن به عدم تبیعت از آنان می‌دانند و تفکر اسلامی داشتن را عامل زیر بار این حرف زور نرفتن ما می‌دانند و از همه می‌خواهند که این جهاد کبیر را سرلوحه کار خودشان قرار بدهند.

     

    آن چیزی که در نوشته مد نظر ما است بیانی است که ایشان 3 روز بعد در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری در تفسیر همین آیه 52 سوره مبارکه فرقان داشتند.

    همانطور که در بیانی که از ایشان گذشت دیدیم ایشان در تفسیر این آیه که دستور به جهاد کبیر علیه کافران است، این جهاد کبیر را عدم تبعیت از آنان معرفی می‌کنند و در بیان ضمیری که در آیه هست که به چه وسیله‌ای با کافران به این جهاد کبیر بپردازید می‌فرمایند:

    «جهِدهُم بِه‌؛ یعنی به‌وسیله‌ی قرآن با آنها جهاد کن.»

    ولی در دیدار نمایندگان مجلس خبرگان بعد از بیان اینکه مفسرینی چون طبرسی در مجمع البیان و علامه طباطبایی در المیزان با اینکه کلمه قرآن در عبارت نیامده است می‌فرمایند که این ضمیر بهِ به قرآن برمی‌گردد؛ یک احتمال دیگری را مطرح می‌فرمایند.

    علامه در المیزان ذیل این آیه می‌فرمایند:

    «و ضمیر «بِهِ» للقرآن بشهادة سیاق الآیات، و المجاهدة و الجهاد بذل الجهد و الطاقة فی مدافعة العدو و إذ کان بالقرآن فالمراد تلاوته علیهم و بیان حقائقه لهم و إتمام حججه علیهم.»[2]

    مرحوم طبرسی هم در مجمع البیان چنین می‌فرمایند:

     

    «(فَلا تُطِعِ الْکافِرِینَ) فیما یدعونک إلیه من المداهنة و الإجابة إلى ما یریدون «وَ جاهِدْهُمْ» فی الله «بِهِ» أی بالقرآن عن ابن عباس «جِهاداً کَبِیراً» أی تاما شدیداً»[3]

    آن احتمال معنایی این است که؛

     

    «بنده هم آنجا همین را در سخنرانی گفتم؛ بعد که آمدم، به ذهنم رسید که یک وجه اوضحی در اینجا وجود دارد که «فَلا تُطِعِ الکفِرینَ وَ جهِدهُم بِه‌»، یعنی «بعدم الاطاعة»؛ عدم‌الاطاعة یعنی آن مصدری که فعل از آن انشقاق پیدا [میکند] و مستتر در آن فعل است؛  فَلا تُطِعِ الکفِرینَ وَ جهِدهُم بِه‌، یعنی به این عدم‌الاطاعة، جِهادًا کَبیرًا؛ پس عدم‌الاطاعة شد جهاد کبیر؛ این معنا اقرب به ذهن است.»[4]

    پس همانطور که روشن است ایشان این ضمیر بهِ در آیه را به عدم اطاعات از کفار می‌زنند؛ و بعد از این بیان ایشان فرمودند که البته من فحص نکردم که ببینم که در بین مفسرین کسانی این احتمال را داده‌اند یا نه ولی به هر حال این احتمال مهمی است.

    این یادداشت کوتاه فحصی است در بین نظرات مفسرین ذیل این آیه؛ برای تقویت وجه تفسیری‌ای که معظم له از این آیه ارائه فرمودند. با فحصی که در بین مفسرین انجام شده است مفسران زیادی از شیعه و سنی چنین احتمالی را مطرح کردند و بلکه برخی‌ها همین را پذیرفته‌اند.

    از جمله کسانی که این احتمال را مطرح کرده است خود مرحوم طبرسی در کتاب تفسیری دیگر خودشان یعنی تفسیر جوامع الجامع است که چنین می‌فرمایند:

    «و (لا تُطِعِ الْکافِرِینَ) فیما یریدونک علیه. و الضّمیر فى‏ «بِهِ» للقرآن، أو لترک الطّاعة الّذى دلّ علیه‏ (فَلا تُطِعِ)»[5]

    همانطور که می‌بینیم ایشان به عبارت «ترک طاعه» بر این معنا که به وسیله ترک طاعت از کافران جهاد کبیر بکن تصریح می‌فرمایند.

    از جمله مفسرین بزرگ شیعی دیگری که این احتمال را مطرح کرده است مرحوم فیض کاشانی در کتاب تفسیر صافی است.

    «و جاهِدْهُمْ‏ بِهِ‏ القرآن أو یترک طاعتهم‏ جِهاداً کَبِیراً»[6]

    از جمله تفاسیر شیعی دیگری که این معنا را آوردند تفسیر بیان السعاده،[7] تفسیراصفی،[8] تفسیر لاهیجی،[9] تفسیر جوهر الثمین[10] و تفسیر کنزالدقائق،[11] می‌باشند.

     

    در تفاسیر اهل سنت هم به کرار این معنا تکرار شده است. از جمله آلوسی در تفسیر روح المعانی می‌فرمایند:

     

    «و جوز أن یکون ضمیر بِهِ‏ عائدا على ترک طاعتهم المفهوم من النهی و لعل الباء حینئذ للملابسة و المعنى و جاهدهم بما ذکر من أحکام القرآن الکریم ملابسا ترک طاعتهم‏»[12]

     

    تفاسیر دیگری که به این معنا تصریح کردند عبارتند از: انوار التنزیل اثر بیضاوی،[13] بحر المحیط اثر ابوحیان،[14] تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان‏، [15] تفسیر الدر المصون[16] و تفسیر مظهری.[17]

    همچنین تفاسیری مثل؛ التفسیر المنیر فی العقیدة و الشریعة و المنهج‏،[18] الوجیز فى تفسیر القرآن العزیز(عاملى)،[19] تفسیر معین،[20] تفسیر الخطیب الشربینى المسمى السراج المنیر،[21] و سواطع الالهام فى تفسیر کلام الملک العلام‏[22] نیز این معنا را تصریح کرده‌اند.

     

    عقیل رضانسب

    طلبه مدرسه مبارکه معصومیه (س)  قم  07/03/1395

    [1] http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=33172

    [2] المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏15، ص: 228

    [3] مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏7، ص: 273

    [4] بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری (http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=33198)

    [5] تفسیر جوامع الجامع، ج‏3، ص: 142

    [6] تفسیر الصافی، ج‏4، ص: 19

    [7 بیان السعادة فى مقامات العبادة، ج‏3، ص: 145

    [8] الأصفى فی تفسیر القرآن، ج‏2، ص: 871

    [9] تفسیر شریف لاهیجى، ج‏3، ص: 344

    10] الجوهر الثمین فی تفسیر الکتاب المبین، ج‏4، ص: 363

    [11] تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب، ج‏9، ص: 409

    [12] روح المعانی، ج‏10، ص: 33

    [13] أنوار التنزیل و أسرار التأویل، ج‏4، ص: 127

    [14] البحر المحیط فى التفسیر، ج‏8، ص: 117

    [15] تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان، ج‏5، ص: 250

    [16] الدر المصون فى علوم الکتاب المکنون، ج‏5، ص: 258

    [17] التفسیر المظهرى، ج‏7، ص: 42

    [18] ج19، ص 77

    [19] ج‏2، ص: 415

    [20] ج‏2، ص: 960

    [21] ج‏3، ص: 27

    [22] ج‏4، ص: 102

//bayanbox.ir/view/1543628562105945148/%D9%BE%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%BE%D9%88%DB%8C%D9%86%D8%AA-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%88%D8%AC%D8%B2-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%B3%D8%A8%D8%AD%D8%A7%D9%86%DB%8C.png

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از بهترین کتاب هایی که برای علم اصول فقه نگاشته شده است، کتاب الموجز آیت الله جعفر سبحانی است. در این مطلب یک فایل پاورپوینت خدمت شما تقدیم مینماییم که توسط آقای عباس ذوالقدری تهیه شده است. این فایل در 367 اسلاید نه تنها تمام مطالب کتاب الموجز به شکلی بسیار با کیفیت و چشم نواز و بسیار آموزشی تهیه شده است، بلکه بعضی از مطالب تکمیلی نیز از کتاب الوسیط  -که آن نیز کتابی اصولی از همین مؤلف است- به آن اضافه شده است.

با تشکر از آقای عباس ذوالقدری که این فایل بسیار مفید را تهیه و منتشر کرده است.

دانلود پاورپوینت کامل الموجز آیت الله سبحانی

دریافت

 

تصویر بعضی از اسلایدها

 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد